KUKE przejmie od zakładów ubezpieczeń ryzyko ubezpieczenia pojazdów na terytorium Ukrainy
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) przejmie od zakładów ubezpieczeń ryzyko ubezpieczenia pojazdów na terytorium Ukrainy - wynika z wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Projekt ma na celu powrót polskich przewoźników na rynek ukraiński.
"Z uwagi na lukę rynkową, która ujawniła się po agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę w 2022 r., pojawiła się konieczność opracowania mechanizmu wsparcia komercyjnych zakładów ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń transportowych wykonywanych przez polskich przewoźników na terytorium Ukrainy, adekwatnego do zaistniałych potrzeb rynkowych - zakłady te będą bezpośrednimi beneficjentami projektowanego rozwiązania, a beneficjentami końcowymi będą polscy przewoźnicy" - napisano.
Proponowane rozwiązanie polega na określeniu na podstawie upoważnienia ustawowego dla Rady Ministrów o ubezpieczeniach gwarantowanych przez Skarb Państwa (UUGSP) zdarzeń wchodzących w zakres ryzyka nadzwyczajnego w rozumieniu art. 2 ust. 8b UUGSP, występujących na terytorium Ukrainy, oraz przyczyn i dopuszczalnego okresu przejmowania tak określonego ryzyka przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), a także ograniczeniu ryzyka nadzwyczajnego do ryzyk pokrywanych ubezpieczeniami z grupy 3, 4, 7, 10 i 13 Działu II załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, tj. dotyczących transportu drogowego i szynowego.
Ww. grupy obejmują następujące rodzaje ubezpieczenia:
- casco pojazdów lądowych, z wyjątkiem pojazdów szynowych, obejmujące szkody w pojazdach samochodowych i pojazdach lądowych bez własnego napędu (grupa 3);
- casco pojazdów szynowych, obejmujące szkody w pojazdach szynowych (grupa 4);
- przedmiotów w transporcie, obejmujące szkody w transportowanych przedmiotach, niezależnie od każdorazowo stosowanych środków transportu (grupa 7);
- odpowiedzialności cywilnej wszelkiego rodzaju, wynikającej z posiadania i użytkowania pojazdów lądowych z napędem własnym, łącznie z ubezpieczeniem odpowiedzialności przewoźnika (grupa 10);
- odpowiedzialności cywilnej (ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej ogólnej) nieujętej w grupach 10-12 (grupa 13).
Projekt ma na celu usunięcie jednej z podstawowych przeszkód w powrocie polskich przewoźników na rynek ukraiński, i co za tym idzie, zwiększenie udziału tych przewoźników w obsłudze rosnącej wymiany handlowej pomiędzy Polską i Ukrainą.
Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to III kwartał 2025 r. (PAP Biznes)
tus/ osz/