Profil:
Ambra SAAmbra kontynuuje program inwestycyjny, rozważa akwizycje
Ambra kontynuuje program inwestycyjny poprawiający m.in. wydajność procesów produkcyjnych, a także rozważa akwizycje - poinformowali przedstawiciele spółki na konferencji prasowej. W pierwszym półroczu 2024/2025 r. zysk netto j.d. wzrósł o 5,2 proc. do 43,6 mln zł.
"Nasze główne przedsięwzięcia inwestycyjne to modernizacja naszej największej winiarni w Biłgoraju, gdzie odbywa się obecnie przygotowanie do uruchomienia nowej linii produkcyjnej. Ponadto, modernizujemy także nasz zakład w Rumunii, na mniejszą skalę. Inwestujemy również w sprawność obsługi operacji, kamieniem milowym było uruchomienie nowego systemu ERP w spółce Ambra S.A. Wymiana systemu ERP w innych spółkach z grupy będzie następować w kolejnych okresach" - powiedział wiceprezes Piotr Kaźmierczak.
Jak podano na prezentacji podczas konferencji, perspektywy dla Ambry to m.in. powrót do średnioterminowej rentowności sprzedaży grupy, zmniejszenie dynamiki kosztów operacyjnych i kontynuacja programu inwestycyjnego poprawiającego efektywność i jakość wytwarzania oraz wydajność procesów produkcyjnych i pozostałych operacji.
"Zarówno drugie półrocze roku kalendarzowego, jak i pierwsze półrocze naszego roku obrotowego było trudnym okresem na rynkach. Od niemalże dwóch lat rynek wina znajduje się w stagnacji, mamy do czynienia - nie tylko, ale w przeważającej części - z negatywnymi czynnikami oddziaływującymi na rynek. Była to po pierwsze inflacja i jej skutki w postaci spadających wydatków konsumentów, zwłaszcza na rynku polskim i czeskim" - powiedział na konferencji prasowej Robert Ogór, prezes grupy Ambra.
"Po pierwszym kwartale nasza grupa zanotowała spadki, zarówno na poziomie sprzedażowym, jak i wynikowym. Natomiast już drugi kwartał roku obrotowego - najważniejszy z uwagi na wagę sezonu grudniowego - pokazał zdecydowanie lepsze wyniki" - dodał.
Sprzedaż grupy Ambra w pierwszym półroczu 2024/2025 r. wzrosła o 3 proc. rdr w ujęciu ilościowym, a przychody ze sprzedaży wzrosły o 0,2 proc. rdr do 546,2 mln zł. Zysk netto j.d. wzrósł o 5,2 proc. do 43,6 mln zł.
W pierwszym kwartale 2024/2025 r. zysk operacyjny EBIT spadł o 3 mln zł, czyli o 17,0 proc. i wyniósł 14,6 mln zł. W tym okresie przychody netto ze sprzedaży grupy wyniosły 192,9 mln zł, czyli o 2,7 proc. mniej rok do roku.
Pomimo utrzymujących się słabych nastrojów konsumenckich i spowolnienia dynamiki rynku wina, grupa zwiększyła przychody na swoim największym rynku, czyli w Polsce, gdzie obok rosnącej sprzedaży win bezalkoholowych Cin&Cin Free rosła również sprzedaż marek Portada i Cono Sur oraz win musujących Dorato.
Podano, że po raz kolejny najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż w Rumunii – o 8,9 proc. w walucie lokalnej. Marka Zarea – lider rumuńskiego rynku win musujących - ponownie zwiększyła swoje udziały rynkowe. Dynamicznie rosła również sprzedaż win marki Pelin Carpatin przejętej w 2023 roku.
W Czechach i na Słowacji odnotowane zostały słabsze wyniki sprzedażowe, na co wpływ miała szczególnie wysoka wrażliwość cenowa na tych rynkach. Wprowadzone wcześniej podwyżki cen spowodowały przesunięcie popytu do bardziej atrakcyjnych cenowo segmentów rynku, co szczególnie negatywnie wpłynęło na sprzedaż win musujących Mucha Sekt.
"Odnośnie akwizycji to zawsze jest dla nas temat priorytetowy, jak dla każdego podmiotu, który chce się rozwijać. W ostatnich latach przejęcia udawały nam się na rynku rumuńskim. Rozważamy akwizycje zawsze przez pryzmat wartości dodanej, którą możemy rozwinąć po akwizycji (...). Cały czas uważnie obserwujemy nasze otoczenie, jesteśmy gotowi" - powiedział Robert Ogór.
Prezes wskazał, że spółka nie wyklucza także wejścia na nowe rynki, ale taka decyzja jest decyzją inwestycyjną - przede wszystkim inwestycja w know-how konsumencki. Wskazał, że zrozumienie potrzeb konsumenta odbywa się za każdym razie oddzielnie i to wymaga czasu.
Spółka podała, że poprawa rentowności marży netto ze sprzedaży o 2,5 punktu procentowego w pierwszym półroczu 2024/2025 r. wynikała głównie z niższych kosztów zakupu surowców i materiałów oraz wzmocnienia złotego wobec euro. Negatywnie na poziom rentowności wpłynął natomiast wzrost kosztów dystrybucji – o 8,3 proc. - związany przede wszystkim z rosnącymi wynagrodzeniami w sektorze logistycznym.
Dzięki poprawie rentowności sprzedaży zysk operacyjny EBIT wzrósł o 7,1 proc., a zysk netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej o 5,2 proc. Tym samym EBIT wyniósł 77,9 mln zł, a zysk netto j.d. 43,6 mln zł. (PAP Biznes)
alk/ ana/