Profil:
Grupa Pracuj SAW I półr. 2025 r. w serwisie Pracuj .pl opublikowano 395 tys. ofert pracy
W pierwszym półroczu 2025 r. w serwisie Pracuj .pl opublikowano 395 tys. ofert pracy - wynika z raportu Rynek Pracy Specjalistów. Liczba aktywnych klientów wyniosła 61.071, a liczba aplikacji w Pracuj .pl wzrosła rdr o 6,45 proc.
Z raportu wynika, że najpopularniejszą specjalizacją (według wiodącej specjalizacji, wskazanej przez pracodawcę w ogłoszeniu) pozostaje sprzedaż, która umocniła swoją pozycję lidera, a jej udział we wszystkich ofertach pozostał na poziomie 19 proc., identycznie jak w pierwszej połowie 2024 roku.
Drugie miejsce z udziałem 17 proc. utrzymała praca fizyczna i jest to wzrost o 1 p.p. w porównaniu do pierwszego półrocza 2024. Udział sektora IT w liczbie ofert pracy ustabilizował się na poziomie 9 proc. Zarówno obsługa klienta, jak i finanse, również utrzymały swoje pozycje oraz udział w rynku z pierwszej połowy 2024 roku, stanowiąc odpowiednio 7 proc. i 6 proc. wszystkich ogłoszeń.
"Stabilizacja udziału ofert pracy w IT jest wyraźnym sygnałem, że rynek ten wszedł w nową, bardziej dojrzałą fazę. (...) Kluczowa zmiana, którą obecnie dostrzegamy, dotyczy struktury popytu. Zauważalnie mniejsze jest zapotrzebowanie na osoby dopiero rozpoczynające karierę, natomiast rośnie ono w przypadku bardziej doświadczonych kandydatów" - ocenił, cytowany w raporcie Piotr Trzmiel, dyrektor ds. rozwoju biznesu w theprotocol.it.
"Obserwujemy dwa dominujące trendy, które przyczyniają się do zmian zachodzących na lokalnym rynku pracy: transformację technologiczną oraz zmiany demograficzne. Postępująca automatyzacja i wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji to już teraz rzeczywistość wielu firm. Wpływa ona między innymi na redefinicję poszukiwanych kompetencji – rośnie zapotrzebowanie nie tylko na doświadczonych i konkretnie wyspecjalizowanych pracowników IT, ale również na osoby, które potrafią kreatywnie współpracować z technologią, analizować dane i zarządzać nowymi systemami" - powiedział Rafał Nachyna, dyrektor operacyjny i członek zarządu Grupy Pracuj.
Jak dodał, obecność Pokolenia Z, z jego jasno określonymi oczekiwaniami dotyczącymi elastyczności, transparentności, poczucia sensu i wsparcia w obszarze zdrowia psychicznego, zmusza pracodawców do rewizji dotychczasowych strategii HR.
Dane z badania Pracuj.pl o mobilności zawodowej Polaków pokazują, że 37 proc. badanych obecnie poszukuje pracy lub planuje wkrótce zmienić zatrudnienie, a w grupie najmłodszych respondentów odsetek ten sięga 43 proc. W ciągu ostatnich 12 miesięcy od momentu badania, zmianę miejsca pracy zadeklarowało 19 proc. aktywnych zawodowo osób – wśród najmłodszych 49 proc.
Kluczowym czynnikiem motywującym do zmiany pracy czy stanowiska pozostają wynagrodzenia: 55 proc. wszystkich badanych oraz 52 proc. najmłodszych wskazuje chęć wyższych zarobków jako główny powód zmiany pracy.
Dominującym modelem pozostaje praca stacjonarna, która, podobnie jak w analogicznym okresie rok wcześniej, jest wskazywana jako możliwa w 64 proc. wszystkich ofert (wobec 63 proc. w I półr. 2024 r.). Praca hybrydowa proponowana jako możliwa jest w 24 proc. ogłoszeń. Praca w pełni zdalna utrzymuje stabilny udział na poziomie 9 proc.
W pierwszym półroczu 2025 roku oferta skierowana do osób rozpoczynających karierę zawodową utrzymywała się na stabilnym poziomie. Ogłoszenia o pracę dla kandydatów na początkowych etapach kariery, w tym dla absolwentów, stanowiły 15 proc. wszystkich ofert opublikowanych w tym okresie, podobnie jak w analogicznym okresie rok wcześniej.
Raport Rynek Pracy Specjalistów oparty został na danych wewnętrznych Grupy Pracuj, przedstawiających statystyki ofert pracy zamieszczonych w serwisie między styczniem a czerwcem 2025 roku. Dane obejmują wszystkie oferty pracy opublikowane w serwisie Pracuj.pl widoczne dla użytkowników serwisu jako pojedyncze ogłoszenie w jednej lokalizacji.
Prezentowanych danych nie należy utożsamiać z liczbą projektów rekrutacyjnych oferowanych przez Grupę Pracuj swoim klientom (pracodawcom), na które składają się: ogłoszenia o pracę (jedno lub więcej w ramach jednego projektu rekrutacyjnego) oraz dodatki budujące zasięg i zwiększające liczbę CV wysyłanych przez kandydatów (ang. add-ons). (PAP Biznes)
doa/ gor/