W '24 podaż powierzchni handlowych wyniosła ok. 509 tys. m kw. - Colliers
W 2024 roku nowa podaż na rynku powierzchni handlowych wyniosła ok. 509 tys. m kw, co było najwyższym wynikiem od 2015 roku. Dominującym formatem nowo powstałych obiektów pozostały parki handlowe - wynika z danych Colliers.
Według Colliers, działalność deweloperów koncentrowała się głównie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (47 proc. nowej podaży), które charakteryzują się niewielką konkurencją i dużym potencjałem wzrostu, oraz w ośmiu największych aglomeracjach (31 proc. nowej podaży).
Po oddaniu niemal 509 tys. m kw. (463 tys. m kw. w ramach 40 nowo otwartych obiektów oraz 46 tys. mkw. w rozbudowach 16 istniejących obiektów) łączne zasoby powierzchni w nowoczesnych obiektach handlowych na koniec 2024 r. przekroczyły 13,3 mln m kw.
Wśród największych inwestycji handlowych oddanych do użytku w 2024 roku roku znajdują się parki handlowe OTO Park Koszalin (38 tys. m kw.) oraz BIG Ostróda (27 tys. m kw.), a także ponowne otwarta Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tys. m kw.).
Według Colliers w 2025 roku można się spodziewać wzmocnienia trendu przebudów i zmian przeznaczenia centrów handlowych, a rynek będzie się dostosowywał do dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej i socjoekonomicznej.
Colliers podał, że obecnie w całej Polsce w budowie znajduje się 326 tys. m kw. powierzchni handlowej, z czego 75 proc. zostanie zrealizowanych w formacie parków handlowych, zwłaszcza w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (78 proc. podaży w budowie).(PAP Biznes)
seb/ gor/