KUKE uruchomi reasekurację krajowych ubezpieczycieli dla transportu na terytorium Ukrainy
KUKE planuje uruchomienie reasekuracji krajowych zakładów ubezpieczeń, którzy udzielą ochrony ubezpieczeniowej polskim firmom transportowym na wypadek strat poniesionych na terytorium Ukrainy, co umożliwi powrót krajowych przewoźników do przewozów Ukraina-Polska - wynika z projektu rozporządzenia resortu rozwoju.
"KUKE planuje uruchomienie reasekuracji krajowych zakładów ubezpieczeń zainteresowanych udzielaniem ochrony ubezpieczeniowej polskim firmom transportowym na wypadek strat poniesionych w związku z transportem mającym na terytorium Ukrainy, co w założeniu umożliwi powrót polskich przewoźników do wykonywania przewozów pomiędzy Ukrainą i Polską. Zasady udzielania pomocy publicznej zostały określone w decyzji KE zatwierdzającej program reasekuracji, a szczegółowe rozwiązania w zakresie oferowanego produktu, zgodne z zasadami określonymi przez Komisję Europejską, wynikać będą z uchwały Komitetu Polityki Ubezpieczeń Gwarantowanych przez Skarb Państwa" - napisano w ocenie skutków regulacji projektu rozporządzenia.
"Dzięki projektowanej reasekuracji komercyjni ubezpieczyciele będą mogli wrócić do oferowania ubezpieczeń dla tej części polskiej branży transportowej, która do 2022 r. świadczyła i chciałaby nadal świadczyć swoje usługi na terenie Ukrainy. Celem reasekuracji nie jest zdjęcie standardowych ryzyk z ubezpieczycieli takich jak OC/AC. KUKE będzie pokrywać tylko ryzyko, które na rynku ubezpieczeń komercyjnych nie jest objęte ochroną, mianowicie ryzyko siły wyższej, w tym przede wszystkim wojny (ryzyka nadzwyczajne)" - dodano.
Wstępnie zaplanowano zakończenie programu 30 czerwca 2027 r. Zostanie on przedłużony i notyfikowany ponownie w Komisji Europejskiej, jeżeli agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę będzie kontynuowana.
Poniższe wyliczenia zostały przekazane do Komisji Europejskiej w ramach notyfikacji:
- ekspozycja planowanego programu reasekuracji wyniesie maksymalnie 6.400.000.000,00 zł, z Programu będą miały możliwość skorzystania wszystkie zakłady ubezpieczeń oferujące produkty w grupach 3, 4, 7, 10 i 13 działu II załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, tj. dotyczących transportu drogowego i szynowego;
- KUKE reasekuruje w zakresie ryzyka nadzwyczajnego 80 proc. ryzyka ubezpieczanego przez ww. podmioty i pobiera 80 proc. składki ubezpieczeniowej;
- minimalna stawka ubezpieczenia ryzyka wojennego w transporcie na terytorium Ukrainy ma wynosić 25 proc. stawki bazowej określonej w umowie ubezpieczenia;
- przy założeniu szkodowości określonej metodą ekspercką za ryzyko wojny na terytorium Ukrainy na poziomie 55,0 proc. i założeniu 23,0 proc. stawki prowizji reasekuracyjnej dla zakładów ubezpieczeń oraz 9 proc. prowizji KUKE, wskaźnik mieszany (wskaźnik szkodowości powiększony o stawkę prowizji reasekuracyjnej oraz prowizję KUKE) osiągnie poziom 87,0 proc. co oznacza, że szacowany zysk na rachunku IN wyniesie 13,0 proc.;
Wejście w życie projektu założono na sierpień 2025 r., a podpisanie umów przez KUKE z zainteresowanymi zakładami ubezpieczeń w okresie trzech kolejnych miesięcy, tj. w listopadzie 2025 r. (PAP Biznes)
tus/ osz/