Profil:
PKO BP SARealizacja strategii PKO BP przynosi efekty; bank może zwiększyć akcję kredytową o 100 mld zł (wywiad)
Realizacja opublikowanej rok remu strategii PKO BP przynosi efekty, priorytetem dla banku jest m.in. dalsza digitalizacja procesów kredytowych. PKO BP ma możliwość zwiększenia akcji kredytowej o dodatkowe około 100 mld zł - poinformował PAP Biznes prezes banku Szymon Midera.
"Rok temu ogłosiliśmy strategię wzrostu i rozwoju – dziś widać, że realizujemy ją z pełną konsekwencją i w imponującym tempie. Rośniemy szybciej niż rynek, w niektórych segmentach zdobywając ponad 30 proc. nowej sprzedaży. W kredytach detalicznych już w tym roku przekroczyliśmy wolumen całej sprzedaży z 2024 roku. To efekt ofensywnego działania na wszystkich polach: od nowych produktów, przez cyfryzację, po inwestycje w technologię i oddziały" - powiedział PAP Biznes Midera.
"Zmiany są widoczne gołym okiem – czas decyzji kredytowej skrócił się z 7 dni do 24 godzin, wdrożyliśmy cyfrowy onboarding, a w procesie KYC dla klientów grupy kapitałowej działa jedno repozytorium dokumentów, co radykalnie upraszcza obsługę. Dalsza digitalizacja procesów kredytowych to nasz priorytet – klient załatwia coraz więcej spraw w pełni online" - dodał.
Prezes podał, że PKO BP wprowadza nowe produkty i usługi, które odpowiadają na potrzeby różnych segmentów m.in. rachunek dla firm z m-Obywatelem, ubezpieczenia majątkowe dla firm, uproszczone procesy kredytowe, ofertę dla wspólnot mieszkaniowych, kartę debetową dla dziecka, kredyt samochodowy czy ofertę dla służb mundurowych.
"Efekty? Awans na drugie miejsce w badaniach satysfakcji klientów (NPS), wzrost liczby klientów o 324 tys. do poziomu 12,4 mln, rekordowy program inwestycji w technologię i oddziały oraz intensywna kampania reklamowa, która przywróciła nam właściwy poziom widoczności. Strategia działa – i przyspieszamy jeszcze bardziej, szczególnie w kanałach cyfrowych i ekosystemach, z których chcemy pozyskiwać nowych klientów" - powiedział Midera.
Współczynnik Tier1 PKO BP wynosi 16,29 proc., a łączny współczynnik kapitałowy 17,95 proc.
"Daje nam to komfort i możliwość zwiększenia akcji kredytowej o dodatkowe ok. 100 mld zł samodzielnie, a w konsorcjach – znacznie więcej" - powiedział Midera.
"Jesteśmy gotowi finansować projekty strategiczne dla państwa, takie jak infrastruktura, obronność, transformacja energetyczna i technologiczna, oraz wspierać rozwój przedsiębiorstw" - dodał.
Po trzech kwartałach rentowność kapitału własnego wyniosła 19,8 proc., czyli była o 0,6 p.p. większa niż rok wcześniej.
"To pokazuje, że realizacja strategii przynosi efekty, ale naszym celem jest konsekwentna praca, a nie formułowanie prognoz. Przed nami intensywny czwarty kwartał, w którym będziemy dalej przyspieszać, szczególnie w kanałach cyfrowych i ekosystemach, z których planujemy pozyskiwać wielu nowych klientów" - powiedział Midera.
W opublikowanej w październiku 2024 roku strategii na lata 2025-27 PKO BP zaplanował, że ROE będzie powyżej 18 proc. (przy założeniu stopy referencyjnej NBP w 2027 r. na poziomie 3,5 proc.), wskaźnik efektywności kosztowej C/I poniżej 35 proc., a koszty ryzyka będą w przedziale 0,7-0,9 proc. PKO BP chce zachowywać zdolność do regularnych wypłat dywidendy i skupu akcji.
Zwrot z kapitału (ROE) po 9 miesiącach zwiększył się o 0,6 p.p. i wyniósł 19,8 proc., przy wskaźniku efektywności kosztowej C/I na poziomie 30,2 proc. i utrzymaniu bazy kapitałowej T1 16,29 proc. Koszty ryzyka kredytowego wyniosły 32 punkty bazowe.
Bank planuje zwiększyć odporność modelu biznesowego na spadki stóp procentowych m.in. poprzez zwiększenie transakcyjności skutkujące umocnieniem wyniku pozaodsetkowego, wzrost aktywności kredytowej i wysoką dyscyplinę kosztową.
Celem jest zwiększenie udziału w oszczędnościach gospodarstw domowych do 27 proc. w ciągu następnych 3 lat, głównie dzięki kompleksowej ofercie dopasowanej do wszystkich segmentów klientów.
Bank zakłada zwiększenie liczby klientów indywidualnych z 11,4 mln do 15 mln w 2027 r. Udział pożyczki gotówkowej w wolumenie rynkowym wzrosnąć ma z 18,7 proc. do ponad 20 proc., a udział kredytów hipotecznych w PLN z 25,6 proc. do 26-28 proc.
Aktywa klientów bankowości prywatnej wzrosnąć mają do 100 mld zł z 70 mld zł. Celem strategii jest zwiększenie udziału w finansowaniu klientów biznesowych z 16,5 proc. do 18 proc. Bank chce pozyskać ponad 200 tys. nowych klientów biznesowych w 3 lata.
Po trzech kwartałach 2025 roku grupa PKO BP zwiększyła wartość finansowania dla klientów i gospodarki do 315 mld zł, co oznacza wzrost o 10,7 proc. w skali roku. Bank podał, że wzrost finansowania dotyczył wszystkich kluczowych obszarów – kredyty detaliczne wzrosły o 11,7 proc. rdr, natomiast korporacyjne o 8,9 proc.
Udział PKO BP w rynku kredytowym wzrósł rdr do 26,37 proc. w kredytach hipotecznych, do 20,62 proc. w kredytach konsumpcyjnych i 14,07 proc. w kredytach korporacyjnych.
Sebastian Karbarczyk (PAP Biznes)
seb/ gor/