Banki coraz częściej doskonalą istniejące funkcjonalności niż dodają nowe - Deloitte
W ciągu ostatnich dwóch lat banki przesunęły priorytety z dodawania i rozwijania nowych funkcjonalności na doskonalenie istniejących rozwiązań oraz optymalizację doświadczeń użytkowników - wynika z raportu Deloitte. Polskie banki utrzymują wyniki powyżej światowej średniej w obszarze cyfryzacji usług bankowości detalicznej.
Deloitte podał, że w tegorocznej, szóstej edycji badania „Digital Banking Maturity 2024”, badaniem objęto blisko 350 instytucji finansowych z 44 krajów na sześciu kontynentach.
Ocenie poddano trzy obszary: analizę ponad 1000 funkcjonalności cyfrowych, badanie preferencji konsumentów w zakresie 18 najważniejszych aktywności bankowych oraz identyfikację zasad i najlepszych praktyk projektowania doświadczeń użytkowników (UX).
Autorzy raportu wskazali, że można mówić o pewnej stagnacji we wdrażaniu nowych funkcjonalności w aplikacjach bankowych. Coraz więcej instytucji kładzie nacisk na doskonalenie już istniejących funkcji oraz poprawę ogólnego doświadczenia użytkownika, zamiast skupiać się wyłącznie na wdrażaniu nowości.
Według Deloitte również w Polsce liderzy sektora bankowego coraz częściej koncentrują się na przeprojektowaniu swoich aplikacji.
Autorzy raportu wskazują, że w ostatnim czasie widoczne jest wyraźne spowolnienie w zakresie wprowadzania na rodzimym rynku nowych funkcjonalności, a w niektórych przypadkach dochodzi nawet do ich przeglądu i wycofywania tych mniej użytecznych.
"Banki w Polsce można podzielić na dwie grupy. Pierwsza grupa to dotychczasowi liderzy, którzy w ostatnich dwóch latach, podobnie jak czołówka światowa, skupili się na ponownym udoskonalaniu projektu swoich aplikacji, aby jak najbardziej wspierać użytkowników w korzystaniu z kanałów cyfrowych" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Przemysław Szczygielski, partner w Deloitte.
"Drugą grupę stanowią te instytucje, które do tej pory miały słabiej rozwinięte kanały digitalowe i teraz próbują dodawać nowe funkcjonalności oraz rozszerzać ofertę dla klientów, szczególnie w zakresie podstawowych funkcji bankowości" - dodał.
Według Deloitte na polskim rynku wyróżnia się pięć banków, których działalność odznacza się na tle pozostałych instytucji z branży finansowej. Eksperci wyróżnili ING Bank Śląski, mBank, PKO BP, Santander Bank Polska oraz Alior Bank. (PAP Biznes)
seb/ ana/