Handel e-commerce w Polsce w styczniu wzrósł o 9,9 proc. rdr - BaseLinker
Handel e-commerce w Polsce w styczniu 2025 r. wzrósł o 9,9 proc. rdr - podał BaseLinker, firma monitorująca handel w sieci.
"W styczniu 2025 r. wartość BaseLinker Index – wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce – wyniosła 133 pkt. (wartość wyjściowa, ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt). Przed miesiącem odczyt wynosił 155 pkt., a rok temu 121 pkt." - napisano w komunikacie.
Dodano, że analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, że ich sprzedaż w internecie w styczniu 2025 r. była wyższa od tej przed rokiem o 9,9 proc. Na ten wynik składa się 5,4 proc. wzrost liczby zamówień (rdr) oraz wzrost średniej wartości zamówienia do 194,3 zł (+4,3 proc. rdr).
Jak podano, w relacji do grudnia 2024 r. styczniowy odczyt BaseLinker Index wyróżnia się spadkiem sprzedaży o 14,2 proc. Według analityków BaseLinker, składa się na to spadek liczby zamówień o 19,1 proc., przy jednoczesnym wzroście średniej wartości zamówienia o 6 proc.
Dodano, że sprzedaż krajowa rdr wzrosła o 6 proc., natomiast sprzedaż cross-border w tym samym okresie wzrosła o niemal rekordowe 28,9 proc., a jej udział w sprzedaży polskich sprzedawców był najwyższy w historii badania i wyniósł 20 proc.
Według analityków, największe wzrosty rdr wykazały kategorie: “zdrowie i uroda”, "supermarket" oraz “moda”.
"Sprzedaż tradycyjnie wypadła nieco słabiej, choć wzrosła wartość samego koszyka sprzedażowego. Cieszy dalszy, mocny wzrost sprzedaży cross-border – polscy sprzedawcy coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki i także tutaj spodziewamy się kolejnych wzrostów, szczególnie w odniesieniu do średniej wartości koszyka zamówień zagranicznych" - powiedziała, cytowana w komunikacie Aleksandra Rząd, head of business intelligence w BaseLinker.
"Styczeń 2025 r. to ciągle agresywne wzrosty sprzedaży polskich sprzedawców do Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii. Patrząc rok do roku, widzimy wzrost GMV o blisko 100 proc. Rynek fiński odpowiada za dużą część tego wzrostu, pomimo faktu, że wciąż mniej niż 50 proc. sprzedawców z Polski, którzy sprzedają w PHH Group, zdecydowało się na eksport do Finlandii" – powiedział, cytowany w komunikacie Jakub Stefański, head of marketplace z grupy PHH.
(PAP Biznes)
hel/ asa/