8-9 kwietnia odbędzie się XIII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG

W dniach 8-9 kwietnia w Jachrance odbędzie się XIII Kongres HR Spółek Giełdowych SEG. Jest to cyklicznie wydarzenie, podczas którego będzie można wymienić się doświadczeniami w pracy dyrektorów personalnych spółek giełdowych oraz zdobyć wiedzę pomocną w zarządzaniu kapitałem ludzkim w spółce.


Pierwszy dzień Kongresu wypełni 11 dyskusji panelowych. Podczas pierwszej z nich, zatytułowanej „Prawo do bycia offline” będzie mowa o propozycjach uregulowania prawa do bycia offline na poziomie europejskim, sposobie w jakim prawo do odłączenia jest wyrażone w polskim prawie pracy oraz wyważeniu potrzeb pracodawcy i uprawnień pracowników.

Druga dyskusja będzie dotyczyć mobbingu, dyskryminacji i innych zachowań niepożądanych oraz czynników psychospołecznych w środowisku pracy. Uczestnicy dowiedzą się m.in. o zagrożeniach psychospołecznych w środowisku pracy, zmianach w definicji mobbingu oraz obowiązkach pracodawcy i dobrych praktykach w tym zakresie.

"Pracodawca ma obowiązek kształtować zasady współżycia społecznego i zapewniać środowisko pracy wolne od mobbingu i dyskryminacji. Wdrożenie jedynie formalnych procedur jest obecnie już niewystarczające. Kluczowe znaczenie ma spektrum ustrukturyzowanych działań, w tym m.in. odpowiednie polityki i postępowania wyjaśniające, prewencja, szkolenia, komunikacja wobec menadżerów czy zarządzanie relacjami międzyludzkimi" - powiedziała Monika Krzyszkowska-Dąbrowska, kierująca praktyką prawa pracy w Linklaters Warszawa.

"Brak takich praktyk wiąże się z ryzykiem prawnym, utratą reputacji oraz negatywnym wpływem na morale i zdrowie psychiczne pracowników, a także przegraną walką o talenty na konkurencyjnym rynku pracy. Warto je wdrożyć zwłaszcza

w kontekście projektowanych zmian definicji mobbingu" - dodała.

Kolejna debata zostanie poświęcona dyrektywie dotyczącej równości i jawności wynagrodzeń. W tej części będzie mowa o tym, w jaki sposób Dyrektywa wpłynie na polityki wynagrodzeń, o przygotowaniu i przeprowadzeniu wdrożenia przepisów Dyrektywy w organizacji oraz projekcie zmian w Kodeksie pracy w zakresie jawności wynagrodzeń.

Następna dyskusja panelowa poświęcona będzie ochronie know-how, własności intelektualnej i tajemnicy pracodawcy, a w szczególności: ryzykom związanym z wyciekiem poufnych informacji, przejęciem pracowników, nieuprawnionym wykorzystaniem know-how; narzędziom ochronnym, prawnym i organizacyjnym; skuteczności zabezpieczeń vs konkurencyjności pracodawców walczących o najbardziej rozchwytywanych specjalistów.

"Ochrona know-how, własności intelektualnej oraz tajemnicy pracodawcy to zagadnienia, które choć znane od lat, nabierają coraz większego znaczenia w obliczu dynamicznych zmian na rynku. Dotychczasowe rozwiązania dziś często okazują się niewystarczające. Niestety, rozwój potrzeb nie idzie w parze z wprowadzaniem odpowiednich, nowoczesnych regulacji prawnych" - powiedziała Lucyna Brayshaw, radca prawny, partner w Olesiński i Wspólnicy.

Dodała, że pracodawcy muszą sprostać wyzwaniom, jak efektywnie wykorzystać istniejące narzędzia – takie jak zakazy konkurencji, umowy o poufności (NDA), umowy lojalnościowe czy wewnętrzne procedury i polityki - aby były skuteczne, dostosowane do aktualnych potrzeb, a jednocześnie nie odstraszały najbardziej poszukiwanych specjalistów zbyt restrykcyjnym charakterem.

"Kluczowe jest także poprawne stosowanie tych narzędzi. Błędy w ich wdrażaniu mogą prowadzić nawet do ich nieważności, co niestety w praktyce nadal obserwujemy zbyt często - powiedziała Lucyna Brayshaw.

Następnie rozpocznie się panel dotyczący AI/Sztucznej inteligencji i kwestii pracowniczych. W trakcie tej dyskusji będzie mowa o automatyzacji procesów HR i ochronie danych osobowych pracowników, algorytmach decyzyjnych w kontekście przeciwdziałania dyskryminacji oraz AI w monitorowaniu efektywności pracowników.

Kolejną kwestią będzie strategiczne planowanie zasobów ludzkich w erze deficytu talentów. Przybliżone zostaną tematy: niedobór talentów jako jedno z wyzwań współczesnego rynku pracy, integracja celów operacyjnych z potrzebami pracowników przy tworzeniu harmonogramów pracy oraz wykorzystanie danych i narzędzi wspierających elastyczne planowanie i wdrożenie procesów self rosteringu.

