Profil:
Mex Polska SAMex Polska spodziewa się wzrostu wydatków z budżetów domowych na usługi gastronomiczne
Mex Polska spodziewa się wzrostu wydatków z budżetów domowych na usługi gastronomiczne na przestrzeni kolejnych 10 lat do minimum 5 proc. - poinformował podczas czwartkowej konferencji Paweł Kowalewski, prezes i współzałożyciel Mex Polska.
Jak podano, w ciągu pierwszego półrocza 2024 roku polski rynek gastronomiczny urósł o 2,6 tys. restauracji, punktów ruchomych, firm cateringowych i barów.
"Ja się spodziewam, że na przestrzeni kolejnych 10 lat z tych 3,6 proc. dobijemy co najmniej do 5 proc., a może i więcej. Naszym zadaniem jest być gotowym na wzrost popytu” - powiedział Kowalewski, odwołując się do danych Eurostatu dot. procentu budżetu domowego przeznaczonego na usługi Horeca, które grupa zawarła w strategii.
"Restauracji nie otwiera się z dnia na dzień i też nie da się ich z dnia na dzień wykreować. (...) Stąd nasze zaangażowanie, szczególnie w te duże miasta. Z pełnym przekonaniem czekamy na wzrost wydatków z budżetów domowych na usługi gastronomiczne” - dodał.
Prezes wskazał, że inwestycje spółki są realizowane ze środków własnych lub wspomagane są kredytami.
“Nie przewidujemy w tej chwili szukania pieniędzy na rynku kapitałowym przez obligacje lub emisje akcji” - powiedział Kowalewski.
Zgodnie z nową strategią, grupa zamierza skupić swoje działania na umacnianiu obecności w największych aglomeracjach miejskich oraz w najchętniej odwiedzanych lokalizacjach turystycznych takich jak: Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Kraków i Łódź. W planach jest również ekspansja do Katowic.
“Już w tym roku uruchamiamy tam dwa lokale" - powiedział Paweł Kowalewski.
"Dla nas jest to aglomeracja, która ma odpowiedni potencjał, porównywalny z pozostałymi miastami w Polsce” - dodał.
Dodał, że grupa nie zamyka się na otwieranie lokali w pozostałych miastach, mniej atrakcyjnych dla spółki.
“Zapraszamy do współpracy inwestorów w oparciu o współpracę franczyzową” - powiedział.
Prezes poinformował, że spółka nie otwiera nowych lokali na siłę.
“Koncentrujemy się na otwarciach tylko wtedy, kiedy mamy pełne przekonanie, że lokalizacja jest odpowiednia dla danego konceptu. Też staramy się reagować na oferty, na które być może na dzień dzisiejszy konceptu nie mamy. Tu mogłaby iść akwizycja” - powiedział.
Kowalewski zaznaczył, że nie doszło do konkretnych rozmów, ale Mex Polska nie jest zamknięta na atrakcyjne oferty.
Mex Polska przyjął strategię na lata 2024-2028. Grupa planuje rozbudowę portfolio i zakłada otwieranie około 6 nowych lokali rocznie. Zamiarem grupy jest osiąganie dwucyfrowego wzrostu zysku EBITDA rok do roku.
Grupa zanotowała 1,3 mln zł zysku netto w pierwszym półroczu 2024 roku, co oznacza spadek o 20,3 proc. rdr.
Skonsolidowany zysk na działalności operacyjnej wzrósł o 1,2 proc. do 2,5 mln zł w porównaniu do 2.424 tys. zł za analogiczny okres poprzedniego roku.
Przychody netto ze sprzedaży od stycznia do czerwca wzrosły o 10,1 proc. do 49,1 mln zł. EBITDA w tym czasie osiągnęła 7,4 mln zł, czyli wzrost rdr o 12,2 proc., a zysk operacyjny (EBIT) wyniósł prawie 2,4 mln zł.
W skład Grupy Kapitałowej Mex Polska wchodzi kilkadziesiąt spółek powiązanych organizacyjnie i kapitałowo. Grupa zarządza 50 lokalami gastronomicznymi. (PAP Biznes)
gaw/ osz/