TRAKO 2025: Budimex jest przygotowany do budowy kolei dużych prędkości (MediaRoom)
Najważniejsze kontrakty kolejowe Budimeksu w ostatnich latach to poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni, przebudowa warszawskiego Dworca Zachodniego i modernizacja węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Te projekty, wraz z pracami przy Rail Baltica, zdaniem Macieja Olka, członka zarządu, dyrektora operacyjnego budownictwa kolejowego, energetycznego i przemysłowego Budimeksu, świadczą o tym, że firma należy do liderów branży.

Materiał wideo do pobrania na: https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/trako-2025-budimex-jest-przyg…
Budimex był jednym z głównych partnerów targów TRAKO.
„Cieszymy się, że możemy tu być. Jesteśmy jednym z liderów branży od paru lat, dlatego uważamy naszą tutaj obecność jako coś, co powinno się dziać i cieszymy się, że możemy być częścią tego kolejowego święta” - mówił Maciej Olek.
W ostatnim czasie Budimex zrealizował w branży kolejowej kilka dużych inwestycji.
„Jeżeli miałbym wymienić trzy najważniejsze i największe projekty, to może rozpocznę od tego, który tutaj lokalnie wykonywaliśmy, czyli poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni. Bardzo duży projekt, ponad 2 mld zł, 360 rozjazdów, największe bramki sieci trakcyjnej w Polsce” - wyliczał członek zarządu.
Kolejną ważną inwestycją, według Macieja Olka, był bardzo medialny kontrakt na przebudowę dworca Warszawa Zachodnia. Projekt jest w przeddzień pełnego udostępnienia dla pasażerów, zaś część kolejowa, infrastrukturalna, peronowa jest już dostępna od ponad roku.
„Zakończyliśmy wszystkie odbiory, procesy formalne, jeśli chodzi o dostęp do części podziemnej i mamy nadzieję, że w nadchodzącym miesiącu uda się udostępnić w pełnym wymiarze tę inwestycję pasażerom” - zapowiedział członek zarządu Budimeksu.
Maciej Olek, jako ważny kontrakt kolejowy, wymienił także Czechowice-Dziedzice.
„Kontrakt, który był bardzo duży, bardzo trudny, bardzo wymagający, który udało się zrealizować praktycznie w pierwotnym terminie, co nie jest taką oczywistością, jeśli chodzi o projekty kolejowe w Polsce” - wyliczał członek zarządu.
Budimex realizuje projekt Rail Baltica na Łotwie i w Estonii. Polska firma na Łotwie jest członkiem konsorcjum, które jest odpowiedzialne za budowę całej części infrastrukturalnej na terenie kraju, natomiast w Estonii jest członkiem partnerstwa, które odpowiada za budowę około połowy infrastruktury na odcinku estońskim.
„Współuczestniczymy we wszystkich procesach, które są związane z realizacją tych dwóch kontraktów, zdobywając jednocześnie doświadczenia międzynarodowe. Zgodnie z naszą strategią od paru lat próbujemy swoich sił na rynkach infrastrukturalnych w krajach ościennych. Realizacja tych projektów wpisuje się w naszą strategię rozwoju” - podsumował Maciej Olek.
Zapowiedział też, że Budimex jest przygotowany technicznie do realizacji projektów kolei dużych prędkości: dysponuje najnowszymi systemami gwarantującymi jakość toru, po którym pociągi mogą poruszać się z prędkością do 350 km/h.
Członek zarządu Budimeksu zwrócił uwagę, że to będzie nowy standard w Polsce, a jak zawsze wprowadzeniu nowego standardu towarzyszą wyzwania, m.in.: formalne, legislacyjne, techniczne.
„Myślę, że przy zaangażowaniu spółki CPK i PKP PLK w ramach forum dialogu technicznego, które zostało powołane, wspólnie z branżą uda nam się te problemy przezwyciężyć i będziemy w stanie te projekty zrealizować” - zapowiedział Maciej Olek.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.