ZCP apeluje do KE o zaprzestanie prac nad DFA
Związek Cyfrowa Polska zaapelował do Komisji Europejskiej o wstrzymanie prac nad projektem aktu Digital Fairness Act (DFA) - wynika z przesłanego do KE wniosku. Organizacja ostrzega, że nowe przepisy nie tylko nie przyniosą oczekiwanych korzyści konsumentom, ale również dotyczą uregulowanych już obszarów.
"Digital Fairness Act w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z zapowiadaną przez Komisję Europejską agendą upraszczania i ograniczania biurokracji. Zamiast poprawić egzekwowanie obowiązujących przepisów, wprowadzi kolejną warstwę regulacji nakładających się na istniejące już przepisy DSA, DMA, RODO czy AI Act" – napisało ZCP.
Związek zaznacza, że Unia Europejska posiada już najbardziej rozbudowany na świecie system ochrony konsumentów, obejmujący m.in. dyrektywy UCPD, CRD, UCTD, rozporządzenie RODO, a także nowe akty, takie jak Digital Services Act, Data Act czy AI Act.
Według Cyfrowej Polski proponowany Digital Fairness Act dubluje te przepisy i grozi dalszym rozdrobnieniem rynku wewnętrznego, utrudniając przedsiębiorcom działalność transgraniczną oraz zwiększając ryzyko niespójnej interpretacji prawa w różnych państwach członkowskich.
W ocenie Cyfrowej Polski przyjęcie nowych regulacji w ramach DFA doprowadziłoby do dalszego skomplikowania systemu prawnego, zwiększając obciążenia administracyjne i koszty zgodności, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Związek w szczególności zwraca uwagę, że wiele kwestii, które Komisja Europejska chce objąć nowymi przepisami - takich jak tzw. "dark patterns" (wzorce projektowania stosowane w celu zmylenia użytkownika podejmującego decyzję), reklama spersonalizowana, projektowanie treści w sposób grożący uzależnieniem, czy praktyki influencerów - jest już obecnie regulowanych w ramach istniejących aktów prawnych, a problemem nie jest brak regulacji, lecz ich fragmentaryczne i niespójne egzekwowanie.
"Europa potrzebuje prostych, przewidywalnych i spójnych ram prawnych, które wspierają innowacyjność, a nie ją tłumią. Jeśli naprawdę chcemy zwiększyć konkurencyjność i odporność naszego rynku, musimy skupić się na upraszczaniu i skutecznym stosowaniu prawa, a nie na mnożeniu nowych regulacji" - skomentował, cytowany w piśmie, prezes związku Michał Kanownik.
Digital Fairness Act (DFA) to projekt legislacyjny Unii Europejskiej (UE), którego celem jest modernizacja przepisów dotyczących ochrony konsumentów w gospodarce cyfrowej. Jej celem jest stworzenie bezpieczniejszego i sprawiedliwszego środowiska online poprzez zwalczanie manipulacyjnych i nieetycznych praktyk handlowych, które wykorzystują słabości konsumentów.(PAP Biznes)
mcb/ osz/
