W jednej piątej światowych firm zwrot z inwestycji w generatywną AI przekroczył 30 proc. - Deloitte
W przypadku jednej piątej ankietowanych firm z całego świata zwrot z inwestycji w generatywną AI przekroczył 30 proc. - wynika z raportu State of Generative AI in the Enterprise firmy doradczej Deloitte. 78 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich organizacje planują wzrost nakładów na AI w trakcie najbliższego roku fiskalnego.
Opracowany przez Deloitte raport pokazuje stan wdrożenia generatywnej AI w przedsiębiorstwach z całego świata. Jak zauważają autorzy publikacji, wśród liderów biznesowych obserwowane jest pozytywne, choć coraz bardziej pragmatyczne podejście do procesu wdrażania tej technologii.
"70 proc. ankietowanych spodziewa się uzyskania zwrotu z inwestycji w generatywną AI w perspektywie 12 miesięcy. Jednocześnie trzech na czterech badanych zamierza odczekać minimum rok przed podjęciem decyzji o rezygnacji z projektu, który nie spełni ich oczekiwań" - napisano w raporcie.
Jak wskazują autorzy raportu, takie podejście może umożliwić przejście z fazy eksperymentów do etapu realnych wdrożeń w obszarach, w których generatywna sztuczna inteligencja ma szanse przynieść największą wartość. Niemal wszystkie badane organizacje, które miały na swoim koncie wdrożenie, odnotowały zwrot w inwestycji, a dla jednej piątej przekroczył on poziom 30 proc.
W przypadku trzech czwartych firm korzyści z najbardziej zaawansowanych projektów gen AI spełniły, a nawet przewyższyły oczekiwania. Najlepsze rezultaty odnotowano w obszarze cyberbezpieczeństwa – w przypadku 44 proc. wdrożeń były one znacząco wyższe od założeń.
Z raportu wynika, że zgodnie z odpowiedziami zarządzających projektami GenAI w globalnych organizacjach, w trakcie najbliższych dwóch lat głównymi wyzwaniami w praktycznym wykorzystywaniu rozwiązań AI w firmach będą: błędy mogące przynieść poważne konsekwencje (35 proc. odpowiedzi), brak oczekiwanej wartości z inwestycji (34 proc.), jakość danych (30 proc.) oraz utrata zaufania do technologii (29 proc.).
"Zdecydowana większość firm globalnych zamierza koncentrować się na 20 proc. z prowadzonych obecnie eksperymentów, z których na pełną skalę planują wdrożyć maksymalnie co trzeci. Ta strategia ma umożliwić ocenę, w których obszarach funkcjonowania firmy sztuczna inteligencja może przynieść największą wartość" - napisano.
Jednocześnie 78 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich organizacje planują wzrost nakładów na sztuczną inteligencję w trakcie najbliższego roku fiskalnego.
Najbardziej zaawansowane pod względem wykorzystania sztucznej inteligencji są działy IT (28 proc. wskazań), operacyjne (11 proc.) marketingu (10 proc.) oraz obsługa klienta (8 proc.). Poza funkcją IT organizacje zwykle koncentrują wdrożenia GenAI w tych obszarach biznesu, które mają krytyczne znaczenie w ich branżach, np. dział marketingu w handlu, działy operacyjne w energetyce czy cyberbezpieczeństwo w branży finansowej.
Najwięcej projektów AI prowadzą podmioty z branży technologii, mediów i telekomunikacji, nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej oraz usług finansowych.
Jak podano w raporcie, rozwój generatywnej sztucznej inteligencji oraz pojawienie się nowych regulacji prawnych sprawiają, że rośnie potrzeba ustrukturyzowanego podejścia do stosowania tej technologii w organizacjach. Zachowanie zgodności z regulacjami i zarządzanie ryzkiem są postrzegane jako dwa główne wyzwania (wskazywane odpowiednio przez 38 proc. i 32 proc. respondentów), które powstrzymują organizacje przed implementacją GenAI.
Według blisko 70 proc. ankietowanych wdrożenie odpowiedniego modelu AI governance w firmie może zająć minimum rok.
Jak podano, w ostatnim czasie rośnie zainteresowanie firm możliwością stosowania sztucznej inteligencji w postaci agentów AI, czyli systemów oprogramowania mogących realizować zadania przy minimalnej ingerencji człowieka. Co czwarty ankietowany stwierdził, że w ostatnich miesiącach jego organizacja testowała możliwości szerokiego lub bardzo szerokiego wykorzystania tej technologii.
"Technologia agentów AI otwiera nowe możliwości w budowaniu zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję. Dynamiczny rozwój tej technologii wymaga od organizacji strategicznego, długofalowego myślenia, bliskiej współpracy oraz iteracyjnego podejścia. Oczekuje się, że w nadchodzących latach możliwości tego typu systemów znacząco wzrosną, co zwiększy ich zastosowanie w wielu procesach biznesowych" - powiedział, cytowany w raporcie, Jan Michalski, partner, lider GenAI w Europie Środkowej w Deloitte.
"Obecnie w większości badanych firm mniej niż połowa pracowników ma dostęp do rozwiązań GenAI. Zapewnienie możliwości odpowiedzialnego i szerokiego wykorzystania tych narzędzi oraz stworzenie przestrzeni do ich eksploracji to fundamenty skutecznej transformacji. Równie istotne jest stałe wspieranie efektywności stosowania generatywnej sztucznej inteligencji oraz ustalenie czynników sukcesu i sposobu ich monitorowania" - dodał.
Najnowsza odsłona raportu State of Generative AI powstała na podstawie ankiety przeprowadzonej między lipcem a wrześniem 2024 r. wśród 2773 liderów biznesowych i technologicznych z całego świata. Ankietowani przedstawiciele zarządów, rad nadzorczych i kadry zarządzającej w przedsiębiorstwach pochodzili z 14 krajów: Australii, Brazylii, Kanady, Francji. Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Singapuru, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych. (PAP Biznes)
alk/ osz/