Profil:
Zabka Group SA (Żabka)Grupa Żabka podtrzymuje cel na 2025 r. dla sprzedaży LFL mimo słabszej pogody w VII
Grupa Żabka podtrzymuje tegoroczny cel dla sprzedaży LFL mimo lipcowej słabszej pogody - poinformowali przedstawiciele spółki.

"Jesteśmy przekonani, że LFL w całym roku będzie zgodny z naszymi założeniami, nawet biorąc pod uwagę lipcową pogodę" - powiedziała podczas konferencji prasowej Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka, nie chcąc komentować szerzej sprzedaży grupy w trzecim kwartale.
W drugim kwartale, jak i w całym I półroczu, sprzedaż LFL wzrosła o 6,1 proc. pomimo wysokiej bazy z drugiego kwartału 2024 r. oraz nietypowo chłodnej pogody w maju.
Jak podała spółka, wzrost ten wynikał w dużej mierze z innowacji w obszarze komercyjnym oraz rozwoju nowej oferty produktowej, zwłaszcza w segmencie dań gotowych (QMS).
W całym 2025 roku grupa spodziewa się wzrostu sprzedaży LFL w przedziale od średnich do wysokich jednocyfrowych wartości procentowych.
"Wzrost sprzedaży LFL o 6,1 proc. w drugim kwartale to dobry wynik, patrząc w szczególności w odniesieniu do rynku. Widzieliśmy zarówno w kwietniu, jak i w czerwcu bardzo dobrą dynamikę wolumenów, poprawę, jeśli chodzi o miks produktowy. Klienci kupują produkty coraz droższe, coraz bardziej premium. Co więcej, również inflacja była, podobnie jak w poprzednich miesiącach, pozytywna. Maj był trudniejszy ze względu na to, że warunki pogodowe było wyjątkowo złe - to był najchłodniejszy maj od 38 lat. Pomimo to w całym kwartale byliśmy w przedziale dla LFL, który zapowiadaliśmy" - powiedziała Wrochna-Łastowska.
Przychody ze sprzedaży w grupie Żabka w I półroczu 2025 r. wzrosły o 14,7 proc., do poziomu 12,8 mld zł. W samym drugim kwartale przychody wzrosły o 16,2 proc., do poziomu 7,1 mld zł.
Skorygowana EBITDA w drugim kwartale wzrosła o 20,1 proc. rok do roku, do 1.057 mln zł. W całym pierwszym półroczu wzrosła o 18,2 proc., do 1.654 mln zł. Marża skorygowanego wyniku EBITDA wzrosła do 13 proc. w II kwartale (wobec 12,4 proc. rok wcześniej) oraz 11,2 proc. w całym półroczu (wobec 10,9 proc. rok wcześniej).
Grupa podtrzymała też oczekiwania na 2025 r. zakładające utrzymanie marży skorygowanego wyniku EBITDA na poziomie górnej granicy przedziału 12–13 proc. oraz dalszą poprawę marży skorygowanego zysku netto do około 3 proc. w krótkim okresie.
Grupa planuje przyspieszyć ekspansję i w roku 2025 uruchomić ponad 1.300 nowych placówek w Polsce i w Rumunii, wobec wcześniejszych planów zakładających 1.100 otwarć.
"Podjęliśmy tę decyzję mając zapewnioną dobrą bazę nowych lokalizacji oraz uzyskując bardzo dobre wyniki nowo otwieranych placówek" - powiedział prezes Tomasz Suchański.
Jak podano, razem z otwarciami w pierwszym półroczu 2025 r., w Polsce spółka zabezpieczyła 1.250 lokalizacji na cały rok oraz 483 dodatkowo na kolejne lata. Liczba nowych partnerów franczyzowych pozyskanych w ostatnich 12 miesiącach wzrosła o 17 proc. rdr, do 2.551.
Przedstawiciele firmy podtrzymali, że w drugiej połowie roku będzie więcej wiadomo o planach dotyczących rozwoju w Rumunii.
"Jesteśmy zadowoleni z tego, jak ten projekt się rozwija. Otworzyliśmy ponad 100 sklepów przez ostatnie 12 miesięcy w tym kraju. Widzimy duże zainteresowanie i entuzjazm wśród klientów w Rumunii, jeśli chodzi o naszą ofertę, szczególnie ofertę dań na ciepło. To młody projekt, ale na tym etapie widzimy wiele pozytywnych przesłanek co do dalszego rozwoju" - powiedział Tomasz Blicharski, Chief Strategy & Development Officer.
Na koniec czerwca 2025 r. sieć Grupy Żabka liczyła 11.793 placówki w Polsce i Rumunii, co oznacza wzrost o 10,8 proc. rdr. W samym drugim kwartale otworzono 368 nowych sklepów.
Prezes Żabki pytany o potencjalny podatek handlowy, który mógłby objąć sieci franczyzowe, odpowiedział: "Będziemy się odnosić i brać udział w dyskusji poprzez organizacje branżowe, jeżeli powstanie taki projekt. Trzeba pamiętać, że konstrukcja tego podatku była wcześniej bardzo intensywnie dyskutowana i konsultowana, z założenia miała nie dotyczyć małych sklepów". (PAP Biznes)
pel/ gor/