Rynek reklamy wideo w I kwartale '25 wzrósł o 4,3 proc.- Publicis Groupe Polska

Rynek reklamy wideo, obejmujący telewizję i wideo online, wzrósł w pierwszym kwartale 2025 roku o 4,3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku, a jego wartość wyniosła blisko 1,56 mld zł - wynika z raportu Publicis Groupe Polska.


"Cały czas obserwujemy dynamiczne zmiany w ekosystemie rynku reklamy wideo, co potwierdzają wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku. Wzrost inwestycji o 4,3 proc. jest dla nas sygnałem, że reklama wideo nie traci na znaczeniu w strategiach marketingowych reklamodawców. Szczególnie cieszy nas znaczny wzrost wartości streamingu VOD o 77 proc., co wskazuje na rosnące zainteresowanie nowymi platformami, takimi jak MAX, a także kanałami FAST" - powiedziała cytowana w raporcie Iwona Jaśkiewicz-Kundera, Chief Investment Officer Publicis Groupe Polska.

Jak podano, w pierwszym kwartale 2025 r., wśród segmentów wideo największy udział w przychodach miała telewizja linearna (71,4 proc.).

"Jest to spadek wobec ubiegłego roku o 2,3 p.p. Inwestycje reklamowe we wszystkie formy reklamy telewizyjnej wzrosły w okresie od stycznia do marca 2025 r. o 0,9 proc. rok do roku. Z kolei same inwestycje w spoty reklamowe wzrosły o 1,8 proc. Stosunkowo niska dynamika w analizowanym okresie jest jednak rezultatem wysokiej bazy ubiegłorocznej, kiedy to w okresie od stycznia do marca 2024 r. telewizja notowała dwucyfrowy wzrost przychodów" - napisano w raporcie.

Dodano, że dynamika wzrostu przychodów w segmencie wideo online w pierwszym kwartale 2025 r. wyniosła ponad 13,6 proc. Sektor total streaming (serwisy video on demand: BVOD, HVOD i pozostałe VOD) pod kątem przychodów wzrósł o 77,8 proc. w pierwszym kwartale 2025 roku, jednak w analogicznym okresie 2024 r. nie była dostępna jeszcze na polskim rynku platforma MAX, a kanały FAST dopiero startowały.

Według raportu, pozostałe krótkie formy wideo in stream, których wzrost wynosił 11,4 proc., obejmują segment wideo na portalach społecznościowych oraz segment wideo na serwisach internetowych. Wzrost inwestycji reklamowych w wideo w social mediach wyniósł 12,5 proc.

"W przypadku tego segmentu w dalszym ciągu niezwykle dynamicznie rozwija się TikTok, kosztem platform, których dynamika wydatków stabilizuje się na poziomie kilku procent. Sektor wideo w serwisach internetowych wzrósł o 7,2 proc." - napisano w raporcie.

Jak podano, w pierwszym kwartale 2025 r. czas spędzony przed telewizorami przez osoby w wieku 16-59 wzrósł o ponad 4 minuty rok do roku i wynosił średnio 3 godz. 45 min. Przy czym o 2 min. 54 sek. wydłużył się czas przeznaczony przez widzów na pozatelewizyjne treści odtwarzane na telewizorze. Widzowie w tej grupie wiekowej poświęcali w tym okresie już prawie 39,5 minuty dziennie, wybierając nietelewizyjne źródła wideo.

"Łączny udział w oglądalności stacji TOP10 od stycznia do marca 2025 r. wyniósł 43,2 proc. w porównaniu do 43,9 proc. w ubiegłym roku i był niższy o 0,8 p.p. Jednocześnie o 1,0 p.p. wzrósł udział w oglądalności treści niedostępnych w ramach inventory telewizyjnego (źródła nietelewizyjne odtwarzane na telewizorze takie jak np. aplikacje streamingowe tj. Netflix, a także YouTube)" - dodano.

Do stacji TOP10 należą TVN, POLSAT, TVP1, TVP2, TVN7, TV4, TV PULS, TTV, TVN24, PULS2.

Według raportu, w pierwszym kwartale 2025 r. cztery stacje z grupy TOP10 odnotowały wzrost średnich udziałów w oglądalności. W przypadku trzech z nich udziały wzrosły o 0,4 p.p.: Polsat zwiększył swój udział z 7,1 proc. do 7,5 proc, TV Puls z 3,4 proc. do 3,8 proc., a TV4 z 2,7 proc. do 3,0 proc. Czwartą stacją ze wzrostem w średnim udziale oglądalności był Puls 2 (+0,2 p.p.).

Największy spadek, o 1,0 p.p., zanotował TVN 24 – z 4,5 proc. do 3,5 proc. Mniejszy udział w oglądalności miała również stacja TVN – spadek z 8,1 proc. do 7,5 proc. oraz TVP2 – spadek z 5,2 proc. do 4,8 proc.

"Z badania wynika, że średni czas oglądalności wideo na ekranach telewizora, laptopa, smartfona i tableta zmalał o 10 minut rok do roku, a większość z topowych kanałów odnotowała spadek udziałów, z wyjątkiem stacji Polsat i TV Puls. Numerem jeden pozostaje w tym rankingu YouTube, na oglądanie którego widzowie przeznaczają najwięcej czasu. Udziały tej platformy wynosiły w pierwszym kwartale 2025 r. 7,3 proc. wobec 7,4 proc. w ubiegłym roku. Netflix zanotował udział na poziomie 2,9 proc., analogicznie jak przed rokiem. Widzowie oglądali streaming przez 1 godz. i 7 min.– czyli o 1 minutę krócej niż w pierwszym kwartale 2024 r." - wynika z analizy zachowań widowni mierzonych w badaniu Nielsen Digital. (PAP Biznes)

mbi/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5366 0,71%
1 EUR 4,2458 0,24%
1 GBP 5,0398 0,25%
100 JPY 2,5999 0,56%
1 USD 3,7906 0,41%