KE wszczęła postępowanie antymonopolowe w sprawie producenta napojów Red Bull
Komisja Europejska wszczęła w czwartek formalne postępowanie antymonopolowe mające ocenić, czy Red Bull bezprawnie ogranicza konkurencję w sektorze napojów energetyzujących, naruszając przepisy UE dotyczące konkurencji, które zabraniają nadużywania pozycji dominującej na rynku.
W wydanym komunikacie Komisja napisała, że ma informacje wskazujące, że austriacka firma mogła opracować strategię dla całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w celu ograniczenia konkurencji ze strony innych napojów energetyzujących o pojemności większej niż 250 ml, sprzedawanych w miejscach takich jak supermarkety czy sklepy na stacjach benzynowych.
Jak wyjaśniono, strategia ta miała polegać na przyznawaniu sprzedawcom detalicznym zachęt finansowych i niefinansowych w celu zaprzestania sprzedaży lub ograniczania ekspozycji konkurencyjnych napojów energetyzujących o pojemności większej niż 250 ml oraz na nadużywaniu swojej pozycji wobec sprzedawców detalicznych w celu skłaniania ich do zaprzestania sprzedaży lub ograniczenia oferty konkurencyjnych produktów.
„Strategia Red Bulla była, jak się przypuszcza, skierowana w szczególności przeciw napojom energetyzującym sprzedawanym przez jego najbliższego konkurenta” – oświadczyła Komisja w komunikacie. Komisja podejrzewa, że firma Red Bull wdrożyła tę strategię co najmniej w Holandii.
„Chcemy sprawdzić, czy praktyki te mogą powodować utrzymywanie wysokich cen i ograniczać wybór napojów energetyzujących dla konsumentów. Dochodzenie to jest częścią nieustannych wysiłków Komisji na rzecz egzekwowania zasad konkurencji w łańcuchu dostaw żywności z korzyścią dla europejskich konsumentów” – oświadczyła Teresa Ribera, unijna komisarz ds. konkurencji.
Złamanie przez jakąś firmę unijnych przepisów antymonopolowych może skutkować nałożeniem na nią kary sięgającej do 10 proc. jej rocznych przychodów ze sprzedaży. (PAP)
bjn/ mal/ gor/