Profil:
OT Logistics SAGrupa OT Logistics ma po trzech kw. 28,4 mln zł EBITDA; zapowiada przegląd strategii
Grupa OT Logistics miała po trzech kwartałach 2025 r. 28,4 mln zł EBITDA, co oznacza spadek o 31,6 proc. rdr - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym. Firma wdrożyła program optymalizacji kosztowych, chce przeprowadzić przegląd pod kątem możliwej aktualizacji strategii rozwoju.
Po trzech kwartałach 2025 r. przychody Grupy OTL wyniosły 198 mln zł i były 15,5 proc. niższe rdr. Strata netto sięgnęła 27,2 mln zł wobec 8,1 mln zł straty rok wcześniej.
W segmencie portowym przychody Grupy OTL zmniejszyły się o 16,4 proc., a w spedycji o 19,7 proc. (głównie przewozy kolejowe towarów masowych). Przychody z działalności kolejowej realizowanej przez Kolej Bałtycką wzrosły o 26,5 proc. rdr, a w hydrotechnice grupa wypracowała o 2,3 proc. więcej przychodów rdr.
W OT Port Świnoujście przeładunki towarów masowych spadły o 20 proc. rdr m.in. z powodu niższych przeładunków węgla, innych towarów masowych oraz agro. Rosły natomiast przeładunki rudy i koksu. W OT Port Gdynia przeładunki agro spadły o 32 proc. rdr, a drobnicy wzrosły o 21 proc. rdr.
Jak podano w komunikacie prasowym, w trzecim kwartale wpływ na przepływy ładunkowe w terminalach Grupy OTL miała niekorzystna i niestabilna sytuacja polityczno – gospodarcza.
"Od niemal dwóch lat branża portowa funkcjonuje w bardzo wymagającym otoczeniu, gdzie zawirowania geopolityczne i negatywne trendy gospodarcze mają znaczący wpływ na naszą działalność. Czynniki te nie pozostają bez wpływu na wyniki finansowe. III kwartał tego roku nie przyniósł tak wyczekiwanego ożywienia w przeładunkach towarów. Koncentrowaliśmy się na kontynuowaniu działań, które z jednej strony pozwalają na trzymanie w ryzach kosztów i przynoszą oszczędności, a z drugiej umożliwiają generowanie przychodów. Tak jak zapowiadaliśmy, pełne efekty wdrożeń oszczędności kosztowych w Grupie OTL będą widoczne od 2026 r." – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Kamil Jedynak, prezes OTL.
Prezes liczy na zwiększenie ładunków niektórych grup towarowych, takich jak ładunki agro, gdzie dobre zbiory i wysokie zapasy zboża mogą przełożyć się na wzrost zapotrzebowania eksportowego.
"Spodziewamy się też wzrostu przeładunków biomasy w naszych terminalach, tym bardziej, że rozdrobniona produkcja krajowa nie jest w stanie zaspokoić popytu sektora przemysłowego. Naturalnym kierunkiem jest więc import, a my jesteśmy gotowi do obsługi tego surowca. Perspektywicznie rysuje się też rynek ładunków drobnicowych i ro-ro" – powiedział prezes OTL.
Na koniec III kwartału 2025 r. zadłużenie wyniosło 466,18 mln zł w porównaniu z 428,12 mln zł na koniec 2024 r.
"Wdrożyliśmy program optymalizacji kosztowych w spółkach i koncentrujemy się na przystosowaniu naszych aktywów do sytuacji rynkowej. Podjęliśmy wiele działań oszczędnościowych handlowych i operacyjnych. Szacujemy, że redukcje kosztowe w spółkach portowych sięgną 16 mln zł na koniec 2025 r., a w 2026 r. przyniosą dodatkowo ponad 2 mln zł oszczędności" – powiedziała Katarzyna Mielec, członek zarządu OTL.
Jak podano, grupa OTL przeprowadzi przegląd pod kątem możliwej aktualizacji strategii rozwoju.
"Wymagająca sytuacja rynkowa sprawiła, że zrewidowaliśmy plany inwestycyjne w terminalu w Świnoujściu, w tym m.in. dotyczące rozważanej budowy terminala paliwowego. Z kolei planowana rozbudowa linii technologicznej do przeładunków i magazynowania agro, została czasowo wstrzymana na etapie prac umożliwiających kontynuację inwestycji" – powiedział Karol Bowżyk, członek zarządu OTL. (PAP Biznes)
pel/ gor/