Profil:
Bank Pekao SAUOKiK zobowiązał Pekao SA do wypłaty rekompensat; bank zarezerwował na nie prawie 100 mln zł
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zobowiązał Bank Pekao do usunięcia skutków naruszenia, w tym do wypłaty rekompensat konsumentom z związku z opóźnieniami w rozpatrywaniu reklamacji - podał Urząd. Na wypłaty rekompensat bank zarezerwował kwotę prawie 100 mln zł.
Jak podano, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której zobowiązał Bank Pekao do usunięcia skutków naruszenia, w tym do wypłaty rekompensat konsumentom. Decyzja jest efektem postępowania wszczętego po licznych sygnałach konsumentów, którzy skarżyli się, że bank nie udziela odpowiedzi na reklamacje w terminach określonych w przepisach.
"Bank Pekao S.A. w latach 2021–2023 mógł przekraczać ustawowe terminy na rozpatrzenie reklamacji. W toku postępowania Urząd ustalił, że nie chodziło przy tym o pojedyncze przypadki i kilkudniowe opóźnienia. Praktyka miała charakter systemowy, opóźnienia sięgały ponad 60 dni, najdłuższe zaś przekraczały rok" - napisano w komunikacie.
Dodano, że rekompensaty trafią do klientów Pekao, którym w latach 2019–2023 bank nie odpowiedział na reklamację w ustawowym terminie 30 dni. Ich wysokość zależeć będzie od tego, czy reklamacja została rozpatrzona pozytywnie czy negatywnie, oraz od tego, o ile bank przekroczył termin odpowiedzi. W przypadku reklamacji rozparzonych pozytywnie będzie to 300 zł albo 600 zł, a przy reklamacjach rozpatrzonych negatywnie – 1.500 zł lub 2.500 zł. Urząd wskazał, że jeśli konsument składał więcej niż jedną reklamację, otrzyma jedną rekompensatę - tę w wyższej kwocie.
Aby otrzymać rekompensatę, trzeba będzie potwierdzić chęć jej przyjęcia oraz podać dane do rozliczeń podatkowych. Każdy konsument będzie miał na to sześć miesięcy od otrzymania informacji z banku. (PAP Biznes)
tom/ osz/