Nowelizacja dyrektyw dla sektora obronnego UE otwiera nowe możliwości biznesowe - KPMG (opinia)
Nowelizacja dyrektyw pakietu Defence Readiness Omnibus zakłada zmiany w transferach produktów obronnych oraz zamówieniach publicznych w sektorze bezpieczeństwa i obronności. Efektem ma być uproszczenie procedur oraz zwiększenie elastyczności i skrócenie czasu reakcji dla dostawców i zamawiających - uważają eksperci KPMG Law.

"Dla lokalnego rynku przedstawiona w czerwcu 2025 roku przez Komisję Europejską propozycja nowelizacji dyrektyw (2009/43/WE oraz 2009/81/WE) w ramach pakietu „Defence Readiness Omnibus" oznacza konieczność dostosowania krajowych regulacji i praktyk, ale też otwarcie nowych możliwości biznesowych" - napisali w przesłanym PAP Biznes komentarzu Żaneta Urbaniak, associate director, praktyka prawa zamówień publicznych i obronności i Tymoteusz Gibasiewicz, junior associate w KPMG Law.
Ich zdaniem, największą zmianą dotyczącą transferów produktów obronnych jest zastąpienie zezwoleń indywidualnych zezwoleniami globalnymi, dostępnymi dla certyfikowanych podmiotów.
"Dla europejskich firm może to oznaczać szybsze i mniej kosztowne dostawy sprzętu do kontrahentów w innych państwach członkowskich" - napisali.
W ocenie Żanety Urbaniak i Tymoteusza Gibasiewicza, istotną zmianą jest także przesunięcie kontroli administracyjnej z etapu przed dostawą (ex ante) na etap po dostawie (ex post), co wymusi na podmiotach aktualizację procedur zgodności i prowadzenie szczegółowych wewnętrznych rejestrów transferów.
Zmiany w dyrektywie dotyczącej zamówień w obronności i bezpieczeństwie zwiększają progi wartości zamówień, powyżej których stosuje się unijne procedury dot. postępowań o udzielenie zamówień publicznych – przykładowo próg dla zamówień na dostawy i usługi wzrośnie z obecnych 443 tys. euro do 900 tys. euro.
"Ograniczenie liczby postępowań o udzielenie zamówień publicznych podlegających długotrwałym procedurom unijnym ma przyspieszyć pilne zakupy, przy jednoczesnym zachowaniu transparentności i konkurencyjności dla większych zamówień" - napisali eksperci KPMG Law.
Ponadto projekt wprowadza szereg elastycznych narzędzi, takich jak procedura negocjacyjna bez uprzedniej publikacji, w pełni elektroniczny dynamiczny system zakupów (DSZ) do zamówień obronnych czy wydłużenie maksymalnego okresu obowiązywania umów ramowych z siedmiu do dziesięciu lat w przypadku długoterminowych platform i kontraktów serwisowych.
"Dla instytucji rządowych oznacza to potrzebę rewizji polityk zakupowych oraz planowania przyszłych postępowań z uwzględnieniem nowych możliwości – szczególnie w kontekście projektów wspólnych czy wykorzystania centralnych jednostek zakupujących" - napisano w komentarzu.
Dzięki podwyższonym progom wiele zamówień o niskiej i średniej wartości będzie można realizować szybciej, w oparciu o krajowe procedury lub negocjacje, bez konieczności udzielenia zamówień w europejskich trybach przetargowych.
"Już teraz warto analizować projekty potencjalnie kwalifikujące się do uproszczonych procedur, zwłaszcza tam, gdzie liczy się szybkość wdrożenia i interoperacyjność" - uważają eksperci KPMG Law.
Z punktu widzenia rynku projekt dyrektywy tworzy bardziej przyjazne środowisko dla przemysłu obronnego, ograniczając nadmierny formalizm administracyjny na rzecz praktycznej efektywności i współpracy między państwami członkowskimi.
"Priorytetem dla Europy stają się elastyczność i jedność w zakresie zamówień i dostaw w sektorze obronnym. W przypadku przyjęcia, proponowane przepisy będą istotnym krokiem w stronę bardziej zintegrowanego i responsywnego europejskiego rynku obronnego – rynku, na którym transfery sprzętu i realizacja zamówień mogą odbywać się w tempie odpowiadającym współczesnym wyzwaniom bezpieczeństwa" - napisali autorzy komentarza. (PAP Biznes)
pr/ ana/