Termin Wielkanocy przesunął wydatki na żywność, co zmieniło strukturę konsumpcji i wpłynęło na dane (opinia)

Termin Wielkanocy przesunął wydatki na żywność, co zmieniło strukturę konsumpcji i wpłynęło na dane o sprzedaży detalicznej - uważają analitycy.
Pekao SA (Platforma X)
"Marcowa sprzedaż detaliczna na małym minusie (-0,3 proc. rdr) zamiast na małym plusie (+0,4 proc. rdr), ale akurat ten odczyt z marcowej trójki najmniej martwi. W sprzedaży wydarzyły się dwie rzeczy: późna Wielkanoc obniżyła sprzedaż żywności, ale ładnie odbija sprzedaż dóbr trwałych. Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry.
ING (Platforma X)
"Sprzedaż detaliczna w marcu w dół o 0,3 proc. rdr (ING: -1,5 proc.; konsensus: +0,5 proc.). Na wynikach marca ciążył efekt świąt. W 2024 większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu, co podbiło bazę, a w tym roku Wielkanoc przypadła w połowie kwietnia. Konsumenci pozostają jednak ostrożni".
mBank Research (Platforma X)
"Dopełnienie względnie mizernych danych za marzec - sprzedaż detaliczna odnotowuje spadek o 0,3 proc. rdr. W całym kwartale zapowiada się, że wzrost konsumpcji zwolnił. Cały kwartał sygnalizuje też utrzymanie wzrostu PKB w pobliżu tempa z końca poprzedniego roku".
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GUS podał, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2025 r. spadła o 0,3 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 14,3 proc. Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 0,4 proc. oraz o 14,9 proc. w ujęciu mdm. (PAP Biznes)
map/ gor/