3-4 czerwca odbyła się XVI edycja Kongresu RI Spółek Giełdowych SEG
W dniach 3-4 czerwca w Jachrance odbyła się XVI edycja Kongresu Relacji Inwestorskich Spółek Giełdowych SEG. Podczas wydarzenia można było wymienić się doświadczeniami dotyczącymi pracy dyrektorów IR spółek giełdowych oraz zdobyć wiedzę pomocną w budowaniu relacji z inwestorami i mediami w spółce.
Pierwszy dzień Kongresu wypełniły trzy bloki dyskusyjne dotyczące regulacji, narzędzi IR i relacji z różnymi grupami odbiorców. Podzielone były one na kilka mniejszych rozmów eksperckich.
Podczas pierwszej z nich, zatytułowanej „Nowe rozporządzenie o obowiązkach informacyjnych” była mowao harmonogramie prac, najważniejszych zmianach oraz możliwościach wpływu na treść rozporządzenia.
Druga dyskusja dotyczyła zmian w MAR. Uczestnicy dowiedzieli się m.in. raportowaniu w przypadku procesu rozciągniętego w czasie oraz o opóźnianiu publikacji informacji poufnej.
Kolejna debata poświęcona była emisjom bezprospektowym. W tej części była mowa o tym,czym jest ścieżka emisji bez konieczności sporządzania i akceptacji prospektu, o zakresie informacji niezbędnych dla inwestorów oraz wadach i zaletach emisji bezprospektowych.
Następna dyskusja panelowa poświęcona była pakietowi Omnibus, a w szczególności: najważniejszym zmianom, konsekwencjom dla spółek 1000+ oraz konsekwencjom dla spółek zwolnionych z raportowania.
Kolejny panel dotyczył komunikacji w kontekście budowanie płynności, czyli jak przyciągnąć inwestorów i analityków. W trakcie dyskusji była mowa o budowaniu zaufania i utrzymaniu stałego zainteresowania spółką, edukacji interesariuszy i transparentności komunikacji oraz praktycznych i niedocenianych narzędziach.
"Komunikacja z rynkiem jest jednym z ważniejszych zadań spółek giełdowych, a wykorzystywane narzędzia mogą decydować o giełdowym sukcesie. Przekonanie się co rynek myśli o działalności i biznesie spółki np. poprzez przeprowadzenie perception study, jest dobrym pierwszym krokiem do usprawnienia komunikacji. Szersza wiedza na temat postrzegania spółki i ewentualnych luk informacyjnych pozwala w optymalny sposób wdrożyć narzędzia edukujące rynek i odpowiednio dopasować bieżącą komunikację do oczekiwań inwestorów" - powiedział Jakub Rutkowski, partner Tailors Group.
Kolejną kwestią było zwiększanie płynności spółki. Mówiono o wpływie płynności na wycenę spółki; dostępności analiz; programie Wsparcia Pokrycia Analitycznego 5.0.
"Płynność to kluczowy element dobrze funkcjonującego rynku kapitałowego, mający bezpośredni wpływ na koszty transakcyjne, przejrzystość wycen i rozwój nowych instrumentów inwestycyjnych. GPW aktywnie wspiera jej budowanie poprzez szereg inicjatyw – od programów animatorskich, przez wspieranie aktywności inwestorów instytucjonalnych, po Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego, który zwiększa dostępność analiz dla mniejszych spółek" - powiedział Marcin Rulnicki, członek zarządu GPW.
Następnie omówiona została tematyka komunikacji z emitentami na potrzeby usług świadczonych przez KDPW. Eksperci opowiedzieli o wymianie informacji pomiędzy emitentami a KDPW, usługach świadczonych na rzecz emitentów, obsłudze zdarzeń korporacyjnych (WZ, zobowiązania emitentów) oraz identyfikacji akcjonariuszy.
"Uczestnikami Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych jest ponad 3 tysiące podmiotów i liczba ta na przestrzeni lat zwiększyła się ponad trzykrotnie. KDPW zapewnia spółkom giełdowym nie tylko rejestrację papierów wartościowych, ale także obsługę zdarzeń korporacyjnych i operacji na papierach wartościowych, jak wypłata dywidendy, wykup obligacji oraz wypłata odsetek, czy asymilacje do jednego kodu ISIN, konwersje, podziały (splity)" - powiedział Krzysztof Ołdak, dyrektor działu operacyjnego, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych.
Kolejna sesja dotyczyła relacji inwestorskich na rynkach rozwiniętych, począwszy od inwestorów akcyjnych (zarządzanie oczekiwaniami i konsensusem, wiarygodność, jasny przekaz, investment case, dywidendy vs odkup akcji), poprzez pozostałych interesariuszy (inwestorzy fixed income, agencje ratingowe, analitycy sell-side, proxy advisors), na determinantach kursu akcji w okolicach dnia prezentacji rezultatów kończąc.
Po kolejnej przerwie rozpoczęła się ostatnia dyskusja panelowa dot. relacji z różnymi grupami odbiorców. Eksperci odnieśli się do takich grup, jak: inwestorzy indywidualni, inwestorzy instytucjonalni, inwestorzy odpowiedzialni, media.
"Osobiście jako ocenę skuteczności tego co robimy w PGE odbieram częstotliwość telefonów od analityków i inwestorów. Codzienna częsta komunikacja z ich strony jest wyrazem przekonania tych reprezentantów rynku kapitałowego o tym, że uzyskują od nas rzeczowe informacje, umożliwiające zrozumienie skomplikowanych reguł rynków energii, czy funkcjonowania poszczególnych linii biznesowych grupy. Natomiast przy publikacji prezentacji do wyników kwartalnych miarą sukcesu jest z kolei brak telefonów od nich, bo to oznacza, że rozwialiśmy w przygotowanych materiałach kluczowe wątpliwości i nie zaskakujemy rynku naszą komunikacją" - powiedział Filip Osadczuk, dyrektor departamentu relacji inwestorskich i ESG, PGE Polska Grupa Energetyczna.
Program drugiego dnia Kongresu obejmował praktyczne warsztaty:
* Praktyczne i niedoceniane narzędzia wspierające komunikację * Trudne informacje poufne * Rola płynności i analiz na rynku kapitałowym * Nowe zasady przeprowadzania ofert publicznych
Dwudniowe spotkanie zamknęła dyskusja panelowa o zmianach w otoczeniu regulacyjnymi rynkowym, podczas której omówione zostały: zakres i harmonogram działań deregulacyjnych, nadchodzące regulacje, a także najważniejsze czynniki wpływające na rynek.
Organizatorem Kongresu było Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Partnerami wydarzenia byli Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie oraz Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych jako partnerzy instytucjonalni. PAP Biznes był patronem medialnym. (PAP Biznes)
pr/