NBP planuje wprowadzić nową ankietę konsumencką dot. oczekiwań i sytuacji konsumentów
NBP planuje wprowadzić nową ankietę konsumencką badającą oczekiwania i sytuację konsumentów - podano w planie pracy NBP na lata 2025-2027.
"Stworzenie narzędzia umożliwiającego bieżącą i kompleksową ocenę oczekiwań i decyzji konsumenckich w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem takich obszarów jak: ceny, rynek mieszkaniowy, rynek pracy i dostępność kredytów. Konstrukcja badania zostanie w możliwie dużym stopniu zharmonizowana z Ankietą Oczekiwań Konsumentów (ang. Consumer Expectations Survey) realizowaną przez Europejski Bank Centralny – zagwarantuje to porównywalność wyników z danymi z innych gospodarek UE" - napisał NBP.
Przeprowadzenie badania pilotażowego planowane jest w II półroczu 2025 r.
Ponadto NBP ma w planach rozwój narzędzi prognozowania wyniku odsetkowego banków komercyjnych.
"Udoskonalenie prognozowania wyników odsetkowych banków w ramach prowadzonych testów warunków skrajnych oraz opracowanie stosownego narzędzia analitycznego (modelu). W wyniku prac zbadana zostanie relacja pomiędzy zmiennymi makroekonomicznymi i finansowymi a wynikiem odsetkowym banków komercyjnych" - podał NBP.
Dodatkowo NBP chce kalibracji instrumentów makroostrożnościowych w obszarze finansowania nieruchomości mieszkaniowych. Efektem końcowym ma być zebranie doświadczeń w zakresie wyboru i kalibracji instrumentów makroostrożnościowych stosowanych w obszarze finansowania nieruchomości mieszkaniowych w Unii Europejskiej – w celu umożliwienia optymalnego doboru i kalibracji takich instrumentów w Polsce.
NBP zbada też wpływ transformacji klimatycznej na stabilność polskiego sektora bankowego.
Efektem ma być zbudowanie aparatu analitycznego NBP w obszarze jakościowej i ilościowej oceny ekspozycji polskiego sektora bankowego na zmiany związane z transformacją klimatyczną. (PAP Biznes)
map/ asa/