W Polsce segment piw bezalkoholowych osiągnął wartość 1,72 mld zł w 2024 r. - raport
W Polsce segment piw bezalkoholowych osiągnął wartość 1,72 mld zł w 2024 r., co oznacza 7,5 proc. udział w całym rynku piwowarskim - wynika z raportu "Zerówki zmieniają rynek piwa", przygotowanego przez Browary Polskie. Podano, że perspektywy dla polskiego rynku piwa bezalkoholowego są bardzo obiecujące.
"Pod względem wartości, segment piw bezalkoholowych osiągnął 1,72 mld zł w 2024 roku, co oznacza ponad dwunastokrotny wzrost na przestrzeni dekady i 7,5 proc. udział w całym rynku piwowarskim. "Zerówki" są warte więcej niż wiele popularnych kategorii FMCG" - napisano w raporcie.
"Perspektywy dla polskiego rynku piwa bezalkoholowego są bardzo obiecujące. "Zerówki" od 2018 roku zwiększyły wolumen o niemal 250 proc. przy jednoczesnym spadku sprzedaży piw alkoholowych. Piwa 0,0 proc. stały się symbolem zmieniających się nawyków konsumenckich, a wzrost świadomości zdrowotnej oraz coraz większa różnorodność smaków piw "zero" sprawiają, że konsumenci chętnie po nie sięgają w różnych sytuacjach, zastępując "zerówkami" napoje alkoholowe" - dodano.
W raporcie poinformowano, że w Polsce przez ostatnią dekadę rynek piw 0,0 proc. urósł dziesięciokrotnie wolumenowo, osiągając blisko 6,5 proc. w całym rynku piwnym.
Według raportu, biorąc pod uwagę obserwowany od kilku lat systematyczny spadek sprzedaży piw alkoholowych, można założyć, że 1,94 mln hektolitrów "zerówek" kupionych przez polskich konsumentów w 2024 roku to o 1,94 mln hektolitrów mniej wypitego piwa z alkoholem.
To przekłada się na 9,7 mln litrów czystego alkoholu mniej, którego w 2024 roku nie wypili polscy konsumenci dzięki spożyciu "zerówek" - podają autorzy.
"Ten trend jest widoczny na rynku od kilku lat. Maleje konsumpcja klasycznego alkoholowego lagera oraz piw mocnych, a rośnie spożycie 'zerówek'. Dlatego też średnia zawartość alkoholu w piwie zmniejsza się systematycznie z roku na rok" - napisano.
"Obserwowany przez NielsenIQ przez ostatnie lata dynamiczny wzrost sprzedaży piw 0,0 proc. wpisuje się w znacznie szerszy makrotrend poszukiwania przez konsumentów zdrowszych, alternatywnych wyborów w trakcie ich codziennych zakupów. Ograniczenie lub też całkowita rezygnacja ze spożycia alkoholu jest, w naszej opinii, jedną z głównych przyczyn zastępowania przez konsumentów piw z alkoholem przez produkty 0,0 proc." - powiedział cytowany w raporcie Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny NielsenIQ.
Największe udziały w europejskim rynku piw bezalkoholowych mają Niemcy (33,9 proc.), Hiszpania (24,9 proc.) oraz Polska (9,3 proc.).
(PAP Biznes)
alk/ asa/