MP skierował do konsultacji projekt aktualizacji PPEJ z I blokiem jądrowym w 2036 r. (opis)
Resort przemysłu skierował do konsultacji projekt aktualizacji Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ), według którego rozpoczęcie komercyjnej pracy pierwszego bloku elektrowni jądrowej na Pomorzu ma nastąpić w 2036 r. Konsultacje dokumentu potrwają do 25 lipca.

"Celem Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ) jest budowa oraz oddanie do eksploatacji dwóch elektrowni jądrowych o łącznej mocy zainstalowanej od ok. 6 do ok. 9 GWe w oparciu o sprawdzone, wielkoskalowe, wodne reaktory jądrowe generacji III(+) oraz stworzenie warunków do dalszego rozwoju energetyki jądrowej" - napisano w skierowanym do konsultacji dokumencie.
W załączonym harmonogramie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w gminie Lubiatowo-Kopalino wskazano rozpoczęcie prac budowlanych (pierwszy beton jądrowy) w 2028 r. oraz rozpoczęcie komercyjnej pracy bloku nr 1 w 2036 roku.
Harmonogram prac dla pierwszej elektrowni jądrowej (Lubiatowo-Kopalino):
2025/2026
• Podpisanie umowy EPC
• Zamówienie pierwszych modułów (LLI50)
• Przekazanie placu budowy wykonawcy do rozpoczęcia prac
przygotowawczych
• Raport lokalizacyjny
2028
• Zezwolenia na budowę
• Rozpoczęcie prac budowlanych (pierwszy beton jądrowy)
2036
• Rozpoczęcie komercyjnej pracy bloku 1
2037
• Rozpoczęcie komercyjnej pracy bloku 2
2038
• Rozpoczęcie komercyjnej pracy bloku 3
Harmonogram prac dla drugiej elektrowni jądrowej (EJ2):
2025
• Przeprowadzanie wstępnego screeningu lokalizacji
• Rozpoczęcie postępowanie konkurencyjnego (wstępny dialog
z potencjalnymi partnerami w celu ustalenia ostatecznych warunków postępowania)
2026
• Wydanie decyzji zasadniczej
• Rozpoczęcie badań lokalizacyjnych i środowiskowych
2027
• Wybór partnera strategicznego (technologii)
• Ostateczne ustalenie modelu biznesowego oraz wystąpienie z wnioskiem notyfikacyjnym do KE
• Wskazanie preferowanej lokalizacji
• Złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
2028
• Wydanie DŚU
• Zakończenie badań lokalizacyjnych
• Decyzja o ustaleniu lokalizacji
2029
• Złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego przez Prezesa PAA
• Rozpoczęcie prac przygotowawczych na terenie budowy
2031
• Wydanie zezwolenia na budowę
2032
• Rozpoczęcie budowy pierwszego bloku
2040
• Zakończenie budowy pierwszego bloku i rozruch
2041
• Zakończenie budowy drugiego bloku i rozruch
2042
• Zakończenie budowy trzeciego bloku i rozruch
2043
• Ruch grafikowy całej EJ2
W zapisach dotyczących finansowania budowy pierwszej elektrowni jądrowej potwierdzono model wynikający z przyjętych wcześniej dokumentów rządowych.
Jest to 30-proc. udział kapitału własnego, który zostanie zapewniony w ramach dokapitalizowania PEJ przez Skarb Państwa jako jedynego inwestora w projekcie oraz udział finansowania dłużnego na poziomie 70 proc., objętego w 100 proc. gwarancjami Skarbu Państwa, którego głównym źródłem będą agencje kredytów eksportowych, a w zakresie uzupełniającym również inne polskie i zagraniczne instytucje finansowe.
Przyjęta już ustawa o przygotowaniu i realizacji inwestycji obiektów energetyki jądrowej zakłada przekazanie na część kapitałową projektu EJ1 kwoty 60,2 mld złotych w latach 2025-2030.
Jeśli chodzi o drugą planowaną elektrownię jądrową w Polsce, to szczególna uwaga ma - według dokumentu - być zwrócona na ofertę finansową obejmującą zarówno finansowanie dłużne, jak i udział kapitałowy dostawcy technologii lub generalnego wykonawcy lub innego podmiotu wchodzącego w skład konsorcjum oferentów, przynajmniej na etapie budowy.
"Będzie to stanowiło czynnik motywujący do zrealizowania prac w pierwotnym harmonogramie i kosztorysie" - podkreślono.
Ponadto ważny będzie wybór technologii i generalnego wykonawcy w trybie konkurencyjnym, co ma pozwolić na uzyskanie najlepszych możliwych warunków cenowych i pozacenowych oferty na budowę EJ2.
Inne wyróżnione kwestie to znaczący udział polskich firm wykonawczych w projekcie (tzw. local content).
"Dzięki temu wzrosną ich możliwości eksportowe. Celem powinno być osiąganie coraz wyższego udziału polskich firm wykonawczych wraz z każdym kolejnym blokiem" - wskazano.
Podkreślono też udział odbiorców końcowych we własności elektrowni przy zachowaniu niezbędnej kontrola SP nad spółką jądrową, w tym kontroli nad obrotem akcjami lub udziałami, z poszanowaniem praw pozostałych właścicieli.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w dokumencie napisano, PGE i Enea mogą w ramach PPEJ prowadzić prace związane z przygotowaniem inwestycji jądrowych we wskazanych w PPEJ lokalizacjach pod EJ2, czyli odpowiednio: Bełchatów, Kozienice, Połaniec oraz Konin.
"Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe będzie kontynuować rozpoczęte wstępne prace przygotowawcze dla inwestycji w EJ2 (...). Docelowa struktura właścicielska projektu zostanie ustalona już po wstępnym etapie przygotowawczym, uwzględniając wymogi prawa krajowego i prawa UE oraz biorąc pod uwagę uwarunkowania aktualne na moment jej ustalania" - wskazano.
PPEJ opisuje też prace związane z budową infrastruktury towarzyszącej dla przyszłych elektrowni jądrowych w Polsce. (PAP Biznes)
jz/ asa/