MP skierował do konsultacji projekt aktualizacji PPEJ z I blokiem jądrowym w 2036 r. (opis)

Resort przemysłu skierował do konsultacji projekt aktualizacji Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ), według którego rozpoczęcie komercyjnej pracy pierwszego bloku elektrowni jądrowej na Pomorzu ma nastąpić w 2036 r. Konsultacje dokumentu potrwają do 25 lipca.

pap_20130323_2AF (1).jpg

"Celem Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ) jest budowa oraz oddanie do eksploatacji dwóch elektrowni jądrowych o łącznej mocy zainstalowanej od ok. 6 do ok. 9 GWe w oparciu o sprawdzone, wielkoskalowe, wodne reaktory jądrowe generacji III(+) oraz stworzenie warunków do dalszego rozwoju energetyki jądrowej" - napisano w skierowanym do konsultacji dokumencie.

W załączonym harmonogramie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w gminie Lubiatowo-Kopalino wskazano rozpoczęcie prac budowlanych (pierwszy beton jądrowy) w 2028 r. oraz rozpoczęcie komercyjnej pracy bloku nr 1 w 2036 roku.

Harmonogram prac dla pierwszej elektrowni jądrowej (Lubiatowo-Kopalino):

2025/2026

• Podpisanie umowy EPC

• Zamówienie pierwszych modułów (LLI50)

• Przekazanie placu budowy wykonawcy do rozpoczęcia prac

przygotowawczych

• Raport lokalizacyjny

2028

• Zezwolenia na budowę

• Rozpoczęcie prac budowlanych (pierwszy beton jądrowy)

2036

• Rozpoczęcie komercyjnej pracy bloku 1

2037

• Rozpoczęcie komercyjnej pracy bloku 2

2038

• Rozpoczęcie komercyjnej pracy bloku 3

Harmonogram prac dla drugiej elektrowni jądrowej (EJ2):

2025

• Przeprowadzanie wstępnego screeningu lokalizacji

• Rozpoczęcie postępowanie konkurencyjnego (wstępny dialog

z potencjalnymi partnerami w celu ustalenia ostatecznych warunków postępowania)

2026

• Wydanie decyzji zasadniczej

• Rozpoczęcie badań lokalizacyjnych i środowiskowych

2027

• Wybór partnera strategicznego (technologii)

• Ostateczne ustalenie modelu biznesowego oraz wystąpienie z wnioskiem notyfikacyjnym do KE

• Wskazanie preferowanej lokalizacji

• Złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

2028

• Wydanie DŚU

• Zakończenie badań lokalizacyjnych

• Decyzja o ustaleniu lokalizacji

2029

• Złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego przez Prezesa PAA

• Rozpoczęcie prac przygotowawczych na terenie budowy

2031

• Wydanie zezwolenia na budowę

2032

• Rozpoczęcie budowy pierwszego bloku

2040

• Zakończenie budowy pierwszego bloku i rozruch

2041

• Zakończenie budowy drugiego bloku i rozruch

2042

• Zakończenie budowy trzeciego bloku i rozruch

2043

• Ruch grafikowy całej EJ2

W zapisach dotyczących finansowania budowy pierwszej elektrowni jądrowej potwierdzono model wynikający z przyjętych wcześniej dokumentów rządowych.

Jest to 30-proc. udział kapitału własnego, który zostanie zapewniony w ramach dokapitalizowania PEJ przez Skarb Państwa jako jedynego inwestora w projekcie oraz udział finansowania dłużnego na poziomie 70 proc., objętego w 100 proc. gwarancjami Skarbu Państwa, którego głównym źródłem będą agencje kredytów eksportowych, a w zakresie uzupełniającym również inne polskie i zagraniczne instytucje finansowe.

Przyjęta już ustawa o przygotowaniu i realizacji inwestycji obiektów energetyki jądrowej zakłada przekazanie na część kapitałową projektu EJ1 kwoty 60,2 mld złotych w latach 2025-2030.

Jeśli chodzi o drugą planowaną elektrownię jądrową w Polsce, to szczególna uwaga ma - według dokumentu - być zwrócona na ofertę finansową obejmującą zarówno finansowanie dłużne, jak i udział kapitałowy dostawcy technologii lub generalnego wykonawcy lub innego podmiotu wchodzącego w skład konsorcjum oferentów, przynajmniej na etapie budowy.

"Będzie to stanowiło czynnik motywujący do zrealizowania prac w pierwotnym harmonogramie i kosztorysie" - podkreślono.

Ponadto ważny będzie wybór technologii i generalnego wykonawcy w trybie konkurencyjnym, co ma pozwolić na uzyskanie najlepszych możliwych warunków cenowych i pozacenowych oferty na budowę EJ2.

Inne wyróżnione kwestie to znaczący udział polskich firm wykonawczych w projekcie (tzw. local content).

"Dzięki temu wzrosną ich możliwości eksportowe. Celem powinno być osiąganie coraz wyższego udziału polskich firm wykonawczych wraz z każdym kolejnym blokiem" - wskazano.

Podkreślono też udział odbiorców końcowych we własności elektrowni przy zachowaniu niezbędnej kontrola SP nad spółką jądrową, w tym kontroli nad obrotem akcjami lub udziałami, z poszanowaniem praw pozostałych właścicieli.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w dokumencie napisano, PGE i Enea mogą w ramach PPEJ prowadzić prace związane z przygotowaniem inwestycji jądrowych we wskazanych w PPEJ lokalizacjach pod EJ2, czyli odpowiednio: Bełchatów, Kozienice, Połaniec oraz Konin.

"Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe będzie kontynuować rozpoczęte wstępne prace przygotowawcze dla inwestycji w EJ2 (...). Docelowa struktura właścicielska projektu zostanie ustalona już po wstępnym etapie przygotowawczym, uwzględniając wymogi prawa krajowego i prawa UE oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania aktualne na moment jej ustalania" - wskazano.

PPEJ opisuje też prace związane z budową infrastruktury towarzyszącej dla przyszłych elektrowni jądrowych w Polsce. (PAP Biznes)

jz/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5417 -0,29%
1 EUR 4,2553 -0,52%
1 GBP 4,9921 -0,13%
100 JPY 2,5307 0,13%
1 USD 3,6711 -1,40%