Eurocash ocenia, że otoczenie rynkowe pozostaje trudne; w XII przedstawi strategię (wywiad)

Eurocash ocenia, że otoczenie rynkowe pozostaje trudne, wyzwaniem dla handlu niezależnego jest sprzedaż – poinformowali PAP Biznes przedstawiciele grupy. Spółka chce 9 grudnia przedstawić nową strategię, która ma być odpowiedzią na wyzwania rynkowe.

Eurocash.jpg

"Trzeci kwartał nie przyniósł satysfakcjonujących rezultatów – wyniki wciąż pozostają poniżej naszych założeń. Odnotowaliśmy wprawdzie wzrost EBITDA oraz wyniku netto w ujęciu rok do roku, jednak jest to zasługa konsekwentnej dyscypliny kosztowej oraz skutecznego zarządzania marżami, a nie poprawy sprzedaży, która nadal utrzymuje się na niskim poziomie" - powiedział PAP Biznes prezes Eurocashu, Paweł Surówka.

"Otoczenie rynkowe pozostaje trudne. Lato okazało się wymagające zarówno ze względu na niekorzystne warunki pogodowe, jak i obserwowane zmiany w zachowaniach konsumentów. Sprzedaż wciąż pozostaje dużym wyzwaniem" - dodał.

Jak wskazał prezes, trend ten widoczny jest nie tylko w formatach spółki, ale szeroko na tzw. rynku niezależnym.

"Rynek hurtowy (tzw. wholesale relevant market) zmierza w kierunku spadku o około 3 proc. w skali roku, podczas gdy cały rynek FMCG może zanotować wzrost na poziomie 4–5 proc. Ta rozbieżność nadal pozostaje znacząca – widzimy różnicę pomiędzy głównymi graczami a pozostałą częścią rynku. Z jednej strony jest to efekt niekorzystnych warunków pogodowych w okresie letnim, z drugiej zaś – utrzymujących się różnic cenowych, które wpływają na nas niekorzystnie" - powiedział Surówka.

Ocenił, że kategorie impulsowe, w tym piwo, które zazwyczaj stanowią silny filar rynku handlu niezależnego, obecnie znacząco przyczyniają się do jego osłabienia.

"Z jednej strony ewidentnie wpływ na to ma pogoda - liczba słonecznych dni, w tym szczególnie słonecznych weekendów w tym roku była niekorzystna. Z drugiej strony jednak, wydaje się, że jest pewna zmiana zachowań pokoleniowych i konsumuje się mniej alkoholu. Następne lata pokażą, czy to trwały trend. Ponadto, potęguje się to wszystko w związku ze wzrostem akcyzy" - powiedział prezes.

Po trzech kwartałach 2025 r. grupa ma 22,7 mld zł przychodów, co oznacza spadek o 4,3 proc. rdr. EBITDA spadła o 1,6 proc. rdr do 582,7 mln zł. Strata netto przypisana jednostce dominującej wyniosła 92,1 mln zł wobec 91,5 mln zł straty przed rokiem.

W samym trzecim kwartale zysk EBITDA grupy Eurocash wyniósł 232,1 mln zł wobec 237,1 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowana EBITDA (po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych, w tym zamknięciu 30 sklepów własnych sieci Delikatesy Centrum) wyniosła 243 mln zł, rosnąc o 3 proc. rdr. Zysk netto j.d. wyniósł 6,9 mln zł wobec 3 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto wyniósł w III kw. 15,6 mln zł. Skonsolidowana sprzedaż grupy spadła o 4,3 proc. rdr do 7,94 mld zł.

CFO Piotr Nowjalis wskazał, że w tym roku grupę Eurocash wyróżnia dyscyplina kosztowa.

"Zachowaliśmy też dyscyplinę na poziomie marży, która w trzecim kwartale była wyższa o 20 pb. rok do roku, co pozwoliło nam zachować poziom rentowności zbliżony do poziomów zeszłorocznych" - powiedział wiceprezes.

"W tym roku poprawimy parametry dotyczące kapitału obrotowego. Utrzymamy dyscyplinę kosztową i utrzymamy w ryzach zadłużenie, co - zważywszy na wyzwania, które przyniósł nam rynek i spadek sprzedaży - będzie można uznać za sukces. Jednak 2025 rok rozbudził na początku znacznie większe apetyty" - dodał Nowjalis.

Zadłużenie netto spółki spadło na koniec września do poziomu 309 mln zł, czyli o 59 mln zł kdk, a wskaźnik dług netto/LTM EBITDA obniżył się do 0,76x (vs. 0,85x rok wcześniej).

9 GRUDNIA PUBLIKACJA NOWEJ STRATEGII

Przedstawiciele zarządu Eurocashu poinformowali, że na 9 grudnia zaplanowano ogłoszenie nowej strategii grupy na kolejne lata.

"To będzie podsumowanie kilkumiesięcznych prac, które prowadziliśmy jako zarząd, zastanawiając się nad tym, jak możemy odpowiedzieć na obecne otoczenie i zmiany rynkowe. W związku z dostrzeganą przez nas różnicą pomiędzy naszym rynkiem a całością rynku FMCG, zamierzamy zaproponować nowy kierunek działań" - powiedział prezes Paweł Surówka.

"Wyzwania, jak i szanse tego roku były asumptem do przygotowania założeń do nowej strategii, więc kwestie związane z popytem konsumenckim, udziałami w rynku i wynikami naszych segmentów będą w niej zaadresowane. Akcjonariusze postawili przed nami wyzwanie, by najpóźniej w 2027 roku Grupa osiągnęła 600 mln zł EBIT i będziemy chcieli przedstawić strategię, która będzie się mierzyła z tym, jak osiągnąć ten cel" - dodał prezes.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep. Jest właścicielem marketu e-grocery Frisco.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5496 -0,59%
1 EUR 4,2345 -0,34%
1 GBP 4,8073 -0,17%
100 JPY 2,3429 -0,37%
1 USD 3,6726 -0,39%
Serwisy ogólnodostępne PAP