Studenac chce się rozwijać organicznie i poprzez przejęcia; myśli o ekspansji na kolejne rynki
Studenac, sieć sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej rozpoczynająca ofertę publiczną, chce się rozwijać organicznie i poprzez przejęcia. Do 2028 roku chce rozbudować sieć do 3400 sklepów. Myśli też o ekspansji na kolejne rynki - poinformowali na telekonferencji przedstawiciele zarządu.
"Do końca 2028 roku chcemy mieć około 3.400 sklepów" - powiedział członek zarządu Michał Halwa.
Jak poinformował, w krótkim terminie Studenac chce otwierać 140-160 sklepów rocznie, a w średnim terminie ok. 200-250 nowych sklepów rocznie.
Całość potencjału rynków w Chorwacji i Słowenii szacowana jest na ok. 3,9 tys. nowych sklepów (dodatkowe 3.200 sklepów w Chorwacji, a w Słowenii 700 lokalizacji), wg danych firmy doradztwa strategicznego OC&C.
"Mamy bardzo duży potencjał. Rynek w Chorwacji i Słowenii liczony jest na 3,9 tys. dodatkowych lokalizacji w naszym formacie, czyli proximity" - powiedział prezes Michał Seńczuk.
Ponadto, w planach jest dodanie do końca 2028 roku około 1.200 sklepów w wyniku przejęć.
"Mamy otwarte rozmowy ze znaczącą liczbą podmiotów" - powiedział członek zarządu Michał Halwa.
Na koniec września 2024 roku Studenac posiadał 1404 sklepy, w tym 1372 placówki w Chorwacji, co czyni go największą siecią sklepów w kraju, oraz 32 sklepy w Słowenii, po wejściu na ten rynek w 2024 roku poprzez przejęcie sieci Kea.
Jak poinformował Michał Halwa, spółka widzi także potencjał do wzrostu poza rynkami, na których jest obecnie.
"Nie ukrywamy ambicji ekspansji międzynarodowej. W pierwszej kolejności chcemy się skupić na Słowenii, bo to pierwsze wyjście za granicę. (...) Analizujemy rynki dookoła Chorwacji, tak daleko jak na Polskę nie patrzyliśmy" - powiedział prezes Michał Seńczuk.
Dodał, że za wcześnie, by mówić o kierunku dalszej ekspansji.
Zarząd spółki wskazał, że chorwacki rynek detaliczny różni się od rynku polskiego.
„Polski rynek jest specyficzny, bo mocno zdominowany przez dyskonty. W Chorwacji udział dyskontów jest mniejszy, wynosi ok. 15 proc. i ma jednego zasadniczego gracza. W Polsce jest około czterdzieści razy więcej dyskontów niż w Chorwacji” – powiedział prezes.
Dodał, że na rynku chorwackim jest zdecydowanie mniej międzynarodowych graczy, a presja na ceny jest mniejsza. Jednocześnie – jak podała spółka – turystyka działa jako czynnik zwiększający marżę.
W 2023 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 668,1 mln euro, a skorygowana EBITDA 65,9 mln euro. Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za ub. rok wyniosły odpowiednio 702 mln euro i 70,7 mln euro. Wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu LFL wyniósł 16,3 proc.
Celem zarządu jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży grupy o około 30 proc. (w ujęciu pro forma) w 2024 roku w porównaniu z 2023 rokiem, przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30 proc. w średnim terminie.
Do tej pory spółka nie wypłacała dywidendy. Firma poinformowała w prospekcie, że w perspektywie średnioterminowej zarząd zamierza kontynuować reinwestowanie zysków generowanych przez spółkę. W przyszłości zarząd może ponownie przeanalizować politykę dywidendową.
Studenac Group, sieć sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, wywodząca się z Chorwacji, rozpoczęła ofertę publiczną akcji.
Z emisji nowych akcji w związku z ofertą spółka zamierza pozyskać wpływy brutto w wysokości około 80 mln euro, które zostaną przeznaczone na finansowanie dalszego dynamicznego rozwoju działalności, w tym na przejęcia oraz organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej mierzonej wskaźnikiem skorygowany dług netto/EBITDA.
Oferta obejmuje emisję nie więcej niż 24.066.667 nowych akcji oraz sprzedaż nie więcej niż 31.103.927 istniejących akcji, tj. łącznie nie więcej niż 55.170.594 akcji, stanowiących do 35,0 proc. kapitału zakładowego po przeprowadzeniu oferty (przy założeniu wyemitowania maksymalnej liczby nowych akcji).
Oferta będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, do kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz do wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach.
Na potrzeby procesu budowania księgi popytu przedział cenowy akcji oferowanych inwestorom instytucjonalnym został ustalony na poziomie od 13,60 do 14,40 zł oraz od 3,14 do 3,32 euro za akcję. Zlecenia kupna od polskich i chorwackich inwestorów indywidualnych będą przyjmowane po cenie maksymalnej ustalonej odpowiednio na 14,40 zł i 3,32 euro za akcję.
Akcjonariuszami sprzedającymi są: Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), fundusz zarządzany przez Enterprise Investors (ma obecnie 90,08 proc. akcji), a także Beragua Capital Advisory, Heunadel Retail Invest, Elisario Limited oraz Vladimir Bosiljevac, którzy posiadają łącznie 9,16 proc. akcji spółki.
Inwestorom indywidualnym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do około 10 proc. akcji oferowanych w ramach oferty.
Budowa księgi popytu będzie mieć miejsce od 20 listopada do 27 listopada 2024 roku. Inwestorzy indywidualni mogą składać zapisy na akcje spółki od 20 listopada do 27 listopada do godziny 14:59 czasu środkowoeuropejskiego. Ostateczna cena i liczba akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów mają zostać opublikowane 27 listopada lub następnego dnia. Debiut na GPW w Warszawie oraz giełdzie w Zagrzebiu planowany jest na 10 grudnia.
Erste Group Bank AG, Erste Securities Polska, Erste&Steiermarkische Bank, Jefferies GmbH, J.P. Morgan SE, Santander Bank Polska - Santander Biuro Maklerskie oraz Banco Santander pełnią rolę globalnych współkoordynatorów i współprowadzących księgę popytu.
Zlecenia kupna od polskich inwestorów indywidualnych będą przyjmowane przez Santander Bank Polska – Santander BM oraz innych członków polskiego konsorcjum detalicznego, tj. Alior Bank, Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna – Biuro Maklerskie Pekao, Dom Maklerski BDM, ING Bank Śląski, Ipopema Securities, mBank, Noble Securities, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna Oddział – Biuro Maklerskie w Warszawie oraz Trigon Dom Maklerski.
Erste Group Bank będzie działał jako menedżer stabilizujący i będzie uprawniony do nabycia akcji na GPW lub ZSE w łącznej liczbie nieprzekraczającej 10 proc. ostatecznej liczby akcji oferowanych w ofercie w celu ustabilizowania ceny akcji.
Członkowie zarządu spółki, którzy są jej akcjonariuszami, zobowiązali się, że nie będą oferować ani sprzedawać akcji spółki (lock-up) przez okres 540 dni od daty pierwszego dnia notowania akcji spółki. PEF VIII ma lock-up na 180 dni, a spółka, mniejszościowi akcjonariusze sprzedający oraz mniejszościowi akcjonariusze niesprzedający (inni niż członkowie zarządu) przez okres 360 dni.
Enterprise Investors po przeprowadzeniu oferty zamierza pozostać wiodącym akcjonariuszem Studenac. (PAP Biznes)
pel/ osz/