Profil:
Skotan SAOnesano w I półroczu '23 przedstawi strategię, chce zostać liderem polskiego rynku suplementów diety (wywiad)
Onesano (dawniej Skotan) prowadzi obecnie prace nad nową, kilkuletnią strategią, którą planuje zaprezentować w I półroczu 2023 roku. Firma chce zostać liderem polskiego rynku suplementów diety - poinformowała PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Dominika Kowalczyk.
"Pierwsze miesiące pracy na stanowisku prezesa poświęciłam na poznanie spółki, specyfiki jej funkcjonowania oraz na zapoznanie się z potrzebami klientów. Przyjrzałam się także naszej konkurencji. Dzisiaj liderzy rynkowi bardzo często nie produkują sprzedawanych produktów, zajmując się jedynie ich dystrybucją. My natomiast mamy produkty oparte na kwasach omega-3, 6 i 9 w postaci estrów etylowych oraz postbiotyk Yarrowia lipolytica, wszystko wywarzane przez onesano w Polsce. Kontrolujemy w całości proces produkcji, do którego wykorzystujemy głównie polskie składniki. Mamy certyfikowane systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem. To jest w mojej ocenie nasza przewaga konkurencyjna. To, co musimy poprawić, to komunikację naszych produktów. Prowadzimy obecnie prace nad nową, kilkuletnią strategią. Planujemy, że przedstawimy ją jeszcze w I połowie br. Chcemy zostać liderem polskiego rynku suplementów diety, ale potrzebujemy czasu na wdrożenie nowej strategii" - powiedziała prezes.
"Działamy dynamicznie. Zmieniliśmy nazwę firmy ze Skotan na onesano, prowadzimy rebranding produktów, przygotowujemy odsłonę kolejnych. W tej sytuacji trudno oczekiwać wygenerowania w krótkim okresie dużej sprzedaży, gdyż nasi klienci już oczekują produktów pod nowym brandem, w nowych opakowaniach. Wiadomo też, że rebranding to są dodatkowe koszty komunikacji i marketingu. Udało nam się zwiększyć sprzedaż w 2022 roku, ale na poziomie operacyjnym i netto spółka jeszcze poniosła stratę" - dodała.
Dominika Kowalczyk jest prezesem spółki od października 2022 roku.
W 2022 przychody onesano wzrosły o 5,8 proc. do 12,1 mln zł. Strata operacyjna wyniosła 3 mln zł wobec 850 tys. zł straty rok wcześniej. Strata netto sięgnęła 3,9 mln zł wobec 1,2 mln zł straty w 2021 roku.
onesano produkuje naturalne suplementy diety w postaci bioestrów i drożdży oraz funkcjonalne dodatki do żywności przeznaczone na rynek spożywczy. Produkcja obejmuje także suplementy diety dla zwierząt towarzyszących oraz ofertę produktową dla rolnictwa.
"Biorąc pod uwagę planowanie i procesy marketingowe, budowanie świadomości produktów, startujemy z poziomu bliskiego zeru. To są procesy społeczne, one trwają, trudno oczekiwać efektów skokowych z miesiąca na miesiąc. W perspektywie kilkunastu miesięcy chciałabym, aby firma przestała generować straty. Patrząc na przykłady innych graczy, to zajmowało im od roku do dwóch lat, aby zbudować zadowalającą świadomość marki, a wydatki na marketing szły w mln zł, czego my nie przewidujemy. Zakładamy, że dzięki intensyfikacji działań i konsekwentnej promocji produktów pod nowym brandem spółki w końcówce 2023 roku będziemy mogli cieszyć się efektami większej i przede wszystkim rentownej sprzedaży" - zapowiada Kowalczyk.
W lipcu 2022 roku 432 inwestorów objęło nową emisję 38,88 mln akcji serii D Skotanu, oferowanych po 1 zł za sztukę.
"Mamy środki z emisji akcji. Jednym z celów emisyjnych są inwestycje w marketing oraz rozwój działu badań. Na te cele zaplanowaliśmy przeznaczyć do 2025 roku ok. 13 mln zł. Już je realizujemy, czego dowodem są nowe produkty, czyli suplementy diety dla ludzi m.in. estry w otoczce wegańskiej. Co istotne, planujemy również wprowadzenie do oferty produktowej spółki nowości w postaci żywności funkcjonalnej. W pierwszym etapie będzie to projekt EstraS.O.S., czyli sosów do sałatek opartych na estrach. Na przełomie roku możemy wprowadzić kolejne produkty, ale na razie za wcześnie jest, aby zdradzać szczegóły, ponieważ nadal trwają prace rozwojowe. Jak wspominałam na wstępie, wszystkie produkty będziemy wytwarzać według własnych technologii we własnym zakładzie produkcyjnym w Czechowicach-Dziedzicach, czuwając nad ich jakością na każdym etapie procesu produkcyjnego" - powiedziała.
"Niebawem ruszy nasza internetowa platforma sprzedaży, na której będziemy oferować produkty spółki. Od kilku lat współpracujemy m.in. z siecią Superpharm, w której od 20 kwietnia br. w sprzedaży stacjonarnej będą dostępne, jedyne na rynku, wegańskie kapsułki z kwasami omega3-6-9. Myślimy też o nowych kanałach dotarcia do klientów, np. różnego rodzaju cateringach dietetycznych. Dotychczas nie mieliśmy takich produktów, a dzisiaj je mamy, stąd mając świadomość ich wartości, chcemy zaoferować je konsumentom w trosce o zdrowy tryb życia" - dodała.
onesano ma zakład produkcji drożdży i zakład produkcji estrów etylowych w Czechowicach-Dziedzicach. Jednym z celów emisyjnych jest budowa nowego zakładu estrów etylowych.
"Patrząc dalej w przyszłość, zgodnie z prospektem emisyjnym, do 2025 roku planujemy budowę nowego zakładu estrów etylowych. To nie jest jednak cel, na którym się obecnie koncentrujemy. Dzisiaj skupiamy się na zwiększeniu sprzedaży przede wszystkim w Polsce i to jest priorytet. Potem przystąpimy do podboju rynków zagranicznych. Tam, gdzie już jesteśmy i mamy zagranicznych partnerów, współpraca będzie kontynuowana. W kolejnym etapie będziemy też rozwijać produkty dla zwierząt towarzyszących".
Dodała, że ze względu na technologiczne aspekty produkcji postbiotyku onesano chce wykorzystywać część produkcji do zastosowania w dziale Agro. Firma prowadzi rozmowy i szuka w tym obszarze nowych partnerów.
W 2022 roku sprzedaż krajowa wyniosła 87 proc. przychodów, a zagraniczna 13 proc. Głównymi odbiorcami marek kontraktowych onesano byli dystrybutorzy w Wielkiej Brytanii, Iranie i Czechach, skąd produkty trafiają na rynki UE i USA. Spółka utrzymuje stabilny poziom wymiany handlowej na rynkach Wielkiej Brytanii, Holandii, Hiszpanii, Litwy i Łotwy.
Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)
epo/ gor/