ZCP apeluje do KE o zaprzestanie prac nad DFA

Związek Cyfrowa Polska zaapelował do Komisji Europejskiej o wstrzymanie prac nad projektem aktu Digital Fairness Act (DFA) - wynika z przesłanego do KE wniosku. Organizacja ostrzega, że nowe przepisy nie tylko nie przyniosą oczekiwanych korzyści konsumentom, ale również dotyczą uregulowanych już obszarów.


"Digital Fairness Act w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z zapowiadaną przez Komisję Europejską agendą upraszczania i ograniczania biurokracji. Zamiast poprawić egzekwowanie obowiązujących przepisów, wprowadzi kolejną warstwę regulacji nakładających się na istniejące już przepisy DSA, DMA, RODO czy AI Act" – napisało ZCP.

Związek zaznacza, że Unia Europejska posiada już najbardziej rozbudowany na świecie system ochrony konsumentów, obejmujący m.in. dyrektywy UCPD, CRD, UCTD, rozporządzenie RODO, a także nowe akty, takie jak Digital Services Act, Data Act czy AI Act.

Według Cyfrowej Polski proponowany Digital Fairness Act dubluje te przepisy i grozi dalszym rozdrobnieniem rynku wewnętrznego, utrudniając przedsiębiorcom działalność transgraniczną oraz zwiększając ryzyko niespójnej interpretacji prawa w różnych państwach członkowskich.

W ocenie Cyfrowej Polski przyjęcie nowych regulacji w ramach DFA doprowadziłoby do dalszego skomplikowania systemu prawnego, zwiększając obciążenia administracyjne i koszty zgodności, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Związek w szczególności zwraca uwagę, że wiele kwestii, które Komisja Europejska chce objąć nowymi przepisami - takich jak tzw. "dark patterns" (wzorce projektowania stosowane w celu zmylenia użytkownika podejmującego decyzję), reklama spersonalizowana, projektowanie treści w sposób grożący uzależnieniem, czy praktyki influencerów - jest już obecnie regulowanych w ramach istniejących aktów prawnych, a problemem nie jest brak regulacji, lecz ich fragmentaryczne i niespójne egzekwowanie.

"Europa potrzebuje prostych, przewidywalnych i spójnych ram prawnych, które wspierają innowacyjność, a nie ją tłumią. Jeśli naprawdę chcemy zwiększyć konkurencyjność i odporność naszego rynku, musimy skupić się na upraszczaniu i skutecznym stosowaniu prawa, a nie na mnożeniu nowych regulacji" - skomentował, cytowany w piśmie, prezes związku Michał Kanownik.

Digital Fairness Act (DFA) to projekt legislacyjny Unii Europejskiej (UE), którego celem jest modernizacja przepisów dotyczących ochrony konsumentów w gospodarce cyfrowej. Jej celem jest stworzenie bezpieczniejszego i sprawiedliwszego środowiska online poprzez zwalczanie manipulacyjnych i nieetycznych praktyk handlowych, które wykorzystują słabości konsumentów.(PAP Biznes)

mcb/ osz/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5664 -0,13%
1 EUR 4,2404 0,22%
1 GBP 4,8143 -0,07%
100 JPY 2,3746 -0,69%
1 USD 3,6397 0,31%