Syndyk masy upadłościowej fabryki baterii Northvolt ogłosił zaprzestanie produkcji
Syndyk masy upadłościowej fabryki Northvolt w Skelleftea na północy Szwecji ogłosił w czwartek zaprzestanie produkcji z końcem czerwca.
W oświadczeniu syndyk Mikael Kubu napisał, że kontynuacja produkcji ogniw bateryjnych była możliwa dzięki jedynemu klientowi - producentowi ciężarówek firmie Scania. Według szwedzkiego nadawcy publicznego SVT, Scania zdecydowała się jednak na innego tańszego dostawcę baterii do elektrycznych pojazdów - chińską spółkę CATL.
Syndykowi wciąż nie udało się znaleźć kupca na fabrykę w Skelleftea. Kubu zwrócił uwagę, że na świecie nie ma zbyt wielu potencjalnych nabywców tego rodzaju dużych projektów. "Taka działalność wymaga wsparcia ze strony państwa (szwedzkiego) lub UE, aby mogła się rozwijać" - podkreślił syndyk, cytowany przez Szwedzkie Radio.
Rząd Szwecji odmawiał do tej pory zainwestowania publicznych pieniędzy.
Koncern Northvolt miał produkować baterie do samochodów, aby uniezależnić europejski przemysł od konieczności importu tych podzespołów z Chin. W praktyce okazało się to trudne. Media pisały, że w produkowanych w Szwecji bateriach znajdowały się chińskie komponenty. Borykająca się z trudnościami finansowymi i brakiem klientów spółka Northvolt 12 marca złożyła wniosek o upadłość. Jeszcze w 2024 roku firma zatrudniała kilka tysięcy osób.
Według SVT na początku przyszłego tygodnia 900 pracowników fabryki w Skelleftea ma dowiedzieć się o kolejności zwolnień. Produkcja ma być stopniowo wygaszana, a z końcem czerwca zakończyć się. W lipcu mają pozostać jedynie osoby odpowiedzialne za utrzymanie obiektu. Wśród robotników jest wielu imigrantów, którzy otrzymali pozwolenie na pobyt na podstawie umowy o pracę. Dla nich zwolnienie oznacza konieczność znalezienia nowego zajęcia w ciągu trzech miesięcy albo opuszczenie kraju.(PAP)
zys/ mal/ gor/