Chęć Polaków do poprawy wiedzy w obszarze przedsiębiorczości spada - WIB i GPW

Prawie jedna piąta badanych Polaków dostrzega braki wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, jednak tylko 5 proc. deklaruje chęć jej pogłębienia, czyli o 10 p.p. mniej niż dwa lata temu - wynika z badania Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”.


Jak podano, najwięcej Polaków odczuwa brak wiedzy w obszarze cyberbezpieczeństwa (46 proc.). Rzadziej wskazywane są: inwestowanie (32 proc.), system podatkowy (28 proc.) oraz kredyty i pożyczki (21 proc.), ubezpieczenia (14 proc.) i płatności bezgotówkowe (5 proc.).

„W obszarach niedoboru wiedzy, oczywiście to co wszyscy wiemy, powinniśmy się uczyć o cyberbezpieczeństwie. (…) Ale chciałbym zwrócić uwagę na dwie pozycje w których respondenci uznali niedobory swojej wiedzy: przedsiębiorczość - 18 proc. i system emerytalny - 14 proc. Z moich doświadczeń, na pewno są to poziomy absolutnie niedoszacowane" - powiedział na konferencji prezentującej wyniki badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025” Waldemar Zbytek, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości.

"Brak świadomości, konieczności wiedzy w tym zakresie i wyzwań, jakie czekają nas w przyszłości, powoduje, że nie do końca wiemy, że w tych obszarach powinniśmy wiedzieć po prostu dużo więcej" - dodał.

Zbytek zwrócił uwagę na skorelowanie odpowiedzi o niedoborze wiedzy z odpowiedziami na pytanie o obszary wymagające poprawy.

„System emerytalny odrobinę, ale absolutnie odrobinę mnie cieszy. To znaczy widać niewielki, ale ruch w kierunku świadomości, że respondentów kompetencja w tym zakresie wymaga poprawy” - powiedział prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości.

System emerytalny jako obszar wymagający poprawy w 2025 roku wskazało 18 proc. ankietowanych, czyli o 4 p.p. więcej niż rok temu.

Przedsiębiorczość jako obszar wymagający poprawy wskazało 5 proc. ankietowanych. W 2024 roku obszar ten wskazało 6 proc., a w 2023 roku 15 proc.

„18 proc. uważa, że ma niedobór wiedzy, a tylko 5 proc. sygnalizuje chęć poprawy w tym zakresie" - powiedział Waldemar Zbytek.

"Jest to zagrożenie dla przyszłego systemu gospodarczego, rozwoju gospodarczego Polski. (...) Widać ewidentnie mamy jakąś niepokój, awersję do działalności gospodarczej, do przedsiębiorczości, do tych elementów, które budują przyszłą zamożność Polski i jej pozycję gospodarczą i społeczną w świecie" - dodał.

Waldemar Zbytek ocenił również, że niewiele osób wskazuje potrzebę poszerzenia wiedzy dot. finansów publicznych. 7 proc. ankietowanych wskazało zainteresowanie poprawy wiedzy w tym obszarze.

"Z mojego doświadczenia wynika, i to jest wielka luka również edukacyjna w Polsce, że Polacy nie łączą finansów samorządowych (…) z finansami publicznymi" - powiedział Zbytek.

W badaniu, 2 proc. ankietowanych wskazało na potrzebę poprawy swojej wiedzy w zakresie płatności bezgotówkowych.

”Zwykle tam, gdzie słupki są relatywnie nisko, to sądzimy, że coś się dzieje. Przeciwnie. Płatności bezgotówkowe wśród obszarów wymagających poprawy są stosunkowo słabo eksponowane” - powiedział Wiesław Rozłucki, przewodniczący Fundacji GPW.

„To jest coś, co widać dobrze się przyjęło, jest rozumiane i nie wymaga aż tak wielkiej poprawy” - dodał.

Jak podano, najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy ekonomicznej, podobnie jak rok wcześniej, są blogi i portale internetowe (62 proc.), a w dalszej kolejności media (34 proc.) i banki (30 proc.).

Jak ocenił Waldemar Zbytek, problemem jest, że jedynie 16 proc. badanych wskazało za źródło wiedzy ekonomicznej szkołę lub uczelnię.

„(...) to jest to miejsce, gdzie podstawową wiedzę powinniśmy budować"- powiedział i wskazał, że ma to związek z zaaobserwowaną różnicą samooceny w zależności od wykształcenia.

"Osoba z wykształceniem wyższym sama ocenia swoją wiedzę o ponad 70 proc. lepiej niż osoba z wykształceniem podstawowym" - dodał.

Średnia ocena własnej wiedzy ekonomicznej badanych wynosi 2,92, przy czym 33 proc. ocenia swoją więdzę jako bardzo i raczej małą, zaś 30 proc. jako dużą i bardzo dużą.

„Samoocena wiedzy ekonomicznej systematycznie powoli rośnie (...) Średnia ocena, czyli 2,92 przy pięciopunktowym systemie oceny, można powiedzieć, że tragicznie nie jest, ale jest jeszcze mnóstwo, mnóstwo do zrobienia" - powiedział prezes WIB.

Badanie zostało zrealizowane w marcu przez Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie i przy współpracy merytorycznej z Fundacją Warszawski Instytut Bankowości oraz Fundacją GPW.

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie badawczej dorosłych Polaków metodą CATI. Przyjęto błąd pomiaru na poziomie 3 proc.

PAP Biznes jest patronem medialnym VIII Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, który odbędzie się w dniach 16 – 17 kwietnia 2025.(PAP Biznes)

gaw/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6257 0,61%
1 EUR 4,2767 -0,02%
1 GBP 4,9871 0,80%
100 JPY 2,6373 0,34%
1 USD 3,7771 -0,07%