MF planuje zmiany w systemie śledzenia wyrobów tytoniowych
Określenie, kto może kontrolować przestrzeganie regulacji unijnego Systemu Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych oraz określenie trybu nakładania i wysokości kar przewiduje projekt zmiany ustawy o ochronie przed następstwami używania tytoniu.
Opublikowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych przewiduje, że kontrolowanie przestrzegania regulacji Systemu Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych, tzw. Track&Trace będą prowadzić funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej i pracownicy organów Krajowej Administracji Skarbowej, a także przy wykonywaniu swoich ustawowych zadań funkcjonariusze policji, inspektorzy Inspekcji Handlowej i Inspekcji Transportu Drogowego, oraz funkcjonariusze Biura Prezesa ds. Substancji Chemicznej.
W systemie Track&Trace gromadzone są dane dotyczące przemieszczania wyrobów tytoniowych, a także zamawiania, fakturowania oraz płatności za wyroby tytoniowe.
Jak zauważa się w Ocenie Skutków Regulacji, obowiązujące polskie przepisy nie wskazują bezpośrednio organu bezpośrednio zobligowanego do kontroli wykonywania przez podmioty gospodarcze obowiązków wynikających z przepisów systemu Track&Trace i w związku z tym dotychczas kontrole w tym zakresie nie były wykonywane.
Projekt przewiduje także zniesienie przepisu, zgodnie z którym sankcje za naruszenie regulacji Track&Trace wymierza sąd. W projektowanej nowelizacji sankcje będą miały formę pieniężnej kary administracyjnej, nakładanej w drodze decyzji administracyjnej przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, oraz karą grzywny wymierzaną przez kontrolującego w drodze mandatu karnego.
Górna granica sankcji ma wynieść 100 tys. zł za brak kodów identyfikacyjnych podmiotów i należących do nich zakładów i maszyn oraz 6 tys. zł za brak aktualizacji informacji zgłoszonych we wniosku o kod identyfikacyjny.
Dodatkowo projekt określa na 200 tys. zł górną granicę sankcji za brak oznaczenia niepowtarzalnym identyfikatorem opakowania jednostkowego wyrobów tytoniowych, brak oznaczenia zabezpieczenia opakowania, oznaczenie opakowania identyfikatorem wydanym przez emitenta innego niż PWPW, brak rejestracji przemieszczeń wyrobów tytoniowych i niekompletne rejestry tych przemieszczeń, niedostarczenie przez emitenta na wezwanie Ministra Finansów dokumentów niezbędnych do oceny spełnienia kryteriów niezależności od przemysłu tytoniowego, brak zapewnienia przez producentów wyrobów tytoniowych urządzeń umożliwiających podmiotom uczestniczącym w obrocie wyrobami tytoniowymi rejestrowanie tych wyrobów w Systemie.
Projekt ma też jednoznacznie wskazać moment rejestracji w systemie Track&Trace. Obowiązek taki ma się pojawić przed dokonaniem przez podmiot pierwszej czynności związanej z obrotem wyrobami tytoniowymi. Jak zauważa się w OSR, dotychczas moment rejestracji nie był jednoznacznie określony.(PAP)
wkr/ malk/ asa/