Prezes PFR na KNM 2024: elektromobilność ważnym elementem zielonej transformacji (MediaRoom)

1.jpg

Z punktu widzenia polskiej gospodarki rozwój elektromobilności jest bardzo ważny, bo jest fragmentem zielonej transformacji, która jest przed nami - wskazał Piotr Matczuk, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi (24-26 września). Dodał, że elektryfikacja transportu nie ma sensu bez transformacji sektora OZE, w który PFR do tej pory zainwestował już ponad 2 mld zł.


Jak wyjaśnił Matczuk, w zakresie elektromobilności PFR działa tak, jak powinien działać od samego początku i w zgodzie ze swoim statutem.

„Wspieramy realizację wielkoskalowych prywatnych projektów OZE, które wymagają uzupełnienia finansowania. PFR wnosi do takiej inwestycji nie tylko kapitał, ale również istotne doświadczenie w strukturyzacji finansowej, co zwiększa wiarygodność projektu" - powiedział.

Dodał, że w kontekście wsparcia rozwoju elektromobilności PFR działał głównie poprzez wsparcie wytwarzania zielonej energii, która jest kluczowym komponentem potrzebnym do elektryfikacji transportu.

„W tym obszarze jesteśmy aktywni od początku powstania Funduszu. I do tej pory zainwestowaliśmy ok. 2 mld złotych w projekty, które albo już zostały ukończone, albo są jeszcze w trakcie realizacji. Jednym z przykładów jest zaangażowanie PFR w budowę wielkoskalowej farmy solarno-wiatrowej w Kleczewie” - wyjaśnił Piotr Matczuk.

Podkreślił, że Fundusz planuje utrzymać zaangażowanie finansowe w tym obszarze. Zwrócił jednocześnie uwagę, że energia odnawialna to nie tylko sama produkcja zielonej energii, ale również jej magazynowanie.

„Razem z partnerami z rynku będziemy zastanawiać się, jak możemy wspierać rozwój magazynów energii oraz w jaki sposób finansować je w formule komercyjnej lub quasi komercyjnej, korzystając zarówno ze środków PFR, jak i środków rynkowych” - powiedział.

Szef PFR wskazał ponadto, że chcąc być w zgodzie z unijnym rozporządzeniem AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, Fundusz będzie wspierał budowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, żeby była ona bardziej dostępna dla użytkowników pojazdów elektrycznych, a także w miarę rozwoju wzrostu popularności, wodorowych.

Przypomniał, że rozporządzenie m.in. nakłada na państwa członkowskie obowiązek wybudowania do 2030 roku wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacji do szybkiego ładowania pojazdów osobowych i ciężarowych, a także stacji tankowania wodoru.

Matczuk dodał, że AFIR obowiązuje we wszystkich krajach Unii Europejskiej, co sprawi, że podróżowanie elektrycznymi samochodami po starym kontynencie stanie się łatwiejsze.

Kongres Nowej Mobilności jest dialogiem na wysokim szczeblu, obejmującym kluczowe problemy i wyzwania stojące przed zrównoważoną branżą transportową w Europie.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5554 0,13%
1 EUR 4,2522 -0,30%
1 GBP 5,1451 -0,30%
100 JPY 2,6024 -1,51%
1 USD 4,0900 0,65%

Powiązane