"W obliczu zmian technologicznych, jakich jesteśmy świadkiem, globalizacji oraz ewolucji struktury demograficznej, organizacje wdrażają zaawansowane metody planowania i alokacji kapitału ludzkiego. Digitalizacja, automatyzacja oraz analityka predykcyjna redefiniują procesy zarządzania kompetencjami i dostępnością pracowników, umożliwiając precyzyjne prognozowanie oraz optymalizację struktury zatrudnienia. Zintegrowane systemy predykcyjnego zarządzania personelem pozwalają na adaptację do zmiennych warunków operacyjnych, eliminując nieefektywność wynikającą z niedoborów kadrowych i przestojów produkcyjnych" - powiedział Błażej Migoń, ekspert w zakresie rozwiązań dla HR, eq system.

Następnie omówiona zostanie tematyka efektywnego zarządzania zmianą. Eksperci opowiedzą o reorganizacji jako drodze do wzrostu efektywności, komunikacji z pracownikami oraz sposobie znalezienia oszczędności w trakcie procesów restrukturyzacji.

"Efektywne zarządzanie zmianą polega na umiejętnym dostosowywaniu struktury organizacyjnej i zasobów ludzkich do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań rynkowych. Jednym z kluczowych elementów jest transparentna komunikacja z pracownikami, dzięki której można zminimalizować obawy i ewentualne niepewności lub opór wobec zmian" - powiedział Michał Bodziony, starszy prawnik w PCS | Littler.

"Jeżeli to możliwe, ważne jest, aby proces restrukturyzacji nie ograniczał się tylko do redukcji etatów. W praktyce możemy skorzystać z całego wachlarza możliwości, który pozwoli dostosować naszą organizację do zmieniającego się rynku oraz uwarunkowań. Efektywnie przeprowadzona zmiana może stać się szansą na wzmocnienie konkurencyjności firmy oraz jej zdolność do adaptacji na przyszłość" - dodała Kinga Ciosk, starsza prawniczka w PCS | Littler.

Kolejna sesja dotyczyć będzie zwiększania ludzkiego potencjału (rewolucja umiejętności AI), począwszy od wniosków z najnowszego globalnego raportu dotyczącego stanu umiejętności i wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy, poprzez 5 zasad pomocnych firmom i ich pracownikom w rozwijaniu się dzięki sztucznej inteligencji, na przykładach wpływu AI na obszar HR kończąc.

Po kolejnej przerwie rozpocznie się ostatni blok tematyczny dot. pomocy psychologicznej dla dzieci pracowników jako czynniku zwiększającemu dobrostan i efektywność. Ekspert przedstawi wpływ zdrowia psychicznego dzieci na dobrostan rodziców oraz skoncentruje się na dobrostanie rodziców w kontekście utrzymania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz wsparciu psychologa jako benefitu pracowniczego.

Następnie poruszona zostanie tematyka wyzwań raportowania wskaźników pracowniczych

w sprawozdaniach o zrównoważonym rozwoju. Słuchacze dowiedzą się, jakie były główne wyzwania wynikające ze specyfiki wskaźników kadrowych w raportach za rok 2024, z jakich zasobów można skorzystać, by przygotować się do raportowania oraz jaka jest dokumentacja wspierająca raportowanie.

W kolejnej części eksperci wyjaśnią, na czym polega złudzenie równość płci w organizacjach, a w szczególności: dlaczego równość płci to wciąż nie jest rzeczywistość oraz jak mądrze wdrażać inicjatywy równościowe oraz co dalej z S w ESG.

Program drugiego dnia Kongresu to praktyczne warsztaty dotyczące m. in zagadnień takich, jak:

* Mobbing, dyskryminacja i inne zachowania niepożądane i czynniki psychospołeczne

w środowisku pracy: obowiązki i ryzyka pracodawcy;

* Najczęstsze błędy przy rozwiązywaniu umów o pracę;

* Ochrona know-how, własności intelektualnej i tajemnicy pracodawcy w dobie coraz bardziej elastycznych i różnorodnych modeli zatrudnienia;

* Planowanie zasobów ludzkich a redukcja kosztów operacyjnych i maksymalizacja wartości biznesowej

* Budowanie Organizacji Opartej na Umiejętnościach.

Dwudniowe spotkanie zamknie dyskusja panelowa "Nadchodzące wyzwania HR”, podczas której omówione zostaną: sytuacja na rynku pracy, najważniejsze zmiany prawne, problemy zgłaszane przez spółki członkowskie SEG.

Organizatorem Kongresu jest Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. PAP Biznes jest patronem medialnym wydarzenia. (PAP Biznes)

pr/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6068 0,80%
1 EUR 4,2818 -0,30%
1 GBP 4,9797 -0,56%
100 JPY 2,6724 0,33%
1 USD 3,8828 -1,13%