Profil:
Śnieżka SAŚnieżka po '25 zdecyduje, czy cele strategiczne wymagają rewizji; wyzwaniem mogą być przychody
Śnieżka po zakończeniu 2025 r. chce przyjrzeć się przyjętym w strategii do 2028 r. celom i zdecydować, czy wymagają rewizji. Wyzwaniem może być osiągnięcie poziomu 1,1 mld zł przychodów - ocenili przedstawiciele zarządu. Kluczowe dla poprawy sytuacji na rynku i wyników w 2025 r. będą nastroje konsumenckie.
"Po zakończeniu tego roku zamierzamy przyjrzeć się celom strategicznym i zdecydować, czy wymagają rewizji, przede wszystkim jeśli chodzi o przychody netto. Gdy określaliśmy cele mieliśmy więcej optymizmu jak będzie zachowywał się rynek w kluczowych dla nas krajach. W zależności od tego, co się wydarzy w tym roku, odniesiemy się do tego na początku kolejnego roku" - powiedział prezes Piotr Mikrut podczas czwartkowej wideokonferencji.
"Część celów już realizujemy, ale to, co może stanowić wyzwanie to osiągnięcie poziomu 1,1 mld zł przychodów" - dodał.
Cele strategiczne obowiązujące do 2028 roku, grupy działającej na rynku farb dekoracyjnych i chemii budowlanej, zakładają m.in. przychody na poziomie 1,1 mld zł oraz marżę EBITDA na poziomie 18 proc.
EBITDA Śnieżki w pierwszym kwartale 2025 r. wyniosła 26,6 mln zł, a przychody 172,2 mln zł. Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 10,6 mln zł, a zysk EBIT 17,1 mln zł.
Marża brutto na sprzedaży w I kw. 2025 r. wyniosła 49,5 proc., w porównaniu do 48,4 proc. rok wcześniej. Marża EBITDA wzrosła o 0,2 pp. do 15,5 proc.
W Polsce przychody ze sprzedaży wyniosły 128,5 mln zł i były o 3,3 proc. wyższe rdr. Na Węgrzech przychody spadły o 17,9 proc. rdr do 18,9 mln zł, głównie ze względu na utrzymujące się niekorzystne warunki makroekonomiczne wpływające na osłabienie nastrojów konsumenckich oraz umocnienie złotego względem forinta. W Ukrainie przychody spadły o 1,3 proc. rdr do 18,7 mln zł, a na pozostałych rynkach wzrosły o 4,7 proc. rdr do 6,2 mln zł.
"Zdajemy sobie sprawę z trudnej i wymagającej sytuacji na Węgrzech i podejmujemy szereg aktywności, które w przyszłości powinny doprowadzić do odwrócenia trendu" - powiedział prezes.
"Śnieżka realizuje szereg strategicznych projektów na rynku węgierskim. Dokonaliśmy rebrandingu naszej oferty produktowej i nowe opakowania są powoli wdrażane do produkcji. Ze względu na to oczekujemy naturalnej rotacji i efekty z tym związane będą widoczne w pełni w przyszłym roku. Będziemy inwestować w ekspozycję w sklepach, mapujemy rynek i zamierzamy odbudowywać numeryczną dystrybucję. Podejmujemy też miękkie działania odbudowywania relacji ze sklepami" - dodał.
Prezes ocenił, że sytuacja w Ukrainie jest stabilna i dopiero zakończenie wojny mogłoby przynieść znaczącą poprawę.
W perspektywie średnioterminowej na wyniki grupy wpływ mają mieć czynniki zewnętrzne takie jak wzrost PKB, poziom inflacji i stóp proc., kursy walut, ceny surowców, czy sytuacja geopolityczna.
"Widzimy jakiś optymizm, zaczęły się obniżki stóp proc. Wpływ będą miały też nastroje konsumentów" - ocenił Mikrut.
Kluczowe dla poprawy wyników jest otoczenie makro.
"Jeśli chodzi o Polskę i Węgry, to głównie chodzi o poprawę nastrojów konsumenckich i siły nabywczej. Musiałaby się istotnie poprawić generalnie ekonomia na tych dwóch rynkach, by wywołać wyraźną poprawę w 2025 r." - dodał prezes.
Na koniec marca roku wskaźnik długu netto/EBITDA grupy wyniósł 1,58 w porównaniu z 1,88 rok wcześniej.
Koszty ogólnego zarządu w I kw. wzrosły o 4,8 proc. do 31,4 mln zł.
Jak poinformował zarząd, czynnikiem wpływającym na wzrost kosztów jest przede wszystkim wzrost wynagrodzeń.
"Należy się liczyć z tym, że koszty ogólnego zarządu będą miały tendencję wzrostową, bo nie zakładam, że wynagrodzenia zaczną spadać. Kluczowe, by przychody wykazywały większą dynamikę niż koszty" - dodał Mikrut. (PAP Biznes)
doa/ ana/