Profil:
Orlen SANaftoport rozpoczyna budowę szóstego stanowiska przeładunkowego w gdańskim terminalu
Spółka Naftoport oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisały z polską firmą Doraco umowę dotyczącą budowy za 455 mln zł netto szóstego stanowiska przeładunkowego w terminalu. W zeszłym roku terminal Naftoportu obsłużył 489 tankowców i przeładował łącznie ponad 40 mln ton ropy i paliw.
Po rozbudowie Naftoportu zdolność przeładunkowa obiektu wzrośnie o ok. 9 mln ton rocznie. Nowe stanowisko pozwoli na obsługę w Naftoporcie czterech dużych zbiornikowców jednocześnie.
Planowane zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie przeładunków surowca to drugie półrocze 2028 roku.
Koszt inwestycji wyniesie 455 mln zł netto, z czego część finansowana przez Naftoport to 239 mln zł, a przez ZMPG 216 mln zł.
"Zwiększymy elastyczność operacyjną terminalu i jego przepustowość, a także stabilność dostaw surowców do polskich rafinerii oraz utrzymamy potencjał przeładunkowy Naftoportu w długim horyzoncie czasowym. Rozbudowa wzmocni odporność naszego systemu energetycznego na zakłócenia geopolityczne, jednocześnie wpisując się w strategiczne cele NATO i Unii Europejskiej w zakresie rozwoju infrastruktury krytycznej i niezależności energetycznej regionu" - powiedział Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
Naftoport odpowiada za ponad 50 proc. przeładunków ogółem w Porcie Gdańsk. Po wstrzymaniu importu ropy naftowej z Rosji, terminal stał się najważniejszym punktem przyjmowania dostaw drogą morską. Dzięki niemu zaopatrywane w surowiec są rafinerie w Gdańsku i Płocku oraz rafinerie z państw sąsiadujących z Polską.
W 2024 roku terminal Naftoportu obsłużył rekordową liczbę 489 tankowców i przeładował łącznie ponad 40 mln ton ropy i paliw, zbliżając się do granic możliwości technicznych.
Jak podał Naftoport, rozbudowa o szóste stanowisko przeładunkowe – tzw. stanowisko „W” – w perspektywie długoterminowej przyczyni się do zachowania bezpieczeństwa funkcjonowania terminala.
"Oprócz rozbudowy Naftoportu budujemy terminal gazowy typu FSRU oraz terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych – możliwy dzięki odblokowanym środkom z KPO. Niedaleko powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Największe elementy potrzebne do jej budowy zostaną dostarczone drogą morską, dzięki kilometrowemu pirsowi, który właśnie budujemy" – powiedział Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowe stanowisko zwiększy możliwości operacyjne Naftoportu i jego przepustowość do 49 mln ton rocznie.
Inwestycja obejmuje powstanie nowego nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Będzie to drugie stanowisko w Naftoporcie przystosowane do obsługi największych tankowców świata – VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15 metrów. (PAP Biznes)
pr/ gor/