IPO Żabki może się cieszyć zainteresowaniem; wycena 25 mld zł racjonalna - Buczek, Quercus (opinia)
Oferta publiczna Grupy Żabka może się cieszyć dużym zainteresowaniem zarówno inwestorów krajowych, jak i zagranicznych, a udany debiut mógłby stać się momentem przełomowym dla warszawskiej giełdy - ocenił Sebastian Buczek, prezes Quercus TFI. Jego zdaniem wycena spółki na poziomie 25 mld zł wydaje się racjonalna.
"Myślę, że oferta Żabki będzie się cieszyć dużym zainteresowaniem inwestorów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. (...) Można postawić tezę, że spółka rozwija się w tempie około 20 proc., czyli dość wysokim jak na polskie realia. To będzie zachęcało inwestorów, bo spółek wzrostowych na warszawskiej giełdzie nie ma aż tak dużo. Dodatkowo, spółka jest duża i zakładam, że będzie mocno uwzględniona w giełdowych indeksach. Nie obawiałbym się o stronę popytową" - powiedział PAP Biznes prezes Quercus TFI Sebastian Buczek.
Jak wskazał, pozytywną niespodzianką są wyniki spółki w pierwszej połowie tego roku, wyższe rok do roku, podczas gdy inne spółki z sektora albo miały słabsze wyniki, np. Dino, czy Biedronka, albo narzekały na niższy od oczekiwań popyt konsumentów.
"Konsorcjum wycenia Żabkę na 25 mld zł. Uważam, że to racjonalny poziom wyceny. Istotna jest wycena innych spółek porównywalnych, ale przy wycenie na poziomie 25 mld zł popyt powinien być duży i byłaby szansa na pozytywny debiut" - powiedział Buczek.
Jego zdaniem byłoby dobrze, gdyby cena w ofercie została tak ustalona, aby inwestorzy mogli zarobić na debiucie.
"W przypadku nieudanego debiutu zainteresowanie następnymi ofertami mogłoby być mniejsze" - powiedział, a - jak ocenił - dla warszawskiej giełdy IPO Żabki może być momentem przełomowym.
"Rynek od dawna czekał na to IPO i ono przychodzi w dobrym momencie. Jest szansa na przyciągnięcie kolejnych spółek na warszawską giełdę, co było piętą achillesową GPW w ostatnich latach" - powiedział prezes Quercus TFI.
"Mamy nadzieję, że ofertą i w ogóle giełdą zainteresują się znowu polscy inwestorzy indywidualni, że po latach zaczną wracać na GPW, tym bardziej, że sytuacja na rynku nieruchomości po ostatnich latach silnych wzrostów cen powoduje, że zysków trzeba szukać gdzie indziej" - dodał.
Inwestorzy zagraniczni mogą traktować Żabkę jako ekspozycję na polską gospodarkę, w tym polskiego konsumenta.
"Ta oferta może przynieść ponowną falę zainteresowania polską giełdą ze strony inwestorów zagranicznych. Pierwszą falę można było zaobserwować po wyborach parlamentarnych 15 października ubiegłego roku. Teraz wielu inwestorów będzie mogło popatrzeć na nasz kraj, z dynamiką PKB na poziomie 3 proc., może nawet więcej w tym roku i z perspektywą kolejnego przyspieszenia w kolejnym roku" - powiedział Sebastian Buczek.
"Przy takich dużych ofertach Polska jako rynek mocno zyskuje w oczach inwestorów zagranicznych. Zakładałbym, że popyt na polskie akcje ze strony inwestorów zagranicznych, który w ostatnich latach był raczej umiarkowany, może teraz wrócić i służyć warszawskiej giełdzie" - dodał.
Jak zauważył, grupa Żabka ma szansę na dalszy rozwój i wzrost notowań, przy założeniu, że będzie realizować swoje cele strategiczne, czyli podwojenie przychodów ze sprzedaży w ciągu pięciu lat, wzrost zysków, potencjalną ekspansję, również na rynku rumuńskim.
Pytany o czynniki ryzyka dla inwestycji, odpowiedział: "Inwestorzy na pewno będą porównywać Żabkę do Dino. Tu mamy spółkę, która działa w innym modelu, nie we własnych sklepach, tylko franczyzowych. Na razie generowane przez spółkę przepływy pieniężne nie są wysokie, mają się poprawiać w kolejnych latach, ale ze względu na rozwój, pewnie prawie wszystkie środki będą na razie inwestowane we wzrost".
"Inwestorzy muszą też wziąć pod uwagę, że spółka nie jest zarejestrowana w Polsce, tylko w Luksemburgu. Mieliśmy wcześniej kilka przykładów spółek zarejestrowanych za granicą, które budziły niepokój inwestorów. Myślę, że inwestorom może się nie podobać nowy program opcyjny, który może budzić pewne znaki zapytania. Część inwestorów może też patrzeć na kwestię ESG - znaczna część sprzedawanych produktów w sieci to alkohol i papierosy" - dodał Sebastian Buczek.
******
W poniedziałek Zabka Group (Grupa Żabka) ogłosiła zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej (IPO) oraz notowania akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Oferta skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych w wybranych jurysdykcjach oraz do inwestorów indywidualnych w Polsce.
Spółka nie otrzyma żadnych wpływów ze sprzedaży akcji oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających. CVC Capital Partners chce pozostać akcjonariuszem spółki i zapewniać jej wsparcie.
Grupa Żabka zamierza podwoić poziom sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w stosunku do 2023 r. poprzez ekspansję sieci sklepów stacjonarnych Żabka, przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży porównywalnej oraz dalszym rozwoju oferty cyfrowej.
Grupa w perspektywie średnioterminowej zamierza otwierać w Polsce i Rumunii ponad 1 tys. nowych sklepów rocznie - w 2024 r. celem jest uruchomienie ok. 1.100 sklepów. Potencjał rynku grupa ocenia na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. sklepów w Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14.500 sklepów (co oznacza otwarcie ok. 4.500 nowych sklepów w Polsce w latach 2024-2028).
Grupa dąży do osiągnięcia wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży LFL w 2024 r. (7,5-9,0 proc.) oraz od średniego do wysokiego jednocyfrowego tempa wzrostu w perspektywie średnioterminowej. Celem Grupy Żabka jest także wzrost skorygowanej marży EBITDA. W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13 proc.
W latach 2021-2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy Żabka wyniosła ponad 25 proc. Skorygowana EBITDA w latach 2021–2023 osiągnęła wzrost na poziomie 19 proc. CAGR, a skorygowana marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 12,4 proc.
W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wzrosła do 12,9 mld zł, w porównaniu do 10,5 mld zł w tym samym okresie 2023 roku. Z kolei przychody wyniosły 11,1 mld zł, co oznacza wzrost o 21,5 proc. rdr. Skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1,4 mld zł, co oznacza wzrost o 33,5 proc. rdr.
Żabka to sieć sklepów convenience. Obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 10.500 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit, czy Platforma Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Ponadto Grupa Żabka niedawno rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM. (PAP Biznes)
pel/ pr/ ana/