Polskimi hitami eksportowymi w I kw. akumulatory litowo-jonowe, pojazdy towarowe i papierosy - PIE
Polskimi hitami eksportowymi w I kwartale były akumulatory litowo-jonowe, pojazdy towarowe i papierosy - poinformował Polski Instytut Ekonomiczny.
PIE podał, że na początku 2025 r. Polska była 7. największym eksporterem produktów w UE i 6. największym dostawcą towarów w samej UE. W 195 kategoriach produktów Polska była czołowym eksporterem. Obecnie jest w pierwszej piątce eksporterów UE w przypadku 1.544 produktów.
"Oznacza to, że jest jednym z kluczowych eksporterów w około jednej czwartej wszystkich kategorii produktowych" - napisał PIE.
Według PIE polskimi hitami eksportowymi w I kwartale 2025 r. były nadal akumulatory litowo-jonowe, pojazdy do przewozu towarów oraz papierosy.
"Słaby popyt w UE i zmiany uwarunkowań rynkowych wpłynęły jednak na spadki we wszystkich tych kategoriach" - napisano.
Dodano, że eksport akumulatorów litowo-jonowych osiągnął wartość 1,38 mld euro i spadł rdr o ponad 6 proc., co stanowi pogłębienie załamania eksportu, do którego doszło w 2024 r. Mimo to Polska utrzymuje pozycję lidera w UE z 20-procentowym udziałem w całkowitym eksporcie UE w tej kategorii. Jednocześnie eksport akumulatorów w całej UE wzrósł o 3 proc., głównie dzięki zwiększonej aktywności Czech i Holandii, podczas gdy inni czołowi producenci, np. Węgry (lider z 2024 r.) i Niemcy, również odnotowali spadki.
Z kolei eksport pojazdów do transportu towarów spadł o 25 proc. wobec 17-procentowego spadku w całej UE. Polska zajmuje obecnie 4. miejsce w Unii, z udziałem około 15 proc. całkowitego eksportu UE o wartości 1,1 mld euro. W 2024 r. Polska odpowiadała za około 7 proc. globalnego eksportu w tej kategorii, kontynuując trend spadkowy z 2023 r. podobnie jak Niemcy, podczas gdy pozycję umacniał m.in. Meksyk.
Według PIE Polska utrzymuje 1. miejsce w Unii w eksporcie papierosów z ponad 30-procentowym udziałem w całkowitym eksporcie UE, mimo spadku o 6 proc. w porównaniu z I kwartałem 2024 r.
Mniejsza wartość eksportu może być związana z globalnym spadkiem popytu, który zaobserwowano już w 2024 r.
Spadł także eksport telewizorów (o 8 proc.), mimo utrzymania 1. pozycji w UE z 30-procentowym udziałem.
Zahamowanie dynamiki wzrostu w branży motoryzacyjnej, szczególnie w Niemczech, wpłynęło na łańcuchy dostaw i niższe wartości eksportu z Polski innych polskich hitów z sektora części do pojazdów, m.in. elementów nadwozia.
PIE podał, że mimo trudnej sytuacji otoczenia międzynarodowego w I kwartale 2025 r., polski eksport utrzymał poziom z zeszłego roku, a w niektórych kategoriach odnotowano wzrost.
Eksport maszyn cyfrowych do przetwarzania danych wzrósł o 30 proc. w I kwartale 2025 r. i osiągnął wartość 0,81 mld euro. Polska dominuje w UE w tej kategorii z udziałem ponad 55 proc. całkowitego eksportu Unii. Podczas gdy eksport tych maszyn w całej UE wzrósł tylko o 2 proc., Polska umocniła swoją pozycję na tym rynku. W skali globalnej w 2024 r. wyprzedzały ją tylko Tajwan i USA, a polski udział w światowym handlu wynosił 14 proc.
Znacznie wzrósł również eksport konstrukcji stalowych, części silników odrzutowych oraz leków, co plasuje Polskę odpowiednio na 1., 2. i 14. miejscu w UE.
Według PIE wzrost w tych kategoriach wyniósł około 12 proc. i jest częścią ogólnoeuropejskiego trendu wynikającego ze zwiększonego zapotrzebowania na te produkty.
W sektorze spożywczym eksport świeżych/chłodzonych części drobiu wzrósł o 18 proc., do wartości 0,65 mld euro. Polska była liderem w eksporcie tej kategorii z 35-procentowym udziałem w eksporcie UE. (PAP Biznes)
map/ osz/