W sektorze magazynowo - logistycznym obserwowane jest wyhamowanie nowego popytu - JLL
W ciągu ostatnich 15 lat deweloperzy magazynowi wybudowali i wynajęli 29 mln metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni magazynowych, ale obecnie obserwowane jest wyhamowanie nowego popytu - wynika z raportu JLL.
Według raportu, w ciągu ostatnich 15 lat najszybciej rozwijającym się sektorem był sektor magazynowo - logistyczny.
Mateusz Polkowski, Head of Research & Consultancy – Poland & CEE, JLL, wskazał, że w ciągu ostatnich 15 lat deweloperzy magazynowi wybudowali i wynajęli 29 mln metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni magazynowych, co razem ze starszymi obiektami daje około 36 mln kw.
Według autorów raportu, okres pandemii Covid-19 okazał się dobrym czasem dla polskiego rynku nieruchomości magazynowo - logistycznych.
"Koronawirusowe obostrzenia sprawiły, że handel w dużym stopniu przeniósł się do Internetu, co po 2020 roku spowodowało skokowy wzrost zapotrzebowania ma magazyny wszelkiego typu – regionalne centra dystrybucji, przeładunkowe cross-docki oraz magazyny miejskie, zlokalizowane blisko lub na terenie dużych aglomeracji, umożliwiające szybką dostawę w ramach tzw. logistyki ostatniej mili. Rozwijane były też inne, nowe formaty, jak obiekty oferujące tzw. Small Busines Units - małe, modułowe magazyny miejskie, zapewniające możliwość elastycznej aranżacji przestrzeni, często także z częścią biurową, wykończoną w wysokim standardzie" - napisano.
"Choć dziś wiemy już, że e-commerce nie rozwija się tak szybko, jak zakładano tuż po pandemii, innych impulsów rozwojowych dla rynku magazynowego nie brakowało. Pandemia i radykalne wzrosty cen frachtu morskiego, jakie nastąpiły krótko po niej, zerwały wiele łańcuchów dostaw, łączących Europę, Azję i Amerykę Północną. Aby uniezależnić się od takich sytuacji, wiele firm zdecydowało się na przeniesienie części produkcji w ramach tzw. nearshoringu" - wskazał cytowany w raporcie Mateusz Polkowski.
Jego zdaniem, Polska, ze względu na niższe koszty pracy oraz wciąż atrakcyjne stawki najmu powierzchni przemysłowo-magazynowych w porównaniu do Europy Zachodniej, jest jednym z głównych beneficjentów tego procesu. Jak ocenił, można się spodziewać, że zamieszanie wokół nowych stawek celnych w relacji USA – reszta świata będzie ten proces jeszcze intensyfikować.
Według raportu, w 2025 roku Polska aspiruje do miana magazynowego hubu Europy.
"Korzystamy tu z naszego uprzywilejowanego położenia - to w naszym kraju przecinają się najważniejsze szlaki komunikacyjno-transportowe na osiach wschód-zachód oraz północ-południe. Tir wyjeżdzający z Wrocławia w ciągu 8 godzin może dotrzeć do Warszawy, Wiednia, Bratysławy, Pragi, Berlina i środkowych Niemiec, a także portów dalekomorskich w Szczecinie i Gdańsku" - napisano w raporcie.
Dodano, że w ciągu ostatnich 15 lat znacznie rozbudowana została sieć drogowa – jeszcze w 2015 roku w naszym kraju było tylko 3000 km tras szybkiego ruchu i autostrad, dziś jest to już 5200 km, a docelowo, po zrealizowaniu tras planowanych we wschodniej połowie kraju, ma ich być 8000 km. Rozbudowano porty lotnicze i morskie - gdański Baltic Hub uważany jest za największy terminal kontenerowy na południowym Bałtyku. Wabikiem dla inwestorów jest też dostępność gruntów pod nowe inwestycje magazynowe oraz wciąż niższe niż na Zachodzie koszty zatrudnienia wykwalifikowanej siły roboczej.
"Oczywiście ważna jest też wielkość rynku wewnętrznego – Polska jest piątym pod względem liczby ludności państwem UE, a nasza gospodarka rozwija się wciąż w bardzo dobrym tempie w porównaniu do innych krajów unijnych. (...) Jeśli więc omijać nas będą skutki nieprzewidzianych wydarzeń geopolitycznych o szerokiej skali oddziaływania – polski sektor magazynowy powinien utrzymywać stabilny kurs rozwoju" - wskazał Mateusz Polkowski.
"Obecnie obserwujemy co prawda wyhamowanie nowego popytu, jednocześnie rośnie jednak odsetek renegocjacji. Przewidujemy również, że deweloperzy będą ograniczać inwestycje o charakterze w pełni spekulacyjnym, czyli takie, które nie są zabezpieczone umowami najmu. Czy postawią na projekty typu BTS, BTO czy inne, nowe formaty – czas pokaże. Na pewno jest gdzie budować - według naszych danych, deweloperzy mają zabezpieczone grunty, na których można zrealizować kolejne 20 milionów m kw. magazynów" – dodał. (PAP Biznes)
mbi/ osz/