Profil:
Polenergia SAMKiŚ proponuje zmiany w aukcjach na energię elektryczną z morskich farm wiatrowych
![farma_morska.jpg](/sites/default/files/styles/516x289/public/media/images/202502/DOC.20250207.50805396.farma_morska.jpg.webp?itok=3cztUUFg)
Resort klimatu proponuje zmiany w aukcjach na energię z morskich farm wiatrowych m.in. umożliwienie przeprowadzenia aukcji interwencyjnej w '26 i zmianę sposobu waloryzacji wsparcia w przypadku przyznania wytwórcy prawa do pokrycia ujemnego salda - wynika z projektu zamieszczonego na stronach RCL. Waloryzacja ta ma następować maks. do poziomu celu inflacyjnego.
Resort przypomniał w OSR do nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (MFW), że aukcyjny system wsparcia dla MFW zakłada przeprowadzenie pierwszej aukcji w 2025 r., a skuteczne jej przeprowadzenie jest potrzebne, by uniknąć tzw. luki generacyjnej.
"Wdrożenie dodatkowych rozwiązań prawnych do funkcjonującego aukcyjnego systemu wsparcia zwiększy podaż projektów MFW spełniających ustawowe wymagania, tym samym zwiększając prawdopodobieństwo skutecznej realizacji aukcji w 2025 r. oraz latach kolejnych" - podkreślono.
Po pierwsze MKiŚ zaproponował możliwość uzyskania warunkowego zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji w przypadku, gdy na dzień złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o dopuszczenie do aukcji wytwórca nie posiadał jeszcze decyzji o środowiskowych.
"Termin ważności wstępnego zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji wynosiłby 12 miesięcy od dnia jego wydania" - podkreślono.
Inne zmiany to umożliwienie przeprowadzenia aukcji interwencyjnej w 2026 r. w przypadku gdyby aukcja w 2025 r. nie została przeprowadzona lub rozstrzygnięta oraz umożliwienie obszarom z I fazy wsparcia offshore'u uczestniczenia w aukcjach II fazy w odniesieniu do niewykorzystanej mocy.
"Umożliwienie udziału w aukcji projektów wykorzystujących dodatkową moc, niezagospodarowaną dotychczas w ramach tzw. I fazy wsparcia, zwiększy podaż projektów oraz szanse na przeprowadzenie skutecznej aukcji w 2025 r., a także poprawi konkurencyjność aukcji. Dodatkowo zaproponowane rozwiązanie maksymalizuje efektywność wykorzystania polskich obszarów morskich" - uzasadniono.
Ponadto przewidziano umożliwienie złożenia dwóch oddzielnych ofert aukcyjnych dla dwóch MFW zlokalizowanych w granicach tego samego obszaru pod warunkiem posiadania osobnego wyprowadzenia mocy oraz dostosowanie przepisów do rozliczania ujemnego salda w całości lub w części w euro.
Resort klimatu proponuje też zmianę sposobu waloryzacji wsparcia w przypadku przyznania prawa do pokrycia ujemnego salda. Wskazał, że indeksacja wsparcia średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem z poprzedniego roku kalendarzowego jest problematyczna i może być potencjalnie niekorzystna z punktu widzenia finansów publicznych i odbiorców końcowych, włączając w to ryzyko wystąpienia nadmiernego, nieuzasadnionego wsparcia dla inwestora.
"Aby unormować to zagadnienie, proponuje się wprowadzenie rozwiązania polegającego na ustaleniu tunelu waloryzacyjnego ograniczonego od góry celem inflacyjnym przyjętym przez Radę Polityki Pieniężnej" - napisano w OSR do projektu.
Zaznaczono, że nie ma konieczności określania dolnych granic wprowadzanego tunelu waloryzacyjnego, bowiem należy przyjąć, że tą granicą jest średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem z poprzedniego roku kalendarzowego.
"A jedynie w przypadku przekroczenia przez ten wskaźnik wartości średniookresowego celu inflacyjnego, waloryzacji będzie dokonywać się maksymalnie do poziomu tego celu" - dodano.
Ponadto resort wskazuje, że aktualnie przepisy ustawy offshore wind przewidują rekompensaty dla wytwórców energii w MFW w przypadku redysponowania na zasadach nierynkowych.
"Proponuje się wprowadzenie do ustawy offshore wind zmian mających na celu zagwarantowanie, że również w przypadku rynkowego redysponowania MFW w okresie, w którym Operator Systemu Przesyłowego (OSP) nie gwarantuje pełnego wyprowadzenia mocy, wytwórca będzie miał możliwość uzyskania od Zarządcy Rozliczeń prawa do pokrycia ujemnego salda jako formy rekompensaty za ograniczenie produkcji w wyniku redysponowania. Wprowadzenie przepisów spowoduje, że wytwórcy energii z MFW będą mieli zapewnioną stabilność przychodów przez cały okres realizacji inwestycji" - zaznaczono.
Ponadto doprecyzowano uregulowanie statusu prawnego podmiotów wytwarzających energię elektryczną w okresie rozruchu technologicznego MFW, co jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego działania systemu elektroenergetycznego.
Przewidziano też m.in. wydłużenie terminu ważności pozwoleń i uzgodnień lokalizacyjnych dla MFW oraz zespołu urządzeń wyprowadzających moc oraz tworzenie stref bezpieczeństwa dla MFW, czyli zamkniętych dla żeglugi i rybołówstwa wokół akwenów zajętych pod budowę MFW.
Jak podkreślił MKiŚ, celem wszystkich proponowanych zmian jest jest usprawnienie realizacji projektów morskiej energetyki, a także szeroko pojęty rozwój sektora energii odnawialnej zgodny z ambicjami redukcji emisyjności gospodarki i spełniania zobowiązań międzynarodowych.
Zaznaczono, że w związku ze zmianami na rynku pracy, a także wzrostem wynagrodzeń w strefie budżetowej konieczne są zmiany w limitach wydatków z budżetu państwa, zwłaszcza tych przeznaczonych na wykonywanie zadań ministra klimatu.
"Obecne limity nie są dostosowane do charakteru realizowanych obowiązków, które wymagają szczegółowej wiedzy eksperckiej i znacznego doświadczenia" - podkreślił MKiŚ.
Wyliczone w OSR do projektu łączne koszty samorządów wojewódzkich oraz GDOŚ i RDOŚ w latach 2026-2035 wyniosą ponad 60 mln zł. (PAP Biznes)
jz/ asa/