Profil:
Cyfrowy Polsat SARynek reklamy telewizyjnej w 2014 roku wzrósł o 5,6 proc. - Starlink
Rok 2014 zakończył się 5,6 proc. dynamiką wzrostu na rynku reklamy telewizyjnej, przychody stacji tv wyniosły prawie 3,8 mld zł. W samym czwartym kwartale wartość rynku reklamy telewizyjnej wzrosła o 4 proc. - podał dom mediowy Starlink w komunikacie prasowym.
"Od października do grudnia 2014 roku stacje telewizyjne odnotowały 4,1 proc. wzrostu przychodów, co oznacza, że zarobiły 45,1 mln zł więcej niż w czwartym kwartale 2013. W całym 2014 roku przychody stacji telewizyjnych wzrosły o przeszło 202 mln złotych, czyli o 5,6 proc. więcej niż w całym 2013 roku, wliczając w to przychody ze sponsoringu i lokowania produktu" - napisano w komunikacie.
Zdaniem autorów raportu, na ożywienie w reklamie telewizyjnej wpłynęły głównie zwiększone wydatki sektora handlowego, który wydał 18,1 proc. więcej, a także branży farmaceutycznej (wzrost wydatków o 16,1 proc. w całym roku).
"Wymienione sektory były niezwykle aktywne w ostatnim kwartale, podobnie jak żywność oraz napoje i alkohole" - dodano.
Analitycy Starlink wskazują, że czwarty kwartał 2014 roku, pod względem reklamy spotowej, był najlepszym od końca 2011 roku. Przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w tym okresie o 4,8 proc., a w całym 2014 roku o 5,8 proc., czyli o 188,2 mln złotych więcej.
"Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji telewizyjnych. W okresie od stycznia do grudnia 2014 cztery stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat straciły łącznie -2,9 proc. przychodów ze sprzedaży spotów. Jednocześnie jednak o 2,6 proc. wzrósł ich przychód ze sponsoringu i lokowania produktów" - napisano.
Według komunikatu, największy udział w rynku telewizyjnym miała grupa TVN (44,5 proc.). Na drugiej i trzeciej pozycji były odpowiednio: Polsat (30 proc.) i TVP1 z TVP2 (23 proc.). (PAP)
sar/ asa/