Polska odnotowała spadek dwóch i wzrost trzech wskaźników WGI Banku Światowego za '22
Bank Światowy opublikował wskaźniki Worldwide Governance Indicators za 2022 r., które odgrywają istotną rolę w metodologiach ratingowych agencji Moody's i Fitch. Ocena Polski lekko poprawiła się w trzech kategoriach, spadła w dwóch, a w jednej pozostała stabilna.
Poniżej wartości wskaźników (od -2,5 do 2,5) w latach 2020-2022 dla Polski. Im wyższa wartość, tym lepiej postrzegane governance w danej kategorii.
Subindeksy | 2020 | 2021 | 2022 |
Voice & Accountability | 0,62 | 0,58 | 0,60 |
Political Stability and Absence of Violence/Terrorism | 0,49 | 0,49 | 0,50 |
Government Effectiveness | 0,32 | 0,25 | 0,26 |
Regulatory Quality | 0,85 | 0,83 | 0,72 |
Rule of Law | 0,52 | 0,43 | 0,43 |
Control of Corruption | 0,62 | 0,55 | 0,51 |
Poniżej tabela z miejscem Polski na skali centylowej od 0 do 100 proc. Przykładowo, wynik na poziomie 80 proc. oznacza, że dla 80 proc. krajów uwzględnionych w wyliczeniu wartość wskaźnika jest niższa, a dla 20 proc. wyższa w odniesieniu do badanego kraju.
Subindeksy | 2020 | 2021 | 2023 |
Voice & Accountability | 66,18 | 63,77 | 65,22 |
Political Stability and Absence of Violence/Terrorism | 62,26 | 61,32 | 61,79 |
Government Effectiveness | 64,29 | 61,43 | 61,79 |
Regulatory Quality | 76,19 | 75,71 | 74,53 |
Rule of Law | 67,62 | 64,29 | 64,15 |
Control of Corruption | 72,38 | 68,10 | 68,40 |
BŚ publikuje WGI co roku jesienią, a dane w całości dotyczą roku poprzedzającego ich publikację.
Co odzwierciedlają poszczególne wskaźniki WGI:
Voice & Accountability - stopień zdolności do uczestniczenia obywateli w wyborach i innych wolności obywatelskich (wypowiedzi, zgromadzeń, mediów).
Political Stability and Absence of Violence/Terrorism - prawdopodobieństwo wystąpienia niestabilności politycznej i/lub politycznie motywowanej przemocy, w tym terroryzmu.
Government Effectiveness - jakość usług publicznych, jakość służby cywilnej i jej niezależność od presji politycznej, jakość procesu politycznego, implementacji jego wyników i wiarygodność rządu przy wdrażaniu tych rozwiązań.
Regulatory Quality - zdolność rządu do formułowania i implementacji prawodawstwa, które umożliwia działanie i promuje rozwój sektora prywatnego.
Rule of Law - stopień przestrzegania przez różne podmioty zasad społecznych i pewność co do ich przestrzegania, w szczególności jakość: egzekwowania kontraktów, prawa własności, policji, sądów oraz prawdopodobieństwo wystąpienia przestępstw i przemocy.
Control of Corruption - stopień, w jakim władza publiczna jest wykorzystywana do celów prywatnych, w tym mniejsze i większe przejawy korupcji, a także "zagarnięcie" państwa przez elity i prywatne interesy (w ujęciu bezwzględnym wyższy wskaźnik oznacza niższą korupcję).
Pełna metodologia WGI i dane dostępne są pod adresem www. govindicators.org
Dane WGI są brane pod uwagę przez agencje Moody's i Fitch w procesie tworzenia oceny ratingowej kraju.
Moody's stosuje wskaźniki WGI jako jeden z elementów oceny jakości instytucjonalnej kraju (sekcje metodologii: "jakość instytucji legislacyjnych i władzy wykonawczej", "siła społeczeństwa obywatelskiego oraz sądownictwa"). Ponadto wskaźniki WGI służą do oceny ryzyka politycznego danego kraju ("ryzyko krajowe i geopolityczne"). Moody's wykorzystuje wszystkie wskaźniki WGI, w zależności od sekcji metodologii.
Ważniejszą niż u Moody's rolę wskaźniki WGI odgrywają w meteodologii Fitch, gdzie odpowiadają one za ponad 20 proc. wagi dla całej oceny ratingowej. Fitch bierze pod uwagę średnią ze wszystkich 6 wskaźników WGI.
Pełne wersje metodologii dostępne są na stronach internetowych agencji. (PAP Biznes)
tus/ gor/