KE przedstawiła strategię dla start-upów, aby zmniejszyć przepaść innowacyjną z USA
Komisja Europejska przedstawiła w środę strategię dla start-upów, aby zmniejszyć przepaść innowacyjną z USA. Dokument zakłada ułatwienia regulacyjne i nowe metody finansowania. Choć w UE powstaje więcej start-upów niż w USA, to tylko 8 proc. firm na wyższym etapie rozwoju, scale-upów, jest w Unii.
Strategia “Wybierz Europę na start i ekspansję” została przedstawiona przez komisarza ds. przemysłu Stephane’a Sejourne oraz komisarkę ds. badań i innowacji Ekaterinę Zachariewę. Jest on realizowany w ramach kompasu konkurencyjności, ogłoszonego w styczniu przez KE programu, który ma ułatwić i przyspieszyć prowadzenie działalności gospodarczej w Europie.
“Różnica w wynikach gospodarczych Europy i Stanów Zjednoczonych dotyczy głównie sektora zaawansowanych technologii. USA radzą sobie lepiej, bo są lepsi w innowacjach” - powiedział Sejourne na konferencji prasowej.
Na nową strategię składa się pięć filarów: ułatwienia regulacyjne, zwiększenie dostępu do finansowania, pomoc w przebiciu się na rynek, rozwój talentów, a także infrastruktury i usług.
Kluczowym celem strategii jest ujednolicenie regulacji w 27 krajach członkowskich, gdyż fragmentaryzacja utrudnia obecnie start-upom korzystanie ze wspólnego rynku, a w konsekwencji rozwój - dodał komisarz ds. przemysłu.
Nowa strategia zakłada wprowadzenie wspólnego zestawu zasad dla przedsiębiorstw. Bruksela zaproponowała także utworzenie Europejskiego Portfela Biznesowego - jego celem jest „ustanowienie cyfrowej tożsamości” firm, pozwalającej na prostsze załatwianie spraw urzędowych we wszystkich krajach członkowskich.
Drugą przeszkodą, z którą mierzą się w UE start-upy, jest niedostateczne finansowanie. W ciągu ostatnich 15 lat m.in. z tego powodu prawie 30 proc. europejskich „jednorożców” - start-upów wycenianych na co najmniej 1 mld USD - przeniosło się poza UE. KE zaproponowała tu uruchomienie specjalnego funduszu Scaleup Europe, który ma pomagać w skalowaniu przełomowych technologii. Środki mają pochodzić z sektora prywatnego, jednak na razie nie podano zakresu kwot.
Kolejnym problemem jest wejście na rynek innowacyjnych produktów. Obecnie jedynie 30 proc. patentów zgłaszanych przez europejskie uniwersytety jest wykorzystywana komercyjnie. Nowa strategia zakłada wzmocnienie międzynarodowej współpracy uniwersyteckiej, aby zmniejszyć koszty opłat licencyjnych i zwiększyć szanse na urynkowienie innowacji. KE zapowiedziała też zmianę zasad regulujących zamówienia publiczne, aby dostosować je do specyfiki start-upów.
“Europa musi być domem odkryć jutra, takich jak GPS, który łączy w sobie innowację technologiczną i sukces gospodarczy” - powiedział Sejourne.
“Musimy odwrócić trend i zapewnić, że firmy, które rodzą się w Europie, będą dalej się tam rozwijać - a nie w Stanach czy Azji” - podkreślił.
Z Brukseli Maria Wiśniewska (PAP)
mws/ kar/ asa/