Profil:
Amica SAAmica miała 10,4 mln zł zysku netto j.d. w III kw. '25, wobec 11,5 mln zł zysku konsensusu
Amica miała w IIII kw. 2025 r. 10,4 mln zł zysku netto j.d., w porównaniu do 4,7 mln zł straty w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z raportu kwartalnego. Konsensus PAP Biznes zakładał 11,5 mln zł zysku.
EBITDA grupy w III kw. 2025 r. wyniosła 41,2 mln zł, a EBIT 25,6 mln zł. Analitycy spodziewali się 35,8 mln zł EBITDA i 20,2 mln zł zysku operacyjnego.
Przychody spadły rdr do 636,3 mln zł wobec 649,5 mln zł. Konsensus zakładał 653,7 mln zł przychodów.
"Podobnie jak w latach ubiegłych, w trzecim kwartale 2025 roku branża AGD stawała w obliczu licznych wyzwań, w tym problemów związanych z sytuacją geopolityczną, rynkami nieruchomości oraz wysokimi stopami procentowymi" - napisano w sprawozdaniu zarządu.
"W globalnej gospodarce mamy do czynienia z okresem intensyfikacji niektórych wcześniej wskazywanych ryzyk geopolitycznych, oraz z utrzymującą się znacznie wyższą niż dotychczas niepewnością co do przyszłości" - dodano.
Amica podała, że mimo ujemnych wartości wskaźników nastroju konsumenckiego oraz ufności konsumenckiej w minionym kwartale odnotowano ożywienie gospodarcze na rynku polskim.
"Sprzedaż w 2024 roku, spółki Stadion Poznań wpłynęła na przychody z tytułu usług dla regionu Polska. Przełożyło się to na spadek wartości przychodów o około 29,7 mln zł w okresie 9 miesięcy zakończonych 30 września w porównaniu rok do roku" - napisano.
Dodano, że największe spadki grupa odnotowała w regionie zachód.
"We wszystkich krajach należących do rynku zachodniego odnotowano zmniejszenie ilości kupowanych przez konsumentów produktów. Udział poszczególnych rynków w sprzedaży grupy kapitałowej utrzymał się na podobnym poziomie w stosunku do okresu porównawczego" - napisano w raporcie.
"Od pewnego czasu w części krajów m.in. w Niemczech zaobserwowano zmniejszenie ilości pozwoleń na budowę domów i mieszkań co przekłada się na zmniejszenie ilości nabywanego sprzętu gospodarstwa domowego. W tym regionie mierzymy się szczególnie z zaostrzającą się konkurencją cenową ze strony chińskich i tureckich producentów" - dodano.
Jak wskazano, w branży AGD spółka obserwuje również wzmożoną aktywność marketingową konkurencji oraz potrzebę niższych cen dóbr dla konsumentów, co wiąże się z szukaniem tańszych alternatyw przez klientów.
"Popyt, w znacznym stopniu stymulowany jest przez efekt wymiany, co wpływa na wzrost udziału sprzedaży realizowanej w ramach promocji i przekłada się na niekorzystny trend cenowy" - poinformowano.
Spółka podał, że na zmiany na pozostałych obszarach geograficznych w bieżącym okresie najwyższy wartościowo spadek dotyczył rynku rosyjskiego, na którym Grupa dokonała zmiany modelu biznesowego, znacznie ograniczając działalność.
W regionie Azji Centralnej Grupa nadal utrzymuje wysokie udziały, znajdując się w gronie liderów w sprzedaży w sprzęcie grzejnym i w wybranych kategoriach towarowych w Kazachstanie.
Poniżej przedstawiamy wyniki Amiki w trzecim kwartale 2025 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników.
| 3Q2025 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2025 | rdr |
| Przychody | 636,3 | 653,7 | -2,7% | -2,0% | 9,3% | 1785,5 | -5,8% |
| EBITDA | 41,2 | 35,8 | 15,2% | 63,5% | 30,8% | 91,1 | 32,6% |
| EBIT | 25,6 | 20,2 | 26,6% | 148,5% | 59,0% | 44,8 | 81,4% |
| zysk netto j.d. | 10,4 | 11,5 | -9,4% | -321,3% | 89,1% | 9,2 | -255,9% |
| marża EBITDA | 6,5% | 5,5% | 1,00 | 2,60 | 1,07 | 5,10% | 1,48 |
| marża EBIT | 4,0% | 3,1% | 0,93 | 2,44 | 1,26 | 2,51% | 1,21 |
| marża netto | 1,6% | 1,8% | -0,12 | 2,36 | 0,69 | 0,52% | 0,83 |
(PAP Biznes)
gaw/ gor/