Prezydent podpisał inicjatywę ustawodawczą "Tak! Dla Polskich Portów"
Prezydent Karol Nawrocki podpisał w piątek w Gdyni inicjatywę ustawodawczą "Tak! Dla Polskich Portów". Projekt zobowiązuje rząd do szeregu inwestycji w celu zabezpieczenia interesów gospodarczych i strategicznych Polski.
Prezydent Karol Nawrocki odwiedził w piątek Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni, gdzie złożył podpis pod projektem "Tak! Dla Polskich Portów".
"Morze Bałtyckie jest wielkim potencjałem państwa polskiego. Gospodarczym, militarnym, wojskowym. Ale jest też wielkim wyzwaniem w zakresie bezpieczeństwa państwa polskiego" - oświadczył Nawrocki.
Dodał, że efektywność państwa polskiego w korzystaniu z możliwości Morza Bałtyckiego jest zobowiązaniem wszystkich, jako narodowej wspólnoty, i musi spotkać się troską prezydenta Polski.
Nawrocki przekazał, że koncepcja rozwoju polskiej infrastruktury portowej z 2019 r. dotykała horyzontu roku 2030, a on jest przekonany, że trzeba myśleć o dużo szerszej perspektywie - przynajmniej do roku 2035.
Jak zaznaczył, inicjatywa ustawodawcza "Tak! Dla Polskich Portów" to próba strategicznego, szerokiego spojrzenia na polską gospodarkę morską i na zadania, jakie stają przed państwem polskim.
Prezydent dodał, że jest to próba zdyscyplinowania i zobligowania rządu polskiego, aby dokończył inwestycje, które zostały rozpoczęte za czasów Zjednoczonej Prawicy.
Wskazał, że jego inicjatywa to także: "próba dania możliwości polskiemu rządowi rozwiązywania pewnych problemów, które pojawiają się wokół wielu inwestycji".
Jak wyliczał prezydent, polskie porty generują 230 tys. miejsc pracy i do budżetu państwa dają 60 mld zł.
"Dynamiczna wymiana handlowa za sprawą polskich portów rozwijała się do roku 2024. Ten rok 2024 był pewnym rodzajem kryzysu, bowiem po raz pierwszy w 2024 r. wymiana handlowa za sprawą polskich portów była mniejsza niż w roku poprzednim" - powiedział.
Jego zdaniem, to nie zmienia faktu, że trzeba rozwijać infrastrukturę portową.
Według Nawrockiego, rozwój infrastruktury portowej decyduje o krajowym bezpieczeństwie wojskowym, militarnym i współpracy sojuszniczej.
Wskazał, że w projekcie ustawy proponuje konieczność dokończenia i budowy terminala głębokowodnego w Świnoujściu, bowiem ten m.in. będzie najdalej oddalony od obwodu królewieckiego.
Prezydent zaznaczył też, że w Gdyni potrzeba portu zewnętrznego i Drogi Czerwonej, która da możliwość połączenia portu gdyńskiego z całym systemem dróg krajowych.
Dodał też, że dla współpracy ze Stanami Zjednoczonymi i dla zwiększenia polskich możliwości przyjmowania gazu ziemnego potrzeba na Zatoce Gdańskiej terminala pływającego, dzięki któremu Polska stałaby się hubem w pozyskiwaniu i sprzedaży gazu ziemnego. Poinformował, że w tej sprawie prowadził rozmowy z prezydentem Donaldem Trumpem.
Na stronie kancelarii prezydenta podano, że przedsięwzięcia wskazane w projekcie prezydenckim to m.in.: budowa głębokowodnego terminala w Świnoujściu; modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej; uruchomienie terminala zbożowego w Gdańsku i budowa nowego terminala zbożowego (agroportu) w Szczecinie; budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni; budowa Drogi Czerwonej w Gdyni; budowa terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej; budowa głębokowodnego stanowiska przeładunku paliw płynnych w porcie w Gdańsku; budowa terminala instalacyjnego T5 w Gdańsku oraz budowa alternatywnego dojazdu kolejowego do portu w Gdańsku wraz z nowym mostem przez Martwą Wisłę.
Resort obrony we współpracy m.in. z Ministerstwem Infrastruktury zabezpieczył środki na budowę tzw. Drogi Czerwonej, łączącej nabrzeże gdyńskiego portu z trasą S7 i kluczowej dla możliwości transportu wojsk sojuszniczych - przekazał PAP Maciej Samsonowicz, doradca szefa MON. W trakcie prac jest też pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia.(PAP)
kszy/ mmu/ malk/ asa/