Profil:
Proacta SAProacta skupia się na komercjalizacji produktów, planuje ekspansję zagraniczną (wywiad)

Proacta skupia się obecnie na komercjalizacji swoich produktów, planuje ekspansję zagraniczną i dąży do współpracy z Ministerstwem Zdrowia - poinformowali PAP Biznes przedstawiciele spółki. Proacta przeprowadza obecnie ofertę publiczną akcji.
Proacta przeprowadza obecnie ofertę publiczną akcji z zachowaniem prawa poboru dla dotychczasowych akcjonariuszy.
"W ramach emisji chcemy pozyskać ponad 2 mln zł. Środki zostaną przeznaczone na rozwój produktów własnych oraz ich promocję - w szczególności platformy 'Dbam o siebie Smart Lab'" - powiedział PAP Biznes wiceprezes Arkadiusz Zachwieja.
Wiceprezes dodał, że zakończył się etap zapisów z jednostkowych praw poboru. 23 lipca rozpoczynają się zapisy na akcje nieobjęte w wykonaniu prawa poboru.
"Dodatkowe środki są potrzebne z jednej strony na rozwój stworzonych przez nas produktów, a z drugiej na ich promocję i komercjalizację, tak żeby wydobyć efekt skali" - powiedział.
Wskazał, że do tej pory przeznaczone zostały bardzo duże nakłady na działalność bioinformatyczną spółki. Proacta historycznie pozyskała blisko 25 milionów środków dotacyjnych, głównie na obszar medtech. Istotnym źródłem finansowania projektów w segmencie ochrony zdrowia były i są zyski wypracowane z działalności software house’owej.
"Natomiast środki, które planujemy pozyskać w wyniku emisji mają stricte służyć rozwojowi produktów, ich komercjalizacji i promocji. Stworzone przez nas produkty są mocno skalowalne. Wystarczy dokonać prostej kalkulacji na przykładzie portalu 'Dbam o siebie'. W Polsce roczne wykonuje się ponad 220 milionów badań laboratoryjnych, zatem skupiając się nawet na niewielkim procencie, liczymy na duże przychody z komercjalizacji tego produktu, na Polsce rynek się nie kończy" - powiedział Arkadiusz Zachwieja.
PROACTA SKUPIA SIĘ NA KOMERCJALIZACJI SWOICH PRODUKTÓW
Proacta jest na rynku ponad 15 lat, wywodzi się z backgroundu software house-owego. Około 6 lat temu spółka zaczęła zajmować się działką medtech i wkroczyła w wyspecjalizowaną działkę obsługi oraz analizy danych medycznych.
"W ostatnich latach zaczęliśmy budować już konkretne produkty, które kierujemy do klientów biznesowych oraz indywidualnych. Jesteśmy obecnie na różnych etapach komercjalizacji flagowych produktów" - powiedział prezes zarządu Paweł Ciesielka.
"Pierwszym z produktów – którego komercjalizacja wystartowała na początku lipca – jest platforma 'Dbam o siebie Smart Lab'. Można tam przeanalizować wyniki badań krwi, otrzymać szczegółowy raport z interpretacją tych wyników, ze wskazówkami w różnych obszarach - co należałoby zrobić, jakiego specjalistę odwiedzić itd. Jest to szczegółowy raport określający ryzyka zdrowotne w różnych obszarach. Liczymy na szybki rozwój tego produktu" - dodał.
Prezes wskazał, że oprócz tego spółka ma produkty, które służą już bardziej celom klinicznym.
"Mamy produkt, który służy do wsparcia diagnostyki i terapii w nowotworach piersi. Produkt umożliwia lekarzom łatwe zapoznanie się z dokumentacją medyczną. Bazując na wszystkich danych medycznych pacjenta z systemu szpitalnego budujemy linię czasu ze zdarzeniami medycznymi. Na podstawie tych informacji prezentujemy w spójnym dashboardzie dane lekarzowi. Uzupełniamy całość o wyniki z badań histopatologicznych i genetycznych" - powiedział.
Dodał, że następnie lekarz może sprawdzić, jak byli leczeni podobni pacjenci - to podobieństwo określane jest na podstawie płci i wieku, lokalizacji guza, rozmiarów guza, markerów guza, kończąc na danych genetycznych guza.
"Zatem lekarz ma możliwość odniesienia tego konkretnego pacjenta do innych pacjentów, którzy byli u niego leczeni i zobaczenia np. jak byli leczeni, jakie sekwencje terapii były prowadzone i jak skuteczne były te terapie. Oprócz analiz nasz produkt pozwala także na monitorowanie jakości leczenia czy prowadzenie wielolekowych terapii nowotworowych zgodnych z wytycznymi NFZ" - powiedział.
Prezes wskazał, że trzecim autorskim rozwiązaniem spółki jest „Portal Pacjenta”, który pozwala na gromadzenie wszystkich danych o pacjencie oraz na pełną automatyzację procesu gromadzenia tych informacji. Są to dane pochodzące z urządzeń telemedycznych takich jak ciśnieniomierze, glukomentry, ekg, wagi, monitory aktywności, snu itd. Dodatkowo przetwarzane są dane dotyczące leków, które przyjmuje pacjent, przebytych schorzeń, również tych chronicznych, które cały czas u niego trwają oraz badań laboratoryjnych (które mogą być automatycznie zasysane z systemów laboratoryjnych).
"Te dane można udostępniać lekarzowi, ale i samemu też mieć do nich łatwy dostęp. Nasze algorytmy analizują dane i wysyłają raporty podsumowujące do lekarza. W przypadku pogorszenia stanu zdrowia pacjenta i potrzeby szybkiej konsultacji, lekarz dostaje alert i może błyskawicznie zareagować" - powiedział Paweł Ciesielka.
"Nasze produkty mają jasno określone etapy komercjalizacji. W przypadku 'Dbam o siebie' jest to obecnie jednorazowa usługa skierowana do klientów indywidualnych" - powiedział wiceprezes Maciej Grzywacki.
Wskazał, że kolejnym etapem jest współpraca B2B z placówkami medycznymi i spółka poczyniła w tym celu już pierwsze działania.
"Nasza sprzedaż oparta będzie o model subskrypcyjny w postaci pakietów abonamentowych dla podmiotów medycznych. Wraz z rozwojem sprzedaży produktu będziemy uzupełniać nasze rozwiązanie także o inne usługi, na przykład zapisy do specjalisty bezpośrednio przez naszą platformę. W obszarze B2C model subskrypcji również planujemy uruchomić wraz z dołączeniem kolejnych funkcjonalności" - powiedział.
"Potwierdzeniem naszych planów rozwoju jest zawarcie współpracy z firmą Medidesk, z której rozwiązań korzysta prawie 700 placówek medycznych. Strategiczna współpraca obejmie wsparcie w sprzedaży oraz promocji 'Dbam o siebie Smart LAB', a w kolejnym etapie 'Portalu Pacjenta' do klientów B2B" - dodał.
PROACTA DĄŻY DO WSPÓŁPRACY Z MINISTERSTWEM ZDROWIA ORAZ PLANUJE EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ
"Dążymy do tego, aby nawiązać współpracę z Ministerstwem Zdrowia. Myślę, że Ministerstwo Zdrowia też powinno jak najbardziej być zainteresowane taką współpracą, zważywszy, że ma zaplanowane określone budżety na rozwój technologii zbliżonej do tego co oferujemy" - powiedział Paweł Ciesielka.
Prezes wskazał, że spółka wpisuje się również bardzo dobrze w programy profilaktyczne.
"Chcemy rozpocząć akcję wspólnie z ministerstwem, aby w ramach programów takich jak Program 40+, nasz raport stanowił uzupełnienie usługi wykonania badań. Ze statystyk wynikających z analiz tego programu wiemy, że istnieje wiele wyników badań wskazujących na wstępne stadia różnych schorzeń, natomiast wiele osób nie skonsultowało dotychczas tych wyników z żadnym lekarzem. Nasz raport byłby więc naturalnym uzupełnieniem badań, który od razu analizowałby wyniki i wskazywał, do jakiego lekarza należy się udać oraz jakie kroki podjąć dalej" - powiedział.
"W budżecie KPO, który ma trafić do Ministerstwa Zdrowia kwota przeznaczona na elementy związane z oprogramowaniem, sztuczną inteligencją i elektroniczną obsługą przekracza kilka miliardów złotych do wykorzystania w perspektywie dwóch lat" - dodał.
Paweł Ciesielka wskazał, że Proacta ma w planach również ekspansję zagraniczną.
"W pierwszym kroku przygotowujemy się do wyjścia na rynki zagraniczne z ofertą opartą o platformę 'Dbam o siebie Smart LAB'. W tym momencie mamy certyfikat wyrobu medycznego w projekcie 'Dbam o siebie' - jest to niezwykle istotne zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. Robimy już internacjonalizację serwisu, który będzie dostosowany do nowych rynków" - powiedział prezes.
"Chcemy zacząć od krajów europejskich ze względu na legislację przepisów. Certyfikat wyrobu medycznego jest honorowany w Europie, więc od tego zaczniemy. Równolegle analizujemy bardziej odległe rynki i nie wykluczamy, że nasza ekspansja za granicą będzie znacznie szersza" - dodał.
Prezes wskazał, że odnośnie planów na przyszłość, spółka stawia przede wszystkim na rozwój posiadanych produktów i na tym chce skoncentrować swoje działania.
"Staramy się, aby dane, którymi dysponujemy, były zweryfikowane przez lekarzy i podparte badaniami medycznymi. Naszym celem jest zbudowanie zaufania do tego, co oferujemy, opartego na dowodach (evidence-based). Obecnie, gdy zalewają nas różnego rodzaju automatycznie generowane treści, uważamy, że nasze rozwiązania będą wyróżniającym się i bardzo cennym produktem" - powiedział Paweł Ciesielka.
Wskazał, że dzięki rewolucji związanej z Open AI, czatem GPT, sztuczna inteligencja została doceniona także przez rynek zdrowia.
"Na przykład radiologia jest taką dziedziną, w której rozwiązania AI już funkcjonują. Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję w znacznym stopniu wspierają pracę radiologów" - powiedział prezes.
Anna Lalek (PAP Biznes)
alk/ osz/