Profil:
DataWalk SADataWalk koncentruje się na dużych klientach; planuje dalsze inwestycje
DataWalk koncentruje się na dużych klientach oraz planuje dalsze inwestycje m.in. w obszarze sztucznej inteligencji - poinformowali przedstawiciele spółki na konferencji prasowej. W I kw. 2025 r. strata netto DataWalk wyniosła 545 tys. zł, podczas gdy w okresie porównawczym była to strata na poziomie 19,9 mln zł.
"Strategia wejścia na rynek i skalowania, która w naszym przypadku będzie oznaczać globalną ekspansję jest teraz znacznie bardziej realna i stanie się kluczowym obszarem koncentracji zespołu zarządzającego naszej firmy. Przyspieszone inwestycje w obszarze sztucznej inteligencji i zaawansowanej analityki grafowej są bardzo oczekiwane — i to nie tylko przez sektor bankowy, ale także przez inne branże" - powiedział na konferencji prasowej Łukasz Socha, CFO w DataWalk.
"Zobowiązujemy się, że cały wzrost będzie realizowany poprzez mądre inwestowanie" - dodał.
Paweł Wieczyński, prezes DataWalk, zapytany czy spółka nie obawia się, że duże kontrakty, na których się DataWalk się koncentruje, mogą wpłynąć na płynność, w przypadku gdyby jeden czy dwa kontrakty się opóźniły odpowiedział, że współpraca z dużymi graczami daje znacznie większe korzyści.
"Właśnie dlatego aktywnie poszukiwaliśmy nowego kapitału — co zmaterializowało się w drugim kwartale — żeby móc kontynuować tę ścieżkę, nie zmieniając znowu kursu w stronę 'małych rybek', które łatwiej pozyskać, ale które nie sprawią, że DataWalk odniesie sukces. Bowiem skupienie się na mniejszych klientach, łatwiejszych do zdobycia nie oznacza współpracy z liderami w obszarze analityki danych" - powiedział prezes.
W I kwartale 2025 r. wartość przychodów grupy DataWalk wyniosła 13,45 mln zł i była wyższa o 7,02 mln zł (tj. o 109 proc.) rok do roku.
W raporcie wskazano, że omawiany okres jest drugim kwartałem z rzędu, w którym udział sprzedanych licencji w przychodach grupy wyniósł powyżej 50 proc. Znaczący wpływ na wzrost przychodów miała sprzedaż do plasującego się w czołówce europejskich banków holenderskiego Rabobanku, która została zrealizowana w oparciu o nowy cennik grupy.
Za ponad 70 proc. wartości rozpoznanych przychodów w okresie sprawozdawczym odpowiadała sprzedaż licencji, która wyniosła 9,65 mln zł.
Jak podano, na szczególną uwagę zasługuje modyfikacja oferty handlowej, która została niedawno ogłoszona przez DataWalk. Grupa przechodzi od sprzedaży licencji wieczystych (perpetual), które z definicji nie generują powtarzalnych przychodów, na model licencji rocznych. Jednocześnie podstawowa cena licencji wzrosła znacząco – ze średnio 300 tys. USD za licencję wieczystą do minimum 560 tys. USD za licencję roczną.
Od I kwartału 2025 r. wartość lejka sprzedażowego uwzględnia zmiany w ofercie i cenniku poszczególnych typów licencji, w tym również przewidywaną długość kontraktów dotyczących licencji czasowych, która wynosi od 2 do 5 lat.
Zgodnie z raportem, według stanu na dzień bilansowy 31 marca 2025 r., grupa spodziewa się rozpoznać w kolejnych kwartałach przychody w wysokości 7.658 tys. zł, które wynikają z obowiązku grupy do przekazania na rzecz klientów usług, w zamian za które grupa otrzymała wynagrodzenie lub kwota wynagrodzenia jest należna. W stosunku do okresu porównawczego, tj. stanu na 31 marca 2024 wartość zobowiązań z tytułu umów wzrosła o 474 tys. zł, tj. o 7 proc.
Wynik EBITDA grupy za I kwartał 2025 r. wyniósł 728 tys. zł, podczas gdy w okresie porównawczym była to strata na poziomie 21,7 mln zł.
Podano, że z kolei EBITDA skorygowana o koszty programu motywacyjnego oraz zmianę stanu odpisów aktualizujących wartości aktywów, z uwagi na to, że pozycje te mają charakter niepieniężny i nie wpływają na bieżącą sytuację finansową (w szczególności płynność) spółki i grupy, wyniosła 3,14 mln zł zysku, podczas gdy w pierwszym kwartale 2024 r. spółka odnotowała 6,02 mln zł straty skorygowanej EBITDA.
W pierwszym kwartale strata netto wyniosła 545 tys. zł, podczas gdy w okresie porównawczym była to strata na poziomie 19,9 mln zł.
Wartość kosztów operacyjnych skorygowanych o istotne pozycje niepieniężne ("OPEX adj.") wyniosła w pierwszym kwartale 2025 r. 10.313 tys. zł, tym samym były one o 17 proc. mniejsze niż w okresie porównywalnym. Natomiast średni poziom kosztów operacyjnych skorygowanych w ostatnich czterech kwartałach ukształtował się na poziomie 10.581 tys. zł i był niższy o 3.583 tys. zł względem okresu porównywalnego.
Podano, że istotny wpływ na zmianę poziomu skorygowanych kosztów operacyjnych grupy w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 r. miało zmniejszenie kosztów wynagrodzeń oraz usług obcych. Koszty te wskutek podjętych inicjatyw mających na celu dopasowanie poziomu kosztów do osiąganych przychodów, a tym samym poprawę płynności finansowej, wyniosły 10.076 tys. zł i były o 18 proc. niższe niż w pierwszym kwartale 2024 r.
Wskazano, że równolegle z optymalizacją kosztów operacyjnych, grupa dostosowała poziom nakładów na prace rozwojowe związane z rozwojem platformy DataWalk do aktualnego poziomu przychodów ze sprzedaży oraz sytuacji płynnościowej grupy.
"Należy jednak podkreślić, że grupa planuje kontynuować prace nad dalszym rozwojem systemu DataWalk, a skala prac rozwojowych będzie uzależniona w szczególności od możliwości finansowych grupy, jak również od potrzeb wynikających z przyjętego kierunku rozwoju technologii" - wskazano w raporcie. (PAP Biznes)
alk/ ana/