MI pracuje nad ustawowymi rozwiązaniami przeciwko wykluczeniu komunikacyjnemu
Ministerstwo Infrastruktury powołało zespół ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i planuje legislacyjne działania w tym zakresie - podał resort w odpowiedzi na interpelację poselską.
"W resorcie infrastruktury został powołany Zespół Ekspercki do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Do uczestnictwa w pracach Zespołu, oprócz komórek merytorycznych Ministerstwa Infrastruktury, zostali zaproszeni eksperci ze środowiska naukowego zajmującego się tematyką transportu publicznego, a także przedstawiciele branży oraz organizacji samorządowych" - podaje MI.
Pierwsze, inauguracyjne spotkanie zespołu odbyło się 30 października. W najbliższym czasie planowana jest organizacja kolejnych posiedzeń tego gremium.
W wyniku prac powołanego zespołu planowane jest przygotowanie rozwiązań legislacyjnych nowelizujących przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jak i innych aktów prawnych odnoszących się do publicznego transportu zbiorowego.
Nowelizacja może obejmować m.in.:
1) utworzenie kompletnego elektronicznego systemu przewozów pasażerskich, w ramach którego pasażerowie będą mieli dostęp do mapy i wyszukiwarki połączeń autobusowych i kolejowych w całym kraju. System ten posiadałby rejestr linii komunikacyjnych dofinansowanych ze środków Funduszu, z uwzględnieniem liczby przewożonych pasażerów, kilometrów danej linii komunikacyjnej, a także liczby kursów autobusowych na danej linii, wykorzystywanych pojazdów oraz identyfikacji organizatorów publicznego transportu zbiorowego, jak również przewoźników świadczących usługi przewozu osób;
2) wprowadzenie regionalnego integratora przewozów, w taki sposób, aby tworzył on przemyślaną i odpowiadającą potrzebom pasażerów sieć połączeń na danym obszarze. System ten powinien opierać się na integracji transportu autobusowego i kolejowego. Transport autobusowy powinien zapewniać przede wszystkim pasażerom możliwość dojazdu do stacji kolejowych;
3) wprowadzenie minimalnych standardów częstotliwości realizowania przewozów w publicznym transporcie zbiorowym, w tym przewozów o charakterze użyteczności publicznej dofinansowanych ze środków Funduszu;
4) określenie minimalnych standardów jakości taboru (głównie w zakresie jego wieku), którym realizowane są przewozy o charakterze użyteczności publicznej;
5) wzmocnienie kontroli wydatkowania środków Funduszu. (PAP Biznes)
tus/ gor/