Profil:
PKO BP SAPKO Leasing ogłosił strategię na 2025-2027, chce osiągnąć ponad 16 proc. udziału w rynku do '27
Grupa PKO Leasing ogłosiła strategię na lata 2025-2027, dzięki której zamierza osiągnąć ponad 16 proc. udziału w rynku do 2027 roku - podał PKO Leasing w komunikacie prasowym. Wskazano, że grupa stawia na rozwój usług najmowych nie tylko w motoryzacji, ale również w innych klasach aktywów (transport ciężki, maszyny i urządzenia).
"Celujemy w 16 proc. udziału w rynku i konsekwentnie zmierzamy w stronę umocnienia pozycji lidera branży leasingu w Polsce. Zmieniające się potrzeby klientów, którzy coraz częściej wybierają użytkowanie zamiast posiadania, to dla nas szansa na dynamiczny wzrost. Dlatego, wykorzystując potencjał PKO Leasing i unikalne kompetencje Masterlease, koncentrujemy się na intensywnym rozwoju modelu najmu" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes zarządu PKO Leasing Tomasz Bogus.
Strategia zakłada, że Automarket. pl ma stać się jednym z trzech najlepszych marketplace'ów samochodowych w Polsce i numerem 1 pod względem finansowania.
"Chcemy budować przewagę dzięki sprawnej digitalizacji, rozwijaniu oferty produktowej, czy nawiązywaniu nowych partnerstw. Naszą ambicją jest również znaczące wzmocnienie pozycji Automarketu. Chcemy, by był jedną z trzech czołowych platform motoryzacyjnych w Polsce i numerem jeden pod względem finansowania. To wszystko elementy spójnej strategii, dzięki której zwiększamy skalę działania i budujemy trwałą wartość dla klientów" - powiedział prezes.
W I kw. br. grupa PKO Leasing udzieliła klientom finansowania o wartości 3,66 mld zł i osiągnęła dynamikę wzrostu na poziomie 6,7 proc. rdr. Spółka zwiększyła swój udział w rynku do 13,9 proc. W minionym roku PKO Leasing sfinansował przedmioty o łącznej wartości 14,64 mld zł, z dynamiką na poziomie + 7,1 proc. rdr.
W I kw. 2025 r. firma zanotowała wzrosty we wszystkich kluczowych segmentach aktywów – w finansowaniu pojazdów lekkich o 8,1 proc. rdr, transportu ciężkiego o 0,7 proc. rdr. Rynek w tych kategoriach rozwijał się zdecydowanie wolniej lub notował spadki (odpowiednio: +4,5 proc., -3,2 proc.) . Identycznie w obszarze finansowania maszyn i urządzeń: grupa PKO Leasing wypracowała 9 proc. wzrostu rdr, podczas gdy rynek skurczył się o 0,9 proc. rdr.
"Naszym celem jest konsekwentne zwiększanie skali działania, co jest efektem sprawnie działającej organizacji oraz umiejętności szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe" - powiedział Jarosław Kanclerz, wiceprezes zarządu w PKO Leasing.
"W realizacji planów pomaga nam obecność w strukturach grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego. Chcemy w jeszcze większym stopniu integrować się z nią, m.in. poprzez zwiększenie nasycenia usługami bankowymi bazy ponad 150 tys. klientów grupy PKO Leasing oraz jednocześnie poprzez zwiększenie dotarcia produktami leasingowymi i najmowymi do bazy ponad 12 milionów klientów PKO Banku Polskiego" - dodał.
Zgodnie z założeniami strategii, do 2027 r. PKO Leasing planuje osiągnąć: saldo portfela na poziomie 42 mld zł (wzrost z 29 mld zł na koniec I kw. 2025 r.; w warunkach prognozowanego średniorocznego wzrostu rynku o ok. 10 proc.) oraz wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) na poziomie 45 proc. (vs. 47 proc. obecnie), co potwierdza dążenie do dalszej poprawy efektywności operacyjnej.
Realizacja założeń strategii firmy opiera się na kilku kluczowych filarach: najem w centrum kompetencji, rozwój najmu we współpracach captive, elektromobilność i zielona energetyka, Automarket. pl i ekosystem mobilności oraz transformacja technologiczna i embedded finance.
Podano, że PKO Leasing koncentruje się na rozwoju najmu długoterminowego, którego centrum kompetencyjnym w grupie jest Masterlease – spółka wyspecjalizowana w zarządzaniu wartością rezydualną, kompleksowej obsłudze klienta i pojazdów oraz zarządzania rynkiem wtórnym. Potencjał wzrostu w obszarze najmu w samych samochodach osobowych i dostawczych szacowany jest na 20-25 mld zł nowego wolumenu na rynku do 2030 roku.
Wskazano, że PKO Leasing chce dalej mocno rozwijać się w obszarze „embedded finance", oferując swoje usługi – takie jak leasing czy najem – bezpośrednio na cyfrowych platformach sprzedażowych firm spoza sektora finansowego. (PAP Biznes)
alk/ osz/