LinkedIn ukarany 310 mln euro grzywny za reklamy ukierunkowane
Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC), działająca w imieniu UE, nałożyła w czwartek na platformę LinkedIn karę w wysokości 310 mln euro za naruszenie prywatności danych użytkowników i wykorzystywanie tych danych w celach reklamowych.
DPC uznał, że należąca do Microsoftu platforma społecznościowa naruszyła unijne przepisy o ochronie danych (RODO), nie zachowując zgodności z prawem, uczciwości i przejrzystości przetwarzania danych internautów w celach reklamowych.
Komisja poinformowała, że przeprowadziła dochodzenie, które wykazało, że LinkedIn nie miał podstawy prawnej do gromadzenia danych i wykorzystywania ich do tego, żeby na ich podstawie kierować do użytkowników spersonalizowane reklamy. Chodzi o przekazy reklamowe trafiające do internautów m.in. na bazie ich zainteresowań lub historii wyszukiwania, do której dostęp ma platforma.
"Przetwarzanie danych bez odpowiedniej podstawy prawnej jest wyraźnym i poważnym naruszeniem" – przyznał w oświadczeniu wicekomisarz DPC Graham Doyle.
Sprawą w imieniu UE zajął się irlandzki organ, ponieważ to tam LinkedIn ma swoją europejską siedzibę.
Jako pierwsze skargę na łamanie prywatności przez LinkedIn złożyło w 2018 r. francuskie stowarzyszenie La Quadrature du Net, promujące prawa i wolności cyfrowe obywateli. Organizacja zarzuciła platformie, że zgoda uzyskiwana przez LinkedIn od użytkowników na wykorzystanie ich danych nie była udzielana dobrowolnie, ani nie była wystarczająco świadoma, a powiadomienia na ten temat nie były wystarczająco konkretne i jednoznaczne. Podobne skargi La Quadrature du Net skierowało wówczas przeciwko Google, Apple, Facebookowi i Amazonowi.
Poza grzywną – pierwszą taką w historii LinkedIn – DPC nakazało platformie przestrzeganie zapisów RODO.
LinkedIn oświadczył, że chociaż uważa, że działał zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych, to pracuje nad zagwarantowaniem, że jego praktyki reklamowe spełniają wymagania.
Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)
jowi/ szm/ asa/