Profil:
Cyfrowy Polsat SACyfrowy Polsat miał w I kw. 809,3 mln zł skor. EBITDA wobec 802,4 mln zł konsensusu

EBITDA Cyfrowego Polsatu wyniosła w pierwszym kwartale 2025 roku 809,3 mln zł, co oznacza wzrost o 4,8 proc. rdr - podała spółka w raporcie. Konsensus na EBITDA wynosił 802,4 mln zł. Zysk netto j.d. wyniósł 82,6 mln zł wobec 84,6 mln zł prognozowanych przez analityków.
Przychody Cyfrowego Polsatu sięgnęły w I kwartale 2024 roku 3.530,2 mln zł i były o 0,4 proc. wyższe od konsensusu na poziomie 3.515,5 mln zł. W ujęciu rok do roku sprzedaż wzrosła o 3,7 proc.
Cyfrowy Polsat podał, że segment usług dla klientów indywidualnych i biznesowych wypracował w pierwszym kwartale 2.613,5 mln zł przychodów wobec 2.575,5 mln zł rok wcześniej. Wynik EBITDA segmentu B2C z wyłączeniem straty ze sprzedaży jednostki zależnej i stowarzyszonej wyniosła 607,9 mln zł wobec 777,8 mln zł rok wcześniej.
Łączna liczba klientów B2C, którym świadczono usługi w modelu kontraktowym, wyniosła na koniec pierwszego kwartału 2025 roku wyniosła 5.721 mln, co oznacza spadek 0,9 proc. rdr.
W raporcie wskazano, ze wartym odnotowania jest wyhamowanie tempa spadku bazy klientów. W ocenie spółki, na erozję bazy wpływ miała m.in. mniejsza popularność technologii satelitarnej, jak również utrzymujący się proces konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego.
Ponadto na koniec pierwszego kwartału 2025 roku odnotowano poprawę wskaźnika odejść wśród klientów B2C w okresie 12-miesięcznym (churn) o 0,8 p.p., do poziomu 6,8 proc.
Wskazano, że utrzymujący się na niskim poziomie churn to przede wszystkim efekt wysokiej lojalności klientów usług łączonych, wynikającej ze skutecznej realizacji strategii multiplay, jak również działań ukierunkowanych na budowę satysfakcji klientów.
W pierwszych trzech miesiącach 2025 roku średni miesięczny przychód na kontraktowego klienta B2C (ARPU) wzrósł do 77,7 zł (+4,2 proc. rdr), co w ocenie Cyfrowego Polsatu jest zasługą dobrej sprzedaży usług telefonii mobilnej oraz dostępu do internetu istniejących oraz nowych klientów.
Na koniec I kw. Cyfrowy Polsat świadczył klientom B2C 13,3 mln usług kontraktowych(RGU), czyli o 212 tys., o 1,6 proc. więcej rdr. Jak podano, motor wzrostu stanowiła wysoka sprzedaż usług telefonii mobilnej (+210 tys., +3,3 proc. rdr) oraz usług dostępu do internetu (+145 tys., +7,3 proc. rdr), w szczególności usług dostępu do internetu w technologiach stacjonarnych.
Ponadto w raporcie podano, że jednocześnie utrzymywał się trend spadkowy na bazie usług płatnej telewizji, która spadła o 143 tys., o 3 proc. rdr, do poziomu 4,6 mln RGU na koniec pierwszego kwartału. W ocenie spółki, głównym powodem spadku pozostaje mniejsza liczba świadczonych usług telewizji satelitarnej, co jest częściowo kompensowane rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT).
Nasycenie bazy klientów B2C usługami łączonymi, wyrażone wskaźnikiem usług kontraktowych na jednego klienta wzrosło o 2,2 proc. rdr roku do poziomu 2,32.
Na koniec pierwszego kwartału 2025 roku liczba klientów korzystających z oferty usług łączonych wyniosła 2,5 mln, notując wzrost o 58 tys. (+2,4 proc.) rdr.
Łączna liczba klientów kontraktowych B2B wyniosła na koniec pierwszego kwartału 2025 roku 68 tys. o 0,6 proc. mniej rdr. Skala obsługiwanej bazy klientów B2B w ocenie Cyfrowego Polsatu pozostaje relatywnie stabilna w długim okresie.
Poziom ARPU naszych klientów B2B, który w pierwszym kwartale 2025 roku wyniósł 1.508 zł średniomiesięcznie wzrósł o 1,2 proc. rdr).
Jak podano, obszar B2B pozostaje pod wpływem silnej presji konkurencyjnej, przekładającej się na poziom cen za tradycyjne usługi telekomunikacyjnie.
Segment mediowy Cyfrowego Polsatu osiągnął 578,4 mln zł przychodów wobec 585,3 mln zł rok wcześniej oraz 124,5 mln zł skorygowanej EBITDA w porównaniu do 100,2 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Ponadto spółka szacujemy, że w I kw. jej udział w rynku reklamy telewizyjnej wyniósł okresie 28,7 proc., co stanowi wzrost o 0,9 p.p. wobec udziału na poziomie 27,8 proc. odnotowanego w pierwszym kwartale 2024 roku. Segment zielona energia miał 387,9 mln zł przychodów i 57,1 mln zł EBITDA.
(PAP Biznes)
mcb/ asa/