Zakończyła się XII edycja Kongresu CFO Spółek Giełdowych SEG

_TA_9793.jpg

W dniach 22-23 października w Jachrance odbyła się XII edycja Kongresu CFO Spółek Giełdowych SEG. Podczas spotkania dyrektorów finansowych poruszone zostały tematy dotyczące otoczenia rynkowego, otoczenia regulacyjnego, raportowania czynników zrównoważonego rozwoju oraz najważniejszych wyzwań CFO.


Pierwszy dzień Kongresu wypełniły trzy bloki dyskusyjne, podzielone na kilka mniejszych rozmów eksperckich.

Podczas pierwszej z nich, zatytułowanej „sytuacja makroekonomiczna i implikacjedla finansów spółek” prezes SEG Mirosław Kachniewski, członek RPP Ludwik Kotecki i Marcin Mrowiec (główny ekonomista, Grant Thornton) rozmawiali o najważniejszych danych makro i ich interpretacji oraz prognozach na 2025 rok i ich praktycznemu zastosowaniu.

Druga dyskusja dotyczyła odbudowania sensu notowania. Uczestnicy dowiedzieli się o nowych projektach wsparcia spółek, zmianach regulacyjnych oraz o bieżącej i przewidywanej sytuacji rynkowej.

Kolejna debata została poświęcona wsparciu dla notowanych spółek ze strony KDPW. W tej części wiceprezes SEG Robert Wąchała w rozmowie z prezesem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych Maciejem Trybuchowskim opowiedzieli o współpracy KDPW z emitentami, korzyściach płynących z nowych projektów oraz liście życzeń notowanych spółek.

Pierwszy blok zamknęła debata zatytułowana „Od robotów do sztucznej inteligencji w finansach”. Paneliści przybliżyli słuchaczom kwestie związane z możliwościami wykorzystywania robotów oraz tym, kiedy ma sens „zatrudnienie” AI.

Kolejny panel dotyczył nowych możliwości pozyskiwania finansowania. W trakcie dyskusji Robert Wąchała z SEG oraz Marcin Marczuk (partner zarządzający, KMD.Legal) rozmawiali o emisjach bezprospektowych, uproszczeniach prospektowych oraz finansowaniu dłużnym.

Następnie eksperci zastanawiali się nad podatkowymi zachętami wspierającymi budowanie struktur kapitałowych. Wiceprezeska SEG Magdalena Raczek-Kołodyńska w rozmowie z Tomaszem Gałką (partner, Olesiński i Wspólnicy) przybliżyli słuchaczom tematy związane z podatkową grupą kapitałową, grupą VATowską oraz reżimem spółki holdingowej.

Kolejnym tematem był Krajowy System e-Faktur. Uczestnicy panelu opowiedzieli o aktualnym statusie prac legislacyjnych, dla kogo wystawianie i odbiór faktur w KSeF będzie obowiązkowe oraz o praktycznych problemach przy wdrożeniu.

Kolejna sesja dotyczyła transferu ryzyka związanego z cyberzagrożeniami. Paneliści przedstawili naruszenia praw osób trzecich (w tym RODO), analizowali zarządzanie informacją publiczną w kontekście ataków hakerskich oraz omówili szkody wyrządzone przez obecnych i byłych pracowników.

"W czasach szybkiego rozwoju technologii (w tym AI) i uzależnienia bieżącej działalności od systemów informatycznych oraz dostępu do internetu ryzyko cyberataku staje się realnym zagrożeniem. Konsekwencją takiego zdarzenia mogą być nie tylko straty własne poniesione przez spółkę, ale także jej odpowiedzialność wobec osób trzecich. Nie wolno zapominać o regulacjach prawnych zaostrzających wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa i ochrony danych, jak RODO, NIS 2 czy DORA. W sytuacji kryzysowej polisa cyber zapewniająca pomoc ekspertów z dziedziny zarządzania cyberincydentami i szeroki katalog świadczeń (w tym pokrycie kar) może uchronić firmę przed stratami finansowymi, utratą reputacji i klientów" - powiedziała Marta Równa, manager ds. kluczowych klientów International Risk & Corporate Advisory (IRCA).

Drugi blok tematyczny zamknęła debata zatytułowana „Wsparcie technologiczne przy wdrażaniu regulacji z perspektywy CFO”.Prezes SEG Mirosław Kachniewski w rozmowie z Krzysztofem Ducalem (Sales Director, Board Member, Dell Technologies) i Michałem Rakowskim (wiceprezes ds. finansów Amica) poruszyli zagadnienia związane z zakresem dostępnych rozwiązań IT, integracją z wcześniej stosowanymi systemami oraz wyzwaniami na etapie wdrażania.

Na początku ostatniego bloku tematycznego, panelistki z zarządu SEG opowiedziały o wpływie ESRS-ów na ład korporacyjny. Prelegentki przedstawiły wymogi dotyczące kompozycji organów, kwestie zarządzania informacjami ESG w spółce oraz skoncentrowały się na odpowiedzialności za działania i zaniechania.

Następnie poruszona została tematyka ESRS-ów w kontekście dostępu do finansowania. Słuchacze dowiedzieli się, jakie dane ESG są wymagane i analizowane przez instytucje finansowe, czy dodatkowy zakres danych jest powiązany z zarządzaniem ryzykiem kredytowym oraz jaka jest sytuacja podmiotów nieraportujących satysfakcjonujących danych ESG.

W kolejnej części Piotr Biernacki (Przewodniczący Komitetu Zrównoważonego Rozwoju SEG)w rozmowie z Pawłem Zaczyńskim (Partner, Grant Thornton) wyjaśnili, na czym polega audyt danych ESG, a w szczególności: zakres i przebieg badania, ślad rewizyjny danych ESG oraz współpraca z biegłym rewidentem.

"Począwszy od sprawozdawczości za rok 2024 audytorzy będą korzystać z Krajowego Standardu - Usługi atestacyjne dające ograniczoną pewność w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, którego celem będzie m.in. zapewnienie spójnego podejścia do atestacji raportowania ESG. Audytorzy będą mieli za zadanie wypowiedzieć się w czterech obszarach: zgodności sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju ze standardami ESRS oraz z taksonomią środowiskową, procesie oceny istotności oraz dla późniejszych okresów o oznakowaniu sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju zgodnie z rozporządzeniem ESEF" - powiedział Paweł Zaczyński.

"Wytyczne standardu nakładają na audytorach obowiązek opisania podsumowania prac, które są podstawą do wyrażenia opinii. Z punktu widzenia spółek najważniejsze dla sprawnej współpracy z audytorem będzie z jednej strony właściwe zaplanowanie harmonogramu atestacji, z drugiej zapewnienie śladu rewizyjnego dla wszystkich procedur, czy aktywności, jakie podejmowała spółka, aby przygotować sprawozdawczość ESG" - dodał partner, Grant Thornton.

Następnie paneliści omówili zarządzanie danymi ESG, na które składają się takie kwestie, jak: zbieranie i agregacja danych, formuły wyliczania wskaźników, XBRL jako wartość dodana.

Część merytoryczną pierwszego dnia Kongresu zamknął temat finansowania transformacji ESG. Małgorzata Szewc (wiceprezeska Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) i Piotr Frankowski (dyrektor zarządzający, Ayming Polska) pochylili się nad dostępnymi instrumentami, ulgami podatkowymi oraz przykładami praktycznymi.

Program drugiego dnia Kongresu wypełniły praktyczne warsztaty dotyczące m. in zagadnień takich, jak:

Analiza podwójnej istotności - punkt wyjścia do raportowania zrównoważonego rozwoju zgodnie z CSRD

Jak wykorzystać potencjał emisji bezprospektowych

Aspekty podatkowe zarządzania własnością intelektualną w grupach kapitałowych

Wsparcie IT w zarządzaniu danymi ESG

Cyberbezpieczeństwo a finanse - ile kosztuje spokój?

Dwudniowe spotkanie zamknęła dyskusja panelowa pt. „Najważniejsze wyzwania CFO”, podczas której Wiceprezeska SEG Magdalena Raczek-Kołodyńska, prezes SEG Mirosław Kachniewski, Małgorzata Opalińska (wiceprezeska Notorii) i Waldemar Rogowski (główny analityk BIG InfoMonitor, Grupa BIK) omówili kwestie nowych rodzajów ryzyk, danych ESG w kontekście podejmowanych decyzji finansowych oraz relacji emitentów z nadzorem.

"Nie ma biznesu bez ryzyka. Każdy świadomy tego menadżer wdraża dziś procesy związane z zarządzaniem ryzykiem. Identyfikacja, kwantyfikacja oraz właściwa mitygacja ryzyka pomagają obniżyć potencjalne straty" - powiedział Waldemar Rogowski.

Obecnie spółki są narażone na różne rodzaje ryzyka: technologiczne, regulacyjne, operacyjne, finansowe, rynkowe, a także nabierające na znaczeniu ryzyko nieprzestrzegania standardów ESG. W jego opinii ważne jest wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania ryzykiem, który obejmuje wszystkie obszary działalności spółki.

"Jednym z trudniejszych do rozpoznania jest ryzyko, które wynika z niewypłacalności kontrahentów, bądź sytuacji, w której już w trakcie współpracy nasz partner biznesowy traci płynność finansową. Dlatego niezbędne jest sprawdzanie wiarygodności płatniczej kontrahenta przed rozpoczęciem współpracy, a także monitorowanie jego sytuacji finansowej w trakcie. Wykorzystując odpowiednie narzędzia można skutecznie zminimalizować potencjalne, jak i rzeczywiste zagrożenia wynikające ze złej sytuacji partnera biznesowego" - powiedział Waldemar Rogowski.

Organizatorem Kongresu było Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Partnerami wydarzenia byli: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie oraz Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. PAP Biznes był patronem medialnym wydarzenia. (PAP Biznes)

pr/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,4924 -0,32%
1 EUR 4,2249 -0,13%
1 GBP 5,0777 -0,10%
100 JPY 2,6306 -1,39%
1 USD 4,0864 -1,18%