Profil:
Stalprodukt SAStalprodukt z optymizmem patrzy na '16; oczekuje wzrostu sprzedaży barier drogowych
Perspektywy makro na najbliższy okres są dla Stalproduktu korzystne. Grupa, zwłaszcza w segmencie profili giętych, powinna odczuć przyspieszenie w zakresie realizacji kolejnych projektów infrastrukturalnych w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020 - napisał w liście do akcjonariuszy prezes Piotr Janeczek.
"Choć Segment Profili Giętych nadal pozostanie w roku 2016 pod dużą presją cenową, zarząd spodziewa się poprawy wyników sprzedaży barier drogowych. Wynika to z faktu, iż w II połowie 2015 roku rozpoczęto montaż barier w ramach inwestycji, których realizacja będzie kontynuowana w 2016 roku" - poinformował prezes.
"Już w roku 2016 Zarząd Stalproduktu przewiduje wyraźnie większą sprzedaż barier drogowych, a sytuacja w kolejnych latach powinna być jeszcze lepsza" - dodał.
Janeczek wskazał, segment cynku będzie miał w dalszym ciągu największy wpływ na wyniki grupy.
"Mimo stojących przed nim wyzwań, związanych m.in. z koniecznością zapewnienia bazy surowcowej dla huty cynku w Bukownie, perspektywy dla tego segmentu działalności Grupy są korzystne" - napisał.
"Stabilny popyt na wyroby cynkowe pozwala z optymizmem spoglądać w przyszłość, a lekarstwem na kurczącą się własną bazę surowcową jest uruchamianie małych, lokalnych złóż, a także wzrost wykorzystania odpadów cynkonośnych poprzez ich recykling. Szczególnie istotne znaczenie ma w tym kontekście projekt przerobu szlamów ze stawów osadowych" - dodał.
Janeczek poinformował, że segment blach elektrotechnicznych również będzie odrywał istotną rolę w wynikach grupy, jednak warunki rynkowe, w jakich przyjdzie mu funkcjonować w roku 2016, będą trudniejsze.
"Środki ochrony rynku UE przed nadmiernym importem blach transformatorowych, wprowadzone w roku ubiegłym przez Komisję Europejską, w tym zwłaszcza mechanizm cen minimalnych, będą przyczyniać się do spadku cen. Zmiany te uwidoczniły się już pod koniec 2015 r., a pierwsze miesiące bieżącego roku tylko potwierdzają te tendencje" - napisał prezes.
"Ponadto, skutkiem wprowadzenia 1 lipca 2015 roku dyrektywy EcoDesign będzie wzrost zapotrzebowania na wysokie gatunki blach transformatorowych, przy jednoczesnym spadku popytu na blachy konwencjonalne" - dodał.
Jak wskazał, wspomniane "przesunięcie zainteresowania" jest obserwowane na rynku już od dłuższego czasu.
"Brak pełnego dostosowania oferty produkcyjnej Grupy do wymagań i oczekiwań rynku unijnego może rodzić negatywne konsekwencje. Zarząd dokłada jednak wszelkich starań, aby Stalprodukt jak najszybciej wprowadził do swojej oferty wysokie gatunki blach transformatorowych" - napisał Janeczek.
Szacowane przychody Stalproduktu w segmencie blach elektrotechnicznych wyniosły 664 mln zł, w segmencie profili 658 mln zł, a w segmencie cynku 1,59 mld zł.
Łącznie Stalprodukt odnotował w 2015 roku przychody na poziomie 3,132 mld zł. Dla porównania, przychody spółki w 2014 roku wyniosły 2,859 mld zł.
Zysk netto spółki przypadający udziałowcom jednostki dominującej w 2015 roku wyniósł 219,1 mln zł wobec 91,1 mln zł w roku 2014. (PAP)
sar/ asa